Når konsulentfirmaet Zenger Folkman analyserte data fra omkring 320.000 medarbeidere ble de overrasket over resultatet. Det var ikke medarbeiderne med minst innflytelse eller de som presterte dårlig som var minst fornøyde på jobben. Det var mellomlederne. Fire punkter skilte seg ut blant de fem prosentene som viste minst engasjement og lojalitet.

  • De hadde ikke en høyere universitetseksamen.
  • De hadde jobbet mellom fem og ti år.
  • De jobbet som mellomledere.
  • De hadde fått ganske bra karakter i sin evaluering.

Denne gruppen som har god erfaring og gjør en bra jobb har forsvunnet i organisasjonen, sier Jack Zenger og Joseph Folkman i en artikkel på Harvard Business Review.

Her er de ni vanligste grunnene til at mellomlederen er misfornøyd:

  1. Dårlig lederskap fra sine egne sjefer.
  2. Ser ingen karrieremuligheter.
  3. Synes at arbeidsoppgavene mangler mål og mening.
  4. Føler seg urettferdig behandlet i forhold til andre.
  5. Føler seg ikke verdsatt på jobben.
  6. Synes ikke de blir hørt av organisasjonen når de tar opp et spørsmål eller et problem.
  7. De er overarbeidet.
  8. De synes at organisasjonen er ineffektiv.
  9. De opplever at andre i selskapet ikke setter pris på og evaluerer deres personlighet og særpreg.