Foto: Ingar Næss, StudioF2

Spørsmålet er om du er komfortabel med den merkevaren du har. Du har det kanskje bra i den jobben du har nå, men poenget er at når du ikke har det bra, eller trenger nye utfordringer, er det for sent. Det tar tid å bygge en merkevare, enten det er for en bedrift eller for deg selv. Merkevarebygging er nødvendig, ikke valgfritt, for å komme deg dit du vil. Du må starte nå!

Om du driver for deg selv eller om du er en del av en større bedrift, så vil du alltid kommer lengre med personlig merkevarebygging. Det gjør deg tydelig og kraftfull, og gir deg det omdømmet du vil ha. Din merkevare er ditt rykte, de tingene du er kjent for, de tingene folk identifiserer med deg. Alt det din arbeidsgiver, «kundene» dine eller venner og bekjente tenker om deg og det bildet de har av deg, blir din merkevare. Da gjelder det å være tydelig på hva du vil formidle, hvordan du vil fremstå.

Omdømmebygging i bedrifter
Blant bedriftene har Mobiloperatøren One Call hatt den mest positive utviklingen i omdømme i løpet av fjoråret viser TNS Gallup Omdømmemåling. «One Call startet som en idé om at vi skulle vinne på kundefokus og på å gjøre ting skikkelig. Vi har ønsket å være transparente og hundre prosent ærlige mot kundene hele veien. Merkevaren er bygget rundt verdiene billig, enkelt og troverdig – og disse har vi holdt oss til helt fra starten, sier Øistein Eriksen, gründer og sjef i One Call.»

 

One Call bygger et sterkt omdømme basert på tydelige verdier. Øystein Eriksen bruker også seg selv i reklamen for One Call. Et kjennetegn for de store merkenavnene er at man vet hvem de er, hva de er og hva de står for. Det finnes flere personer som knytter sin identitet opp mot selskap, som f.eks. Petter Stordalen og Idar Vollvik.
Er det egentlig den store forskjellen på «deg» og One Call? Er det noenlunde de samme mekanismer som inntrer i kommunikasjonen. De skal selge en tjeneste som gjør kundene tilfreds, og du skal «selge» din arbeidskraft, dine verdier, din personlighet, dine talent, din samla kompetanse som gjør dine «kunder» tilfreds, med det du leverer.

Etter mange år med personlig karriereveiledning og coaching, har jeg erfart hvor utydelige selv svært kompetente folk kan være. De får ikke frem den beste utgaven av seg selv i kommunikasjonen med omverden. Det er selvsagt ikke så lett å «se» seg selv, så for meg er det svært motiverende å hjelpe dem å danne en tydelig profil, og bidra til at den kommuniseres på en god måte.

Uttrykket "personlig merkevarebygging" ble skapt i 1997 av Tom Peters i hans artikkel " The Brand Called You "i Fast Company. Personlig merkevarebygging (eller Branding), er det unike sett av kvalifikasjoner, styrker, viktige personlige egenskaper, verdier som skal gi en verdi for målgruppen din. Definer derfor alle element som du ønsker skal bli synlige til omgivelsene, dine drivkrefter, det du vil bli kjent for. Personlig merkevarebygging er en måte å avklare og kommunisere hva som gjør deg annerledes og spesiell. Det handler om å forstå dine unike egenskaper, dine sterke sider, verdier og drivkrefter. Personlig merkevarebygging representerer hva som er autentisk med din personlighet og karakter. Selve essensen innen merkevarebygging er å gi en lovnad om hvem du er og hva du kan utrette. Din merkevare er ditt rykte, kombinasjonen av personlige egenskaper, verdier, drivere, styrker som du kommuniserer krystallklart og konsekvent på tvers av alle kanaler, online og offline.

Hva kan du oppnå med personlig merkevarebygging?

Se og forstå deg selv bedre, synliggjør dine talent. Få mer selvtillit og se flere muligheter. Finn ut hvordan du skiller deg ut fra mengden, hvordan du er unik. Bli tydelig og synligere. Få mer relevante og interessante arbeidsoppgaver. Høyere lønn, bli mer attraktiv.

Punktliste for hvordan fremstå som en enda bedre merkevare:

1. Hva er din visjon, dine mål, hva vil du og hvorfor?
Du må kjenne deg selv og hva du ønsker og trenger før du kan gå videre. Se etter «det store bildet», din visjon for fremtiden, dine
mål og milepeler. Tenk så over hvordan du kan implementere dette, steg for steg. Lag en strategi for å bevege deg i riktig retning.

2. Hva er dine verdier, talent og interesser?
Kartlegg dine verdier, identifiser dine talent, og finn dine interesser fremover. Hva «driver» deg i dag, og hva kan være drivere fremover?

3. Hva er dine personlige egenskaper?
Hvilke ord bruker du til å definere din personlighet? Visjonær, diplomatisk, intuitiv, presis, initiativrike, kreativ, strategisk, problemløser, ser detaljene, ledende, delegerende, analytisk, motiverende, lyttende, osv.

4. Hva er dine viktigste styrker eller ferdigheter – hvem er konkurrentene dine?
Finn først ut hva som er nettopp dine styrker og hva som gjør deg spesiell/unik. Hva ber folk deg oftest om å gjøre, hva kommer folk til deg for? I hvilke funksjoner og med hvilket ansvar har du utmerket deg? Hvilket «gap» ville bedriften oppleve hvis du plutselig sluttet? Hva er det du gjør eller har gjort, som du er mest stolt av? Hva slags fagkunnskap vil du profilere? Finn ut hva dine konkurrenter har å tilby, styrker og svakheter, gjør gjerne en SWOT analyse. Hva skiller deg fra dem?

5. Få tilbakemeldinger, - på jobben, hjemme, eller bruk en profesjonell veileder som kan hjelpe deg å se deg selv, og skape en optimal profil for deg.
Bli bedre kjent med deg selv ved å la andre «ta en titt» på deg, lytt til det de har å si? Kjenner du deg igjen er det slik du vil fremstå? Legg merke til hvordan de presenterer deg for andre. Du kan jo også «ta en» Clint Eastwood og be folk presentere deg til noen som ikke er der! Eventuelt bruk
profesjonelle aktører som kan hjelpe deg.

6. Hvem vil du spre ditt budskap til, hvem er målgruppen?
Hvem vil du fokusere på, hvilken bransje, områder? Hvor ønsker du å passe inn, hvor vil du bli sett? Finn ut hva beslutningstakere innen ditt område er ute etter. Til slutt må du spre budskapet ditt i alle relevante kanaler der du vil finne folk som er interessert i det du har å bidra med.

7. Bygg din egen profil, markedsfør deg.
Når du har samlet den informasjon du har behov for, er det på tide å skape din tydelige profil. Få frem et bilde av hvem du er. Du må fremstå helhetlig, og du må få frem din unike side din spisskompetanse, for ingen ansetter en potet! Vær ærlig - troverdighet og karisma sammen med din personlighet er viktig. 

Tekst: Odd Petter Fylling, To Be Academy