Disse rådene kommer fra Ben Dattner, organisasjonspsykolog og forfatter av The blame game: How the hidden rules of credit and blame determine our success and failure.

1. Var dere venner før han eller hun ble din sjef? Det er lettere å være venn med sjefen, enn å være venn med noen som ender opp med å bli din sjef. Skjer dette må dere klargjøre de ulike rollene. For å lykkes må begge to være oppmerksomme på dette.

2. Trives dere virkelig sammen, eller har du gått inn i vennskapet fordi det kan gi deg fordeler? Det kan være verdt å holde på vennskapet om dere faktisk trives sammen. Men et venneforhold som bygger på at du vil ha makt kan bli ødelagt dersom sjefen gjennomskuer deg.

3. Er du klar for å snakke med sjefen om grensesetting, slik at kompis/sjefs-grensen ikke blir utydelig? Snakk tydelig om hvor dere skal dra grensene. Vær gjerne overtydelig ”som din venn synes jeg at…”. Eller ”som din medarbeider vil jeg råde deg…”. Og før du klager over den nye kollegaen som du ikke liker, tenk deg om en gang til. Det er faktisk sjefen din du snakker til.

4. Kan det ødelegge ditt forhold til andre kolleger om du blir oppfattet som sjefens favoritt? Får du de beste prosjektene og andre fordeler fordi du har et nært forhold til sjefen? Spør dine kolleger hva de synes. Virker det som de synes dette er et problem, ta det opp med sjefen og gjør noe med det. Sjefens oppførsel kan også gå andre veien. At dagene på jobben blir litt vanskeligere for deg slik at det ikke skal se ut som du blir favorisert.

5. Hvor gammel er du? Generasjon Y, 80- og 90-tallerne synes mest sannsynlig ikke det er noe problem å være venn med sjefen. De har vært kompiser med sine foreldre og lærere siden de var små. De har ikke den samme respekten for autoriteter som eldre generasjoner har.

Kilde: Harvard Buiness review.

BLI ABONNENT - KLIKK HER!

LederNytt forside 04 2015 web.jpg