Dette er noen av hovedtankene til foredragsholder og tidligere suksessleder i Adidas-gruppen i Norge, Sigurd Granmark. Han har i løpet av de siste ti årene kartlagt hva det er som gjør at noen organisasjoner, utøvere, ansatte og lag alltid klarer å skape de gode resultatene. Det skyldes ifølge ham at de gjør de riktige tingene hele tiden. Granmark kaller alle foredragene sine for ulike varianter av en Hvit tiger. Et foredrag heter for eksempel “Hvit tiger -  målmann”, et annet “Hvit tiger-stargate” eller “Hvit tiger - forandring fryder ikke”.

-              Det er en referanse til det unike. Tigere lever deler av livet sitt i flokk og den hvite blir lederen. Ikke fordi den krever det, men fordi de andre ser den som så unik at den vokser frem som en leder, forklarer han.

Lærte av egne feil

Granmark har lang erfaring som leder av internasjonale selskaper og har mottatt flere utmerkelser for sitt lederskap. Selv har han lært på den harde måten. Til tross for sin suksess som leder, kan han fortelle at få har gjort mer feil enn ham når det gjelder ledelse.

-              Ser vi bort fra lavt engasjement har jeg gjort de fleste feil, sier han.

Han ramser opp at han som leder har manglet et klart og tydelig mål og fokus, han har vært proteksjonistisk, har hatt for stort ego, har vært konsekvensstyrt, har brukt mye av tiden på oppgaver som ikke er lønnsomme eller tar selskapet nærmere målet, har holdt seg til filosofien om at «det som blir målt, blir gjort», har jobbet døgnet rundt og har gjennomført ansettelser preget av likhet.

-              Dette er noe av det første jeg kan komme på, sier han.  Utfordringen med å identifisere manglene var at resultatene var gode. Dessverre var det slik mer på tross av, enn på grunn av egen ledelse.

Fokuset hans lå i denne tiden kun på å utvikle lederferdigheter knyttet til det å skape resultater, og målet legitimerte midlene. Først da psykolog Lars Pedersen, som var HR sjef i Adidas, lærte ham forskjellen på ledertrening og lederutvikling, skjønte han at personen må utvikle seg proporsjonalt med ferdighetene. Da begynte ting virkelig å skje.

-              Vi ser ikke verden, organisasjonen eller menneskene som fyller den slik som de er, men slik som vi selv er. Jeg så dessverre mye rart, forteller han.

Strategisk ledelse - Er salgsledelse annerledes enn annen ledelse?

granmark-2_cropped_750x340.jpg

Utvikler mennesker

Den tidligere Adidas-lederen forteller at han har jobbet knallhardt hver dag for å utvikle seg til å bli en bra fyr som gjør en forskjell for de han møter på sin vei. Han jobber fremdeles daglig med å utvikle seg som menneske og leder, også i relasjon til hans nærmeste.

-              Den viktigste tittelen jeg noen gang vil få er «pappa», sier han.

I Adidas-gruppen satt han som leder av en organisasjon med bransjens beste folk. Selskapet var tilbake som markedsledere i Norge og hadde de høyeste internmålingene i verden. Da bestemte han seg for å si opp verdens beste jobb for å skape en enda bedre. Nå jobber han kun med det han trives best med, utvikling av mennesker. Han jobber først og fremst med ledere og deres ledergrupper, trenere og toppidrettsutøvere.

Han forteller at en olympisk mester en gang omtalte ham som ”arkitekten bak mannen”.

-              Det er det jeg ønsker å være. I dette tilfellet var det nok ikke korrekt, men jeg liker å tro det, smiler han.

Ingen av dem han samarbeider med har timebaserte avtaler med kun enkelttimer annenhver uke.

-              Har du ikke tid til å gjøre jobben skikkelig, så ønsker ikke jeg å være en bidragsyter til at du kaster bort tiden din, sier han.

Derfor har de han samarbeider med faste, langvarige avtaler. Han er ikke samarbeidspartner, styreformann, lederkollega, ansatt, trener, lagkamerat eller konkurrent.

-              Jeg er der for å bidra til at du blir best i det du gjør. Du kan ta opp hva du vil, når du vil og jeg møter opp hvor du vil, forklarer han.

                Det er ikke alltid han har fremgangsmåten klar når de begynner. Den formes som regel av utfordringen. Det viktigste er hvordan de fullfører.

Lederpyramiden

Det siste året har han holdt godt over 100 foredrag. Lederpyramiden, der han har samlet sine viktigste råd, er et viktig element i mange av foredragene. Ved hjelp av den prøver han å beskrive det som kjennetegner de lederne som han tror vil lykkes best.

Lederpyramiden inneholder ingen sensasjonelle suksesshemmeligheter, men inneholder råd som i bunn og grunn mange kjenner til og bruker. Pyramiden angir rekkefølgen på rådene hans. De nederste rådene må på plass først. Når fundamentet er lagt, kan man arbeide med de resterende rådene i pyramiden.

De beste lederne har et solid lederfundament. Fundamentet i pyramiden handler om «hvem du er». Vi er i følge Granmark for opptatt av hva vi skal gjøre, og for lite opptatt av hvem vi vil være. Hva står du for? Hvilke verdier er viktig for deg? Hvem er du om 10 år? Hvis du fortsetter som nå, er du den personen da? Hva styrer valgene når det er tøft og «integritetskompasset» spinner?

-              Dette skaper trygghet i lederrollen, fastslår han.

                Det neste trinnet i pyramiden har med gode vaner å gjøre. Han er overbevist om at dine vaner i dag, er dine resultater i morgen. De beste har ikke bare gode, men fantastiske vaner. Det som vaner er for mennesker, er rutiner for selskaper.

-              Vi må ha rutiner som til enhver tid er tilpasset utfordringene. Gode vaner eliminerer viljestyrke og gode rutiner eliminerer avvik, forklarer han.

Verdibasert ledelse - fokus på de menneskelige drivkrefter

Krystallklart fokus

De gode lederne kjennetegns av at de har et smalt og krystallklart fokus. Mangel på et krystallklart mål og fokus for bedriften er ifølge Granmark ofte en større utfordring enn hva konkurrentene gjør

-              Det jeg er mest overrasket over er hvor lite selskapets mål er forankret blant de ansatte, sier han.

Han har ingen forskning å vise til for å underbygge dette, men han sier han vil bli overrasket hvis mer enn 15 prosent av de som går på jobb i Norge kjenner det viktigste målet til selskapet sitt. Hvis mer enn 20 prosent av de ansatte kjenner til selskapets viktigste mål blir han svært overrasket. Dette har med trivselen i selskapet å gjøre og er ifølge ham viktig å jobbe med for en god leder.

-              Skal du øke trivselen må du gi de ansatte mål og mening i det de gjør. Gjør en skikkelig målprosess og formuler målet kvalitativt, i rene ord, sier han.  Alt for mange har kvantitative mål angitt ved tall. Dette er selvfølgelig viktig, men det er viktigst for ledelsen.

Granmark mener det er lav organisatorisk gjennomføringskraft i tall.

-              Bruk ord som gjør at de ansatte er med på å skape noe. Hvem vil vi være og hva vil vi bli husket som? Hvilke fotspor skal vi sette? Dette er spørsmål som må ha klare svar, sier han.

Ingen utvikling uten endring

Det neste nivået i hans ledelsespyramide har han kalt «kill your darlings». Dette nivået er en påminnelse om at det finnes kollegaer, kunder, produkter, tjenester og lignende som vi stortrives med, men som ikke nødvendigvis er lønnsomme. Når det gjelder ledere aktiverer likhet og relasjon dette trinnet.

-              Vi trives sammen, har felles interesser og tar vare på hverandre. Isolert sett er dette meget bra, men over tid kan det gjøre deg mindre kritisk. Dette kan føre til at det stilles lavere krav og personen utvikler seg ikke godt nok, sier han.

                Den gode lederen er også opptatt av god utvikling. Endring og utvikling er «tvillingsøsken». Det kommer ingen utvikling uten endring. De fleste har likevel mer lyst til å utvikle seg enn til å endre seg. Vi bør etter hans mening «begrave» endring og fokusere på utvikling.

-              Det er en gjengs oppfatning at de som har vært lenge et sted har lang erfaring. I noen tilfeller har de faktisk bare jobbet der lenge, sier han og viser til at evnen til å lære nye ferdigheter egentlig er det samme som utvikling. Dette er avgjørende for å omgjøre tid til erfaring.

-              Har du jobbet et sted svært lenge og har lang erfaring, da er du selskapets fortid og fremtid, sier han.

Skal utvikle mennesker, ikke ansatte

De beste lederne vet at det ikke handler om dem. Selskapet er til for de ansatte, og det er de ansatte som utvikler selskapet. Dette er mer et ledermindset enn det nødvendigvis er korrekt. Som leder må du ifølge Granmark legge igjen «ego på trappa» hjemme.

-              De ansatte kommer ikke på jobb for at du skal lykkes. Det handler om de ansatte og du går på jobb for å legge til rette for at de skal kunne prestere, sier han.

Han minner om at de ansatte er selskapet sin merkevare og de skal ha tydelige mål som de vil være stolte av å realisere. Da kan du forvente mer av dem enn de forventer av seg selv. Det vil føre til at de ansatte gjør ting de selv ikke ville trodd de skulle klare.

-              For meg er dette ledelse i sin vakreste form. Du er en leder som utvikler mennesker, ikke kun ansatte, smiler han.

Være god når ingen ser

Toppen av pyramiden er å være god når ingen ser deg. Hvis man leder etter prinsippet; «det som blir målt blir gjort», er toppen av pyramiden ifølge ham det motsatte.

-              Det er korrekt at det som blir målt har en tendens til å bli gjort. Jeg mener likevel at det som skaper en prestasjonskultur kommer fra alt vi ikke kan måle, sier han.

De beste lederne har skapt en organisasjon hvor de ansatte velger den beste løsningen, uavhengig av målbarhet eller hvor tung den er å utføre. Dette gjør de ansatte fordi de har bestemt seg for å være gode og hvem de vil være. De gjør det for sin egen del. Konsekvensen og bonusen er at selskapet blir fantastisk. «Loven om minste motstands vei» blir eliminert og du som leder bruker svært lite tid på motivere de ansatte.

-              Ingenting påvirker deg mer enn de valgene du gjør når ingen ser deg. Det viktigste du gjør er å imponere er deg selv, avslutter Granmark.

Slik blir du en Hvit Tiger og en god leder:

  • Ha et meget smalt fokus og maksimer tiden på oppgaver knyttet til dette
  • Gjør absolutt alt for å være årsaken og ikke konsekvens av det som skjer
  • Husk at tid er det mest verdifulle du har. Ta kontroll over den!
  • Vær god når ingen ser deg. Det er din daglige mentale treningsøkt
  • Hvem du har vært, har ingenting å gjøre med hvem du kan bli
  • Ikke ta deg selv for høytidelig

Lederpyramiden

  1. “Eget lederfundament”. Hvem er du? hva står du for? Hvilke verdier er viktige for deg?
  2. “Fantastiske vaner”. Dine fantastiske vaner i dag er dine resultater i morgen. Det som er vaner for mennesker er rutiner for selskaper.
  3. “Smalt fokus”. Gode ledere kjennetegnes av at de har et smalt og krystallklart fokus.
  4. “Kill your darlings”. Dette finnes kollegaer, kunder, produkter, tjenester og lignende som vi stortrives med, men som ikke nødvendigvis er lønnsomme.
  5. “Den beste utvikling” er noe alle gode ledere er opptatt av. Endring og utvikling er ”tvillingsøsken”.  Det kommer ingen utvikling uten endring.
  6. “Det handler ikke om deg Som leder må du legge igjen «ego på trappa» hjemme. De ansatte kommer ikke på jobb for at du skal lykkes, men du går på jobb for å hjelpe de ansatte til å prestere.
  7. “God når ingen ser deg”.  Det som blir målt har en tendens til å bli gjort, men det som skaper en prestasjonskultur kommer fra alt som ikke kan måles.

Tekst: Steinar Sund