Forside | Er det akseptabelt å jobbe i bakrus?
Retro group sitting in bar.
Forside

Retro group sitting in bar. Ron Chapple Stock

Er det akseptabelt å jobbe i bakrus?

Jobb og rus

Vi har mange muligheter til å drikke sammen i norsk arbeidsliv. Det kan ligge mye hygge i å ta seg en øl, eller et glass vin med sine kollegaer. Men konsekvensene av rusmiddelbruk kan bli store for virksomheten og ansatte. En ny undersøkelse avdekker at vi fortsatt har en vei å gå når det gjelder holdninger og bevissthet. 

jobb og alkohol_450x300.jpg

Én av fem har sett kollegaer sløve på jobb grunnet bakrus

Tidligere i år gjennomførte Akan kompetansesenter, Actis- Rusfeltets samarbeidsorgan, og alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL en undersøkelse som tok sikte på å kartlegge norske arbeidstakeres forhold til alkohol. Undersøkelsen avdekket at så mange som én av fem (22 %) har opplevd at kollegaer har vært sløve på jobb grunnet bakrus én eller flere ganger siste år. Disse tallene understreker at ledere bør sette av tid til å snakke om rusmiddelbruk.

Arbeidsulykker, produktivitet og omdømme

Å komme sløv på jobb grunnet bakrus kan ha store konsekvenser for virksomheten og ansatte. Økt risiko for arbeidsulykker, nedsatt produktivitet og svekket omdømme er eksempler på mulige utfall.  

  • Vi vet at mange blir borte fra jobb på grunn av alkoholbruk dagen før. Det gir et stort økonomisk tap for arbeidsgiver. Men like alvorlig er det med de som kommer på jobb, som kanskje ikke burde vært der. Folk i bakrus gjør ikke bare en dårligere jobb, men kan også utgjøre en sikkerhetsrisiko, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis.

Kari Randen, daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, følger opp:

  • For en arbeidstaker handler godt alkovett om å stille på jobb klar i toppen. Det er ofte kollegaene som må ta støyten når noen møter sløve og i bakrus.

Få på plass enkle kjøreregler

Alkoholbruk er utbredt og typiske drikkesituasjoner i arbeidslivet er sommerfester, kundemøter og konferanser. Akan kompetansesenter anbefaler at ledere og medarbeidere utarbeider kjøreregler som sier hva som er greit og ikke greit i arbeidstiden og i sosiale, jobbrelaterte situasjoner. Vår anbefaling er at kjørereglene også spesifiserer hva som skal skje dersom reglene blir brutt, tydeliggjøre leders rolle ved bekymring for en ansatt og konkretisere rutiner for hjelp til medarbeider med rus og avhengighetsproblemer. Kjørereglene bidrar til at medarbeidere vet hva de har å forholde seg til, og gir ledere den legitimiteten de behøver for å ta en samtale ved brudd. Rusforebygging sparer enkeltmennesker for tapt helsekvalitet og arbeidsgiver for tapt effektivitet.

FAKTA: 

  • 1 av 5 har sett leder beruset i jobbsammenheng 
  • 1 av 3 synes det drikkes for mye i jobbsammenheng 
  • 1 av 5 har opplevd at kollegaer har vært borte på grunn av bakrus én eller flere ganger 
  • 6 av 10 har vært beruset i jobbsammenheng 
  • Mellom 5 og 15 % av arbeidstakere har et risikofylt drikkemønster 

Om Akan kompetansesenter

Etablert 1963, eies av LO, NHO og Staten.

Bistår små og store arbeidsplasser i alle bransjer i hele landet med å etablere

  • gode systemer for å hindre og tidlig gripe fatt i risikofylt bruk av rusmidler, medikamenter og spill
  • tiltak som innebærer at de som har behov tilbys hjelp så tidlig som mulig

ELISABETH.gif

Tekst: Elisabeth Ege

Direktør i Akan kompetansesenter. Siviløkonom, master i strategi og ledelse. Ledererfaring fra store og små virksomheter i privat sektor innen bransjene bank/finans, bedriftshelsetjeneste og rådgivning innen strategi, organisasjons- og lederutvikling.

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Hvilken arbeidsmetode passer deg best?

Arbeidsmetodikk

Der enkelte trives best med å jobbe i et sett for å heller kunne ta seg tidligere fri, vil andre være langt mer effektiv om de plotter inn tid til Facebook, Instagram og Snapchat mellom slagene. Hvilk...
Effektive arbeidsmetoder

Hvordan velge ny kaffeleverandør?

Kaffe på jobben

Det viser seg at det ikke alltid er like lett å finne riktig leverandør av kaffemaskin til jobben. 
Hvordan velge riktig kaffeleverandør
Annonsér her!
Annonsér her!

Løsepengevirus kostet virksomheter og individer 10 milliarder kroner

Tiltak mot virus angrep

Her er syv råd du bør følge for å stå sterkere mot nye løsepengevirus-angrep. Med over 750% vekst i løsepengevirus-varianter i 2016 vil det garantert bli mange angrep i 2017.  
Virus angrep

Produktiv med hjemmekontor

Effektiv hjemmekontor

Hvis norske kontoransatte kunne valgt: "Vi er mest produktive med hjemmekontor tre dager i uken"
Produktiv hjemmekontor

Stolt av å være med på spleiselaget?

Norge har i år blitt kåret til verdens lykkeligste land og ligger også høyt på statistikken over høy levestandard og gode levekår. 
skatte- og avgiftsunndragelser

Ta en kalkulert risiko

Riktige beslutninger

Kjappe antagelser om risiko er opphavet til mange katastrofale beslutninger. 
Gode beslutninger
Annonsér her!
Annonsér her!

Engasjement - Hva? Hvorfor? Hvordan?

Hva er engasjement?

Engasjement er ikke å være glad. Glade medarbeidere er ikke nødvendigvis produktive. Det er heller ikke å være tilfreds. 
Produktivitet og engasjement

Sulten på nye utfordringer som leder?

Karriereutvikling

Er du sulten på noe nytt, lyst til å utvikle deg videre og utfolde deg kreativt? Har arbeidsdagen din blitt rutine? Det går i «det vante» og du føler deg både passe mett og kanskje litt trett.
Jobb og karriere

Grip mulighetene i kulturforskjellen!

Rekruttering og kultur

Verden blir mindre. Reisen fra Nordfjord til Oslo tok lengre tid for min oldefar enn det gjør for deg og meg å reise nærmest hvor som helst her i verden.
Rekruttering og kultur

Dette kjennetegner de beste unge lederne

ANNONSØRINNHOLD

Norske organisasjoner investerer mye i å utvikle unge ledertalenter. Men brukes ressursene riktig og på de rette kandidatene? 
Utvikling av ledertalenter
Annonsér her!
Annonsér her!

Gøy på jobben

Indre motivasjon

Gjør mer av det du synes er morsomt. Det er lurt, både for deg selv, sjefen din og organisasjonen du jobber for.
Arbeidsglede

Lyddemping på kontor – Dette må du tenke på

ANNONSØRINNHOLD

Forstyrrende støy på jobb er et vanlig problem, spesielt i åpne kontorlandskap.
Lyddemping på kontor
Tilbake til toppen