“Kreativitet” er blitt et moteord i ledelsesbransjen, og det skrives masse om hvordan du kan klemme kreativiteten ut av dine ansatte. Oppfinnsomme genier hylles overalt; Steve jobs, Richard Branson, Philippe Starck, og mange organisasjoner leter desperat etter nye ansatte som tør å tenke utenfor rammene.
Vi lærer oss til å tenke at kreativitet blir hyllet og mennesker med gode ideer blir fremgangsrike, skriver Chef.se.


Men dette er bare løgn, konstaterer Slate i en ny underholdende artikkel. Det er nemlig ingen som prater om at mennesker egentlig ikke liker andre kreative mennesker.
- Vi hyller og ser opp til kreative mennesker, men det vi egentlig hyller er effektene av deres arbeid, sier Barry Staw ved Berkeley-universitetet.

Forskning beviser gang på gang at mennesker misliker all form for risiko og usikkerhet. Til tross for våre påstander om det motsatte, slipper vi oftere gjennom ”vanlige” og mindre inspirerende ideer enn de store og kreative tankene. Og derfor havner også virkelig kreative mennesker ofte utenfor sosiale fellesskap, både i skolen og i arbeidslivet.

En studie fra University of Pennsylvania viser at nesten alle reagerer negativt når de blir møtt med kreative ideer. Til og med de som tydelig sier at de er på jakt etter kreativitet.
Ledere som virkelig ønsker kreativitet, må derfor se utover sin egen frykt for det ubekvemme. Og kanskje slutte å bekymre seg så mye. Virkelig kreative ansatte bryr seg uansett ikke om hva sjefen sier. De vil fortsette å kjempe for sine ideer, uansett hvilke hindringer som er plassert i deres vei.