#Selfie ble tagget hundretusenvis av ganger, og Helle Thornings berømte bilde med President Obama i Nelson Mandelas begravelse var lenge en "talk of the town" i desember måned i lille Danmark.

Men jeg er blitt riktig så lei av dette begrepet. Hva kan være sykere og mer likegyldig enn mennesker som tar et bilde av seg selv (og én eller flere venner eller kjendiser) for å illustrere at "her er jeg nå". Hvor ligger det innovative eller verdiskapende i dette? Og skal trender og ting vi gjør, ikke ha en eller annen form for mening og verdi for andre enn oss selv? Eller er jeg bare håpløst gammeldags?

I stedet for å bare klage, bestemte jeg meg heller for å gå til handling. Skape et alternativ, et tilbakeslag som jeg selv har tro på.

Jeg har døpt denne bevegelsen #unselfie, og som i all annen innovasjon kan jeg ikke ta den fulle æren for dette. Jeg er greit nok, så vidt vi vet, den første i Danmark til å bruke dette ordet aktivt. I USA derimot har #unselfies bevegelsen eksistert i over et år.

Bevegelsen handler om at mennesker ikke bare publiserer enda et nytt bilde av seg selv på Facebook, Instagram eller Twitter, men i stedet begynner å legge ut bilder som kommuniserer viktige meldinger, mening og verdi for andre enn seg selv. Og så tagger man disse bildene #unselfies.

Unselfies kan være mange ting, og jeg skal ikke begrense deg med en enkel definisjon. En rekke gode eksempler fra USA viser mennesker som holder et lite skilt med hjertet sitt. De gjør disse bildene til sine profilbilder, deler dem med vennene sine og tagger organisasjoner eller viktige saker som berører dem.

Kanskje besøker de steder hvor endring er nødvendig, for så å tagge seg selv og unselfien der. Det illustrerer problemet og skaper oppmerksomhet rundt hvordan man kan løse det. Og ja, noen vil kanskje hevde at dette også bare er et ønske om å merke seg selv og fremme seg selv som "god". Jeg tror at folk har et oppriktig ønske om å gjøre gode ting for andre, så hvorfor ikke bruke sosiale medier til dette formålet i stedet for å si "jeg er på denne stilige kaféen".

I USA har man gjort 3. desember til den årlige #givingtuesday hvor folk deler sine unselfies overalt. Men kanskje kan vi være enda mer ambisiøse?

For å komme i gang, trenger du kun å følge disse tre enkle trinnene:

  1. Tenk på en sak, en organisasjon eller en person som virkelig betyr noe for deg.
  2. Lag en #unselfie oppdatering på Facebook hvor du holder meldingen opp eller på en annen måte snakker om alt annet enn deg selv.
  3. Deretter gjentar du trinn 2 igjen og igjen. Da er du i gang med å skape bevegelsen.

Jeg kan garantere deg at dette føles bedre og mer meningsfylt enn den siste Facebook-oppdateringen din.

2014 - året for #unselfies!

Les også: Entreprenører bør ikke tenke for mye

TEKST: Jonathan Løw.  Han er innovajonseksepert og iverksetter. Han har startet fire virksomheder, bl.a. den prisbelønnede engodsag.dk, og er kåret til blandt Danmarks 100 mest lovende ledere av Berlingske. Han har også mottatt e-handelsprisen, Computerworld’s Edison Award m.m. Jonathan har en bakgrunn som markedssjef hos Bog & idé samt uddannelsesansvarlig ved KaosPiloterne. I dag er han selvstendig foredragsholder.