Forside | Er det akseptabelt å jobbe i bakrus?
Retro group sitting in bar.
Forside

Retro group sitting in bar. Ron Chapple Stock

Er det akseptabelt å jobbe i bakrus?

Jobb og rus

Vi har mange muligheter til å drikke sammen i norsk arbeidsliv. Det kan ligge mye hygge i å ta seg en øl, eller et glass vin med sine kollegaer. Men konsekvensene av rusmiddelbruk kan bli store for virksomheten og ansatte. En ny undersøkelse avdekker at vi fortsatt har en vei å gå når det gjelder holdninger og bevissthet. 

jobb og alkohol_450x300.jpg

Én av fem har sett kollegaer sløve på jobb grunnet bakrus

Tidligere i år gjennomførte Akan kompetansesenter, Actis- Rusfeltets samarbeidsorgan, og alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL en undersøkelse som tok sikte på å kartlegge norske arbeidstakeres forhold til alkohol. Undersøkelsen avdekket at så mange som én av fem (22 %) har opplevd at kollegaer har vært sløve på jobb grunnet bakrus én eller flere ganger siste år. Disse tallene understreker at ledere bør sette av tid til å snakke om rusmiddelbruk.

Arbeidsulykker, produktivitet og omdømme

Å komme sløv på jobb grunnet bakrus kan ha store konsekvenser for virksomheten og ansatte. Økt risiko for arbeidsulykker, nedsatt produktivitet og svekket omdømme er eksempler på mulige utfall.  

  • Vi vet at mange blir borte fra jobb på grunn av alkoholbruk dagen før. Det gir et stort økonomisk tap for arbeidsgiver. Men like alvorlig er det med de som kommer på jobb, som kanskje ikke burde vært der. Folk i bakrus gjør ikke bare en dårligere jobb, men kan også utgjøre en sikkerhetsrisiko, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis.

Kari Randen, daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, følger opp:

  • For en arbeidstaker handler godt alkovett om å stille på jobb klar i toppen. Det er ofte kollegaene som må ta støyten når noen møter sløve og i bakrus.

Få på plass enkle kjøreregler

Alkoholbruk er utbredt og typiske drikkesituasjoner i arbeidslivet er sommerfester, kundemøter og konferanser. Akan kompetansesenter anbefaler at ledere og medarbeidere utarbeider kjøreregler som sier hva som er greit og ikke greit i arbeidstiden og i sosiale, jobbrelaterte situasjoner. Vår anbefaling er at kjørereglene også spesifiserer hva som skal skje dersom reglene blir brutt, tydeliggjøre leders rolle ved bekymring for en ansatt og konkretisere rutiner for hjelp til medarbeider med rus og avhengighetsproblemer. Kjørereglene bidrar til at medarbeidere vet hva de har å forholde seg til, og gir ledere den legitimiteten de behøver for å ta en samtale ved brudd. Rusforebygging sparer enkeltmennesker for tapt helsekvalitet og arbeidsgiver for tapt effektivitet.

FAKTA: 

  • 1 av 5 har sett leder beruset i jobbsammenheng 
  • 1 av 3 synes det drikkes for mye i jobbsammenheng 
  • 1 av 5 har opplevd at kollegaer har vært borte på grunn av bakrus én eller flere ganger 
  • 6 av 10 har vært beruset i jobbsammenheng 
  • Mellom 5 og 15 % av arbeidstakere har et risikofylt drikkemønster 

Om Akan kompetansesenter

Etablert 1963, eies av LO, NHO og Staten.

Bistår små og store arbeidsplasser i alle bransjer i hele landet med å etablere

  • gode systemer for å hindre og tidlig gripe fatt i risikofylt bruk av rusmidler, medikamenter og spill
  • tiltak som innebærer at de som har behov tilbys hjelp så tidlig som mulig

ELISABETH.gif

Tekst: Elisabeth Ege

Direktør i Akan kompetansesenter. Siviløkonom, master i strategi og ledelse. Ledererfaring fra store og små virksomheter i privat sektor innen bransjene bank/finans, bedriftshelsetjeneste og rådgivning innen strategi, organisasjons- og lederutvikling.

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!
Annonsér her!

7 + 1 steg til en vellykket forhandling

Forhandlingsteknikk

Gode, strukturerte forberedelser er helt avgjørende for å gjennomføre vellykkede forhandlinger. Det gir deg retning, kunnskap, kontroll og ofte et overtak i forhandlingene. 
Slik lykkes du med forhandlinger
Annonsér her!
Annonsér her!

Finn frem listemakeren i deg

Målrettet jobbing

Ved å skrive og bruke huskelister på riktig måte, vil du kunne jobbe mer effektivt og målrettet gjennom dagen. ­
Jobb mer effektivt og målrettet

Blir du manipulert?

Manipulasjon

De finnes i de fleste virksomheter, trådtrekkere, manipulatorer, som med godt skjult, gjennomtenkt strategi fortryller, bløffer, rundsnakker, overlister og villeder ledere, kolleger og medarbeidere.  ...
Arbeidsmiljø og manipulasjon

Er du forberedt på digital disrupsjon?

Digital Disrupsjon

Ny studie viser at de fleste ledere ikke er forberedt på å møte utfordringene ved digital disrupsjon
Digital disrupsjon

Fra styring av tid til styring av energi

Jobb og energi

En normal arbeidsdag legger opp til tre-fire timer med arbeid, en lengre pause og en ny jobbøkt tilsvarende den før pausen. Denne arbeidsformen møter de aller fleste når de trer inn i arbeidslivet. 
Energi på jobben
Annonsér her!
Annonsér her!

Kvinnen med flest ansatte i Norge

kvinner og ledelse

Hun stikker sjelden nesen frem i media, og sjansen er stor for at du ikke har hørt om henne. Men denne næringslivslederen er ingen hvem som helst. Møt Hilde Britt Mellbye - damen i Norge som leder fle...
Ledelse og kommunikasjon

Slik håndteres og forebygges mobbing

Mobbing på arbeidsplassen

Som leder har man et stort ansvar, også når det kommer til forebygging og tiltak mot mobbing. 
Hvordan forebygge mobbing på jobben?

Fremtidens ledere er hjelpere

Hvordan lykkes som leder?

Er du en leder som liker å se at andre lykkes, eller er du en leder som vurderer deg selv urealistisk høyt i din rolle som leder?
Fremtidens ledere

Hjemmekontor? Slik får du bedre struktur

hjemmekontor

Å arbeide hjemmefra kan være en utfordring, men også den perfekte hverdag for den som måtte beherske god struktur, og et klart skille mellom privatliv og arbeidstid. Heldigvis kan det meste læres - og...
Hjemmekontor
Annonsér her!
Annonsér her!

Å lykkes som ung leder

For å bli en god leder er det noen personlige egenskaper som er viktigere enn andre, mener Fredrik Aasebø. 
Unge ledere
Tilbake til toppen