Lar du folk si fra?

Har det noen hensikt å si fra til sjefen? Tåler du som leder at folk sier fra?

Er du med å bidra til at folk føler seg så trygge at de kan si det de mener, uten å bli sanksjonert, utfryst eller på andre måter «straffet»? Tenk over at du kan få svært mye igjen for å skape dette rommet for utvikling og åpenhet som bidrar til ansattes personlige utvikling og selvtillit, ved å være en trygg og fleksibel leder.

Det finnes både den faglige og personlige utviklingen som er viktig for menneskene, mens på den annen side har vi behovet for organisasjonens utvikling. Noen ganger er ledere for raske med å tenke på hva som er best for organisasjonens utvikling. Selv om dette er viktig, så er organisasjonens utvikling også en følge av ansattes utvikling, så du må tenke på begge deler.

LES OGSÅ: Er det lov å si fra i din bedrift?

Ha et våkent øre

Har de ansatte muligheten til å si fra, og delta i diskusjoner og tema som er aktuelle? Legges det til rette for et godt ytringsklima med god psykologisk trygghet i miljøet?  

Her gjelder det å ha et våkent øre. Hva blir sagt, hvordan blir det sagt, og hvordan kommuniseres det mellom medlemmene i gruppen eller teamet? Hvordan blir det lagt til rette for god kommunikasjon der alle blir hørt? Skap en arena for utvikling, basert på psykologisk trygghet i miljøet.

Les også: Kommunikasjon som løfter

Les også: 6 kommunikasjonsevner som gjør deg til en bedre leder

Tekst: Anne Marie Monsen. Foto: istock.com