Forside | Helse & Ledelse | Sett helsen først!
helse og ledelse
Helse & Ledelse

helse og ledelse

Sett helsen først!

Helse og ledelse

Sett av tid til det som gir deg påfyll av energi, prioriter verdifulle relasjoner og aktiviteter som tilfører balanse i livet, det styrker også bedriftens helse. 

Setter du egen helse på spill, setter du også bedriftens helse på spill. Mange ledere setter sin egen helse på spill for å prioritere bedriftens målsetninger. Krevende arbeidsforhold og forventninger fra medarbeidere, ledere og investorer, gjør at mange ledere ikke finner balansen i egen hverdag. I verste fall kan det ende med sykdom, noe alle taper på. Å ta vare på seg selv er også et lederansvar.

«If you put your health and wellness at risk, you put the health of your company at risk”, sier Tanya Hall, daglig leder i Greenleaf Book Group til inc.com.

Vi aksepterer stress som en del av hverdagen, og det har vært forsket mye på hva som er en sunn mengde stress og hva som er usunt. Dette kan variere fra person til person. Det gjør deg ikke til en dårlig leder at du er stress-sensitiv. Det som er viktig her, er ditt eget utgangspunkt. Hvilke signaler mottar du på at du er for stresset? Kan du drøfte dette med nærmeste leder eller kanskje delegere oppgaver? Kan du organisere dagen annerledes? Hvordan kan du sette grenser?

Ta signalene på alvor

Glemmer du ting? Kobler hukommelsen ut? Har du for mye å tenke på? Har du mistet evnen til å være kreativ? Er alt en respons og reaksjon på krav fra omgivelsene?

Er du sliten etter jobben eller har du faktisk også fått energi av arbeidet?

Mange ledere er mentalt sterke. De står i krevende forhold lenge, for målsetningene sin skyld. Vi har hørt mange historier om ledere som blir utbrent. Så hva skal til for at du som leder unngår dette? Hvor går grensene for hva som sunt og usunt stress?

Her kan det være nyttig å sette seg inn i tema som mindfulness og søke gode råd for bedre balanse og organisering av hverdagen og arbeidet.

Vær et forbilde

Å neglisjere egenomsorg kan fort bli en (u)vane. Vær heller et forbilde for balanse. Si klart og tydelig fra når du trenger fri. Ta temaet opp på møter med andre ledere og vær mer ydmyk for det helsemessige aspektet ved ledelse. Det også er et lederansvar. Ingen tjener i lengden på at ledere bli utbrent før sin tid. Utbrenthet og stress-relaterte lidelser kan forebygges.

Dårlig helse og stress kan redusere yteevnen som leder og påvirke miljøet rundt deg. Det kan gå ut over samtalekvaliteten, hukommelsen, relasjonelle forhold og alt positivt som du ønsker å skape i kraft av lederrollen.

Sett av tid til det som gir deg påfyll av energi, prioriter verdifulle relasjoner og aktiviteter som tilfører balanse i livet, det styrker også bedriften.

Små endringer kan bety mye

Ofte kompliserer vi tingene. Det er ikke alltid det skal så mye til for en sunn endring av en uvane, en uvane som reduserer både livskvalitet og forholdene rundt oss.

Her er noen gode råd om hvordan du prioriterer deg selv først fra Tanya Hall. Dette er nærende aktiviteter, samtidig som du setter et godt eksempel for kultur, miljø, kolleger og medarbeidere. 

Putting yourself first may seem counterintuitive to the success of your business, but keep in mind that you're at your best when you're healthy, rested, and energized to face the challenges ahead. Invest time in your health and wellness.

Tanya Hall

1. Trening og bevegelse

Kropp og sinn henger nært sammen. Trening og bevegelse produserer endorfiner som hjelper deg å holde kroppen frisk og er også en god måte å “clear your mind”.  Hun mener det også gir rom for kreativ tenkning. Nye løsninger kan komme til deg mens du driver med trening, som kan være en slags mental avslapning der du har mer fokus på kroppen enn arbeidsoppgaver. Hvis du skylder på at du ikke har tid til å trene, så start med å sette av 15 min. Alle kan velge å sette av 15 min. til trening. Gjør noe du liker.

2. Sett av tid til hvile og rekreasjon

Mange forstår betydningen av søvn og hvile, men mange får ikke nok av det. Sett gjerne av mer tid til søvn og hvile, og se hvordan det kan gjøre deg mer produktiv og effektiv, samt øke kvaliteten på arbeidet ditt.

3. Tilbring tid med givende relasjoner

Legg merke til hvilke relasjoner som er givende i livet ditt og prioriter dem. Kanskje er det kjæresten, familie eller venner? Kanskje er det en positiv kollega som har ditt velvære i tankene? Husk å sette av tid til de som gir deg energi og oppriktig har ditt beste i tankene. Verdifulle relasjoner tilfører balanse til livet. Det kan også være en mentor som gir deg verdifull tid og fornuftige råd.

4. Rydd i rotet

Faktisk kan det være en god ide å rydde i rot. Rydd pulten og annet for rot. Å kvitte seg med rot og rense dine rom kan gi god flyt og være helsefremmende. Både hjemmet og arbeidsmiljøet påvirker deg. Forstyrrende og distraherende rot kan være negativt.  

5. Ta pauser

Husk pauser innimellom arbeidet. Pust ut og finn roen med noe godt å drikke, en spasertur i parken, powernap eller noe annet som kobler deg av stresset. Hent deg inn igjen, så holder du lenger ut.

Tekst: Anne Marie Monsen / Kilde: www.inc.com

Mestrer du ledelse?

ledelse.jpeg

Involverende ledelse 

involverende.jpg

LederNytt abo annonse okt 16.png

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Hvilken arbeidsmetode passer deg best?

Arbeidsmetodikk

Der enkelte trives best med å jobbe i et sett for å heller kunne ta seg tidligere fri, vil andre være langt mer effektiv om de plotter inn tid til Facebook, Instagram og Snapchat mellom slagene. Hvilk...
Effektive arbeidsmetoder

Hvordan velge ny kaffeleverandør?

Kaffe på jobben

Det viser seg at det ikke alltid er like lett å finne riktig leverandør av kaffemaskin til jobben. 
Hvordan velge riktig kaffeleverandør
Annonsér her!
Annonsér her!

Løsepengevirus kostet virksomheter og individer 10 milliarder kroner

Tiltak mot virus angrep

Her er syv råd du bør følge for å stå sterkere mot nye løsepengevirus-angrep. Med over 750% vekst i løsepengevirus-varianter i 2016 vil det garantert bli mange angrep i 2017.  
Virus angrep

Produktiv med hjemmekontor

Effektiv hjemmekontor

Hvis norske kontoransatte kunne valgt: "Vi er mest produktive med hjemmekontor tre dager i uken"
Produktiv hjemmekontor

Stolt av å være med på spleiselaget?

Norge har i år blitt kåret til verdens lykkeligste land og ligger også høyt på statistikken over høy levestandard og gode levekår. 
skatte- og avgiftsunndragelser

Ta en kalkulert risiko

Riktige beslutninger

Kjappe antagelser om risiko er opphavet til mange katastrofale beslutninger. 
Gode beslutninger
Annonsér her!
Annonsér her!

Engasjement - Hva? Hvorfor? Hvordan?

Hva er engasjement?

Engasjement er ikke å være glad. Glade medarbeidere er ikke nødvendigvis produktive. Det er heller ikke å være tilfreds. 
Produktivitet og engasjement

Sulten på nye utfordringer som leder?

Karriereutvikling

Er du sulten på noe nytt, lyst til å utvikle deg videre og utfolde deg kreativt? Har arbeidsdagen din blitt rutine? Det går i «det vante» og du føler deg både passe mett og kanskje litt trett.
Jobb og karriere

Grip mulighetene i kulturforskjellen!

Rekruttering og kultur

Verden blir mindre. Reisen fra Nordfjord til Oslo tok lengre tid for min oldefar enn det gjør for deg og meg å reise nærmest hvor som helst her i verden.
Rekruttering og kultur

Dette kjennetegner de beste unge lederne

ANNONSØRINNHOLD

Norske organisasjoner investerer mye i å utvikle unge ledertalenter. Men brukes ressursene riktig og på de rette kandidatene? 
Utvikling av ledertalenter
Annonsér her!
Annonsér her!

Gøy på jobben

Indre motivasjon

Gjør mer av det du synes er morsomt. Det er lurt, både for deg selv, sjefen din og organisasjonen du jobber for.
Arbeidsglede

Lyddemping på kontor – Dette må du tenke på

ANNONSØRINNHOLD

Forstyrrende støy på jobb er et vanlig problem, spesielt i åpne kontorlandskap.
Lyddemping på kontor
Tilbake til toppen