En feil mange nye ledere gjør er å kaste seg inn i å nå oppsatte mål. Man glemmer det viktigste, å først sørge for at teamet fungerer bra sammen, og at de er med på reisen. Slik får du den beste starten med dine nye medarbeidere:

Lær hverandre å kjenne. Sosiale aktiviteter, team-building-øvelser, en runde der alle får fortelle hvordan de har det. Sørg for at medarbeiderne kjenner hverandre før dere fokuserer på jobbpraten.

Vis hva du står for. Fortell hva som ligger bak beslutningene dine, hvilke prioriteringer du har og hvordan du kommer til å evaluere medarbeiderne. Så vet de hva som forventes.

Fortell hvordan du vil at teamet skal jobbe. Glem ikke å fortelle nye medarbeidere om møterutiner og lignende, slik at alle føler seg inkluderte.

Sett nye mål, eller tydeliggjør de målene som allerede er satt.

Hold døren åpen. Det er bedre å overkommunisere enn å være utilgjengelig.

Ta hjem en tidlig seier. Å finne og løse et problem som får tydelig effekt tidlig, viser at du får ting gjort.

LES OGSÅ: Stoler du på dine ansatte?

kilde: chef.se