Mange ledere tar kontakt med meg fordi de har fått dårlig score på siste medarbeiderundersøkelse. Baksnakking er dessverre hverdagskost i mange organisasjoner. Tydelig og utviklende tilbakemeldinger står ikke alltid på menyen.
«Jeg rekker ikke å gjøre mine arbeidsoppgaver som forventet», forteller en frustrert avdelingsleder til meg.
Jeg rådet henne om å gå til sin leder og fortelle hvordan hun hadde det og be om innspill på hvordan situasjonen kan løses. Jeg kunne se på kroppsspråket hennes at det ikke var fullt så enkelt. Hun hadde ingen tro på at det ville hjelpe å snakke med lederen sin.
Jeg har opplevd mange lignende situasjoner, hvor medarbeidere ikke går til sin nærmeste leder med viktige problemer, på grunn av manglende tillit.
Årsaker til manglende tillit
Bygge gode relasjoner
Uten tillit vokser stress, mistrivsel, frykt, og i verste fall sykdom. Så hva skal til for at medarbeidere går til sine ledere, og ikke baksnakker i korridorene eller takler et voksende stress alene?
«Gode relasjoner er nødvendig for å skape tillit mellom medarbeidere. Relasjoner av høy kvalitet skaper et mulighetsrom for prestasjoner og kontinuerlig forbedring», sier professor Anders Dysvik ved handelshøyskolen BI. Vi må altså legge vekt på å utvikle gode og sterke relasjoner på arbeidsplassen.