Ferskinger i arbeidslivet
Sommerjobb sesongen er rett rundt hjørnet og mange har en ungdom i huset som skal prøve seg i sin al...
Arbeidsgivere bør ta mer økonomisk ansvar
Den siste tiden kunne en undersøkelse fra SSB fortelle oss at folk med forbrukslån og kredittkortgje...
Jobb, karriere & Ledelse
Seks trinn for å løse konflikter på arbeidsplassen
Seks trinn for å løse konflikter på arbeidsplassen
I kampens hete oppstår det ofte kaos. Da hjelper det å ha en plan du kan følge. Det finnes ingen løs...
Jobb, karriere & Ledelse
Kreativitet og innovasjon – to av de mest forlokkende, forføreriske og omfavnede moteordene siden årtusenskiftet
Kreativitet og innovasjon – to av de mest forlokkende, forføreriske og omfavnede moteordene siden årtusenskiftet
Måten vi tenker om kreativitet og innovasjon på, styrer faktisk også hva vi gjør når vi ønsker å vir...
Business Content
Se alle
Kunnskap til å lede
Dagens samfunn har nye behov for omstilling og innovasjon. Ny teknologi og nye måter å jobbe på gir ...
Les merMaster i digitalisering gir den nødvendige innsikten
Kjell Gunnar Apalvik har lenge jobbet i skjæringspunktet mellom teknologi og business. Han ser at ...
Les merHjertevennlig ledelse gir mer motiverte medarbeidere
Hjertevennlig ledelse handler om å åpne oss mer opp for en lederpraksis med genuin nysgjerrighet, em...
Les merHar du sikret din arbeidshverdag?
Usikre tider og et dynamisk marked forsterker behovet for å organisere seg. Det fungerer nemlig som ...
Les merTema: Bli en fremragende leder
Fremragende ledere er synlige og mentalt til stede
Å være mentalt til stede som leder betyr å være fullt engasjert og oppmerksom i øyeblikket, spesielt...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
7 trinn til økt selvledelse for teamet ditt
7 trinn til økt selvledelse for teamet ditt
Det har aldri vært så høye krav til selvledelse som nå med så mange på hjemmekontor. Her er syv trin...
Les mer
Anerkjennende ledelse
Mange slutter i jobbene sine på grunn av dårlig ledelse eller arbeidsmiljø, og det er ikke alltid li...
Løsningsfokusert ledelse
Fem strategier når du vil forhandle frem en hybrid arbeidsplan
Når du henvender deg til lederen din for å be om en hybrid arbeidsplan, kan du møte motstand. Det er...
SISTE PLUSSARTIKLER
-
1
Hva skjer når man ikke tar seg tid til å stoppe opp? Og hvorfor er det så vanskelig?
-
2
En stor del av lederjobben er å inspirere og legge til rette for at medarbeiderne skal yte optimalt for å nå bedriftens må
-
3
Onboarding av nye ledere - opplever ingen støtte
-
4
Å være ny som mellomleder
-
5
Å være ny som toppleder
-
6
Lederskifter og innfasing av nye ledere
-
7
Skap en sterk lagånd, og få bedre resultater
- Se alle
En del bedrifter har liten respekt for grenser og kjører hardt for å nå målene sine
I dag er det mange ansatte som har problemer med krysspress mellom jobb og fritid, der jobben ofte s...
Organisasjonskultur
Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag
Du har helt sikkert utsatt oppgaver både én og flere ganger. De fleste av oss gjør det. Men hvorfor ...
Bli med å bygge fremtidens regionsmuseum
Tema: Teamledelse
Skap en sterk lagånd, og få bedre resultater
Konkurrerer medlemmene i teamet med hverandre, eller spiller de hverandre gode? Ledere i næringslive...
Hvordan unngå å være dum, ifølge en dumhetsforsker
David Dunning er berømt for å studere dumhet, men hans arbeid viser også måter vi alle kan bli smart...
Slik blir du smartere
Tren hjernen din til å være mer kreativ
Kreativitet er noe som må trenes opp og finpusses. Jo mer vi lærer om hvordan hjernen fungerer, dest...
Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
Vaner er ikke en bevisst adferd det er noe vi bare gjør. Det starter gjerne med en preferanse, trigg...
Vaner
Jobb, karriere & Ledelse
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Av og til kan det være vanskelig å få jobben og hverdagen til å henge sammen, og mange havner i en s...
kontroll over tide og prioriteringer
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan usikkerhet gir næring til innovasjon
Det kan hende at teknikken du tar i bruk for innovasjon, er den riktige teknikken. Men det hjelper i...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Blir emosjonelle krav det nye tema innen ledelse?
Psykologisk trygghet har vært et hett tema innenfor ledelsesfaget de siste årene. Det er på ingen må...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Kunnskap i små porsjoner passer til den digitale hjernen
Det sies at den digitale livsstilen har gjort vår uoppmerksomhet kortere enn hos en gullfisk. Selv o...
Fordelene med mikrolæring er mange
Jobb, karriere & Ledelse
En glad medarbeider er en god medarbeider
Å opprettholde en arbeidsplass med fornøyde ansatte er ikke alltid like enkelt. Mange tror det holde...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Slik holder du et møte – uten å prate det i hjel
Som leder er du sikkert den som oftest kaller inn til møter. Det er du som holder i møteagendaen og ...
Jobb, karriere & Ledelse
Få mest mulig ut av døgnets 24 timer
De fleste gründere har knapt nok tid til å gjøre den jobben de allerede har, men man kan ikke nå nye...
Les mer
Tema: Rekrutteringsveileder
Om arbeidsavtale ikke oppfyller minimumskravene i loven, blir ikke arbeidsavtalen eller arbeidsforholdet ugyldig, men som arbeidsgiver vil dette kunne ramme deg på flere måter
Det er lovpålagte krav til når arbeidsavtalen skal foreligge og til innholdet i arbeidsavtalen. Diss...
Jobb, karriere & Ledelse
Står du fast i en problemstilling og kjenner behov for å sortere tanker og ideer?
Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Slik lykkes du med effektive møter
De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Livskvalitet og balanse kommer med bevisst regi i eget liv
Mange ledere sier at de har vanskelig for å si nei og velge ting bort. Det virker til å være en krev...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Fremtidsvisualisering for en sterkere optimismemuskel
Du har kanskje opplevd at noen alltid klarer å holde seg optimistiske, uansett hva som skjer? I utga...
Les mer
Jobb, karriere & Ledelse
Stay-samtalen er mer effektiv enn sluttsamtalen
Når en ansatt sier opp, er det mange som gjennomfører sluttsamtaler. Men med jevnlige stay-samtaler ...
Jobb, karriere & Ledelse
Hvordan tiltrekke seg og beholde de beste talentene
Hvordan tiltrekke seg og beholde de beste talentene
Det moderne arbeidslivet utvikler seg lynraskt. I et stadig skiftende arbeidsmarked er det viktig fo...
PP SMARTØ – et verktøy for bedre måloppnåelse
Ledelse er ikke et venstrehåndsarbeid du kan gjøre i tillegg til andre arbeidsoppgaver, det er et eg...
Les mer....
Tre måter virksomheter kan tilpasse seg utfordrende tider
Verdensøkonomien er i en "smeltedigel-tid" – og virksomheter må tilpasse seg flere endringer som kom...
Les mer....
Hva er feilansettelser?
Mange arbeidsgivere opplever dessverre at nyansatte ikke lever opp til forventningene og presterer f...
Ansettelser er som et veddemål med djevelen
Mer søvn kan gi deg en bedre karriere
Mangel på søvn kan ha mange konsekvenser. Men det er ikke bare helsen som påvirkes av for lite søvn,...
Les mer....
På tide å gjøre drømmer om til virkelighet
Som mennesker har vi fått den unike gaven at vi kan drømme om et bedre liv og samtidig være i stand ...
Les mer....
Problemer i privatøkonomien? Slik påvirker det jobben
I Norge er privatøkonomi veldig privat, det vil si at vi helst ikke snakker høyt om det. Men problem...
Les mer....
5 trinn for en bedre balanse mellom arbeid og privatliv
Alle vet at lange arbeidsdager kan være skadelig både for medarbeidere og ledere. Likevel sliter man...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
7 tegn på at den ansatte er klar for en større stilling
7 tegn på at den ansatte er klar for en større stilling
Vurderer du å gi en av dine medarbeidere et større ansvar, som leder for et team innad bedriften? De...
Les mer....
Én av fem nordmenn driver med «quiet quitting»
Ny undersøkelse viser en splittet arbeidsstyrke i Norge. Syv av ti nordmenn svarer at de er tilfreds...
15 teknikker for å forbedre beslutningsferdighetene dine
Å ta en velinformert beslutning kan hjelpe deg med å bli mer produktiv på arbeidsplassen, fordi det ...
8 typer kriser på arbeidsplassen
Det finnes mange ulike typer kriser som kan ramme en organisasjon. Å forstå kriser og hvordan du løs...
Hvorfor slutter ansatte i jobben?
Opplever du et stort gjennomtrekk av ansatte? Skal du klare å snu trenden, må du vite hvor steinen g...
Bli kvitt baksnakking på jobben
Det finnes en enkel modell som alle kan følge, og som vil sette en stopper for baksnakkingen en gang...
Les mer
Ta smartere beslutninger med 10-10-10-regelen
Det finnes mange rammeverk du kan bruke til å ta bedre beslutninger. Problemet er at de ikke nødvend...
Les mer....
Tre nøkkelegenskaper til en god lagspiller
For å bli en god lagspiller og se en større helhet må hvert teammedlem lære å legge til side sine fo...
Les mer....
Ta kontroll over uhøflig atferd på jobb
Uhøflig atferd blir lett en ond sirkel og kan ha store konsekvenser for helse og produktivitet på ar...
Les mer....
En smart leder tar den nødvendige samtalen – før problemene blir for store
Å håndtere vanskelige samtaler er et lederansvar. Likevel er det mange som både gruer seg og sliter ...
Hemmeligheten bak produktivitet
Hvis du skal være deg selv på ditt beste, krever det at du er ærlig med deg selv om hvilke områder s...
Les mer....
1 av 4 mener sjefen hindrer deres personlige utvikling
Halvparten av norske bedrifter mangler nok personell til å håndtere alle nødvendige oppgaver. Samtid...
Slik kan du koble av autopiloten
Gjennom fokustrening og selvinnsikt kan du koble av autopiloten og slutte å gjøre flere ting på en g...
Les mer
4 tips for å få ned turnover blant dagens unge arbeidstakere
Det koster omtrent 1,5 millioner å ansette feil person, det samme gjelder uønskede oppsigelser. Samt...
Les mer
Slik tømmer du hodet og blir ekstremt effektiv
stressmestring
Er du sliten og stresset og føler at oppgavene vokser deg over hodet? Samme hvor mye du står på, så ...
Effektive arbeidsmetoder
Jobb, karriere & Ledelse
Kaos i kalenderen – her er 8 råd for å skape orden
Kaos i kalenderen – her er 8 råd for å skape orden
Kalenderen og «å gjøre»-listen skal leve sammen, mener Chefs effektivitetsekspert Petra Brask. Det e...
les mer....