Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
grunderskap - ideer_1024x1024_cropped_1007x836
404

En million ideer - men alt for få gründere lykkes

Grunderskap og suksess

- Skal vi klare å omstille Norge, må vi ha en kraftig satsing på dem som våger å starte opp noe nytt og skape flere arbeidsplasser enn sin egen. Vi har masse ideer i Norge, men alt for få lykkes ordentlig, sier konserndirektør Kjerstin Braathen i DNB.

DNB har satset stort på de minste bedriftene det siste året. For å finne ut mer om hva som skal til for å lykkes som gründer, har banken bedt Menon Business Economics om å skrive en rapport. Resultatet offentliggjøres i dag: Av alle gründerne som startet opp for 10 år siden, er bare halvparten fortsatt aktive. Og kun en av ti lykkes godt og skaper stor verdi for seg selv og samfunnet rundt.  

- Vi bør alle gjøre mer for å få flere til å sette ideene sine ut i livet. Her spiller både politikerne, finansnæringen og Innovasjon Norge en viktig rolle. Og så må vi våge å gi ekstra oppmerksomhet til dem som har mot til å satse og vokse. Det er disse gründerne som skal ta Norge gjennom den omstillingen samfunnet vårt står overfor, sier Kjerstin R. Braathen, som er banksjef for hver tredje bedrift i Norge.

Rike, urbane med mastergrad lykkes oftere
Rapporten viser at det er flere fellestrekk blant de gründerne som lykkes godt: De bor i eller rundt en større by, har formue og høy kompetanse. Som oftest er de også menn. I tillegg har de som har erfaring med å starte opp virksomhet fra tidligere, langt større sannsynlighet for å lykkes når de prøver igjen. Og erfaring teller positivt uansett om man lykkes eller mislykkes i sine tidligere forsøk.

- Et veldig tydelig funn i rapporten er at kunnskap, erfaring og nettverk er avgjørende for å lykkes. Det har vi tatt konsekvensen av i DNB. Vi har et eget team på vårt kundesenter, Oppstartslosen, som jobber utelukkende med å hjelpe gründere gjennom jungelen av regler, skjemaer og fallgruver – helt gratis. Bare det siste året har vi hjulpet over 2 000 bedrifter i gang gjennom Oppstartslosen, sier Braathen.

Vi må heie høyere, særlig på kvinner!
Fem år etter oppstart ser vi at kvinneandelen er lav blant de mest suksessfulle gründerne. Kvinnene er overrepresentert blant de minst suksessfulle og blant levebrødsforetakene; de som kun sysselsetter seg selv.

-Vi trenger en ny kultur for å heie frem dem som satser alt på drømmen. Å si opp en trygg jobb for å skape noe nytt er kjempetøft. Og særlig når man skal ansette sin første medarbeider og får ansvaret for andres levebrød også. Vi som er rundt, både familie, venner, kommunen, kundene eller banken, må ta vår del av ansvaret for å oppmuntre og løfte frem gründerheltene blant oss, avslutter Braathen.

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Skap en empatisk høytpresterende kultur!

En empatisk høytpresterende kultur er avhengig av at alle i organisasjonen bidrar. Det fordrer at det eksisterer en "oss"-kultur og at organisasjonen og lederen er opptatt av lærende ledelse i stedet ...
Les mer....
konflikter[1]

Hvordan overvinne konflikter på jobben

I urolige tider øker konfliktene på arbeidsplassen. Men ikke tenk at ansatte kan løse uenighetene selv. Som leder må du lytte til de ansatte og ta tak i konflikten i tide.Når mennesker er under stort ...
Annonsér her!
Annonsér her!

De aller fleste mennesker som går på jobb ønsker å bli en god variant av seg selv og gjøre sitt beste, men da må de også få tilpasset ledelse

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god relasjon med dine ansatte, må du gjøre det totalt motsatte.LederNytt har snakket med organisasjonsut...
Les mer....

Innovasjonstanker fra suksessfulle ledere

Det å bekymre seg for å feile kan hindre ledere og virksomheter i å omfavne innovasjon. Her får du noen nyttige tanker om innovasjon fra suksessfulle ledere.
Les mer....

Ferskinger i arbeidslivet

Sommerjobb sesongen er rett rundt hjørnet og mange har en ungdom i huset som skal prøve seg i sin aller første jobb. Men hva venter egentlig ungdommen i arbeidslivet? Hvordan kan vi ruste dem og hjelp...

Arbeidsgivere bør ta mer økonomisk ansvar

Den siste tiden kunne en undersøkelse fra SSB fortelle oss at folk med forbrukslån og kredittkortgjeld har lavere livskvalitet. Dette vekker bekymring hos både forbrukerøkonomer og psykologer, men arb...
Annonsér her!
Annonsér her!

Hvordan være en god leder i økonomisk krise

For å forberede seg på en økonomisk nedgang er det vanlig å tenke mer praktisk: man jobber tettere på teamet sitt og øker både tempo og arbeidsmengde. Men i stedet for å gi energi og skape tillit, sli...
Les mer....

Se på AI som din beste venn – i stedet for noe som skal ta over jobben din

Du trenger ikke være redd for at AI skal ta jobben din. Tenk heller på hva AI kan gjøre for å lette arbeidshverdagen både for deg selv og dine ansatte. 

Fremragende ledere er synlige og mentalt til stede

Å være mentalt til stede som leder betyr å være fullt engasjert og oppmerksom i øyeblikket, spesielt i interaksjoner med andre. Dette er spesielt viktig i stressende tider. En leder som er til stede i...
Les mer

Fokuset ditt er et kraftig verktøy - legg merke til om det du velger å tenke på og snakke om gir eller tapper deg for energi

Se for deg følgende situasjon: Hodet og viljestyrken sier at du må være effektiv, produktiv og få ting gjort. Men følelsene saboterer alle gode forsetter – du føler deg frustrert, kraftløs og mismodig...
Annonsér her!
Annonsér her!

Skal du komme inn som leder i et faglig tungt miljø uten akademisk bakgrunn, må du være meget klok på hvordan du håndterer folkene og bruker kompetansen deres

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer for deg som leder. Du må vite hvordan du best leder slike faglig tunge miljøer, samt hvordan du iva...
Les mer....

6 avgjørende tips for å mestre effektiv teamledelse

Du kan ha svært dyktige medarbeidere, men det er effektiv teamledelse som styrer dem i riktig retning og hjelper dem med å lykkes. Her er noen tips for hvordan du effektivt kan lede teamet ditt.