Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
christiane vejloe_bredde
404

Slik blir du suksessfull gründer

Grûndersuksess

5 ting som suksessfulle gründer virksomheter har til felles.

Den gode ideen er det vi alle drømmer om. Suksessprosjektet som får alle til å utbryte "Selvfølgelig! Hvorfor tenkte jeg ikke på dette." Produktet som løser et åpenbart problem, og den servicen man ikke kan leve uten når man har oppdaget den. Appen man bruker hver dag og snakker lidenskapelig om til middagsselskaper.

Men - hvordan får man den ideen?

- I hverdagen jobber jeg med trender i det digitale landskapet, og holder et øye med de nyeste ideene innen teknologi og digital livsstil. Gjennom mitt arbeid er jeg i daglig kontakt med mennesker og bedrifter som er blitt framgangsrike ved å gjøre helt vanlige menneskers liv enklere (Dinero), mer effektive (Evernote), sunnere (Feast), mindre besværlige (JustEat), mer nåværende (Airbnb ), mer underholdende (Netflix) og mer kjærlige (Happn)sier Christiane Veljø.

Christiane Vejlø er direktør ved Elektronista Media, hun er trendanalytiker og en av Danmarks fremste eksperter innen digital livsstil

- Det er noen ting som er felles for mange av dem som jeg ser gå fra lansering til et lukrativt salg eller en børsnotering noen år senere. Følgende 5 punkter er alltid på plass forteller Christiane.

1. Den gode ideen

- I motsetning til hva man kanskje tror trenger den riktige ideen ikke være helt revolusjonerende eller teknisk komplisert å lage. Ofte dreier det seg om å løse noen ganske enkle og konkrete utfordringer eller om å tilby en innlysende tjeneste. Det kan dreie seg om å hjelpe folk til å gjøre hva de allerede gjør bedre.

- Det er fantastisk å stå bak en genial oppfinnelse. Men det er ikke nødvendigvis der suksessen for bedriften ligger. Legg merke til hva som irriterer folk omkring deg. Hva vi kaster bort tiden på? Hva bruker vi for lang tid på å sette oss unødvendig mye inn i? Hvordan kan din idé gjøre livet enklere, raskere og mer effektivt eller morsommere for brukeren?

- Når jeg utviklet Elektronista Clutch-vesken var dette basert på noen svært konkrete mangler i markedet. At det ikke fantes en eksklusiv designerveske som samtidig var tilpasset til et moderne, digitalt liv, og at telefonen min alltid ladet ut. Jeg observerte kvinner med sine vesker, og fant ut hva som irriterte dem mest. Deretter designet jeg en veske som ikke bare så bra ut, men som effektivt kunne møte kvinnenes behov og oppbevare alt fra ladere og enheter til det innebygde batteriet som lader telefonen.

veske 2.jpgveske.jpg

2. Rett team

- Den gode ideen er nesten ikke verdt noe uten rett team. Det er de som skal gjennomføre din idé. Mennesker som kan videreutvikle, som kan samarbeide, som har utholdenhet og tilpasningsevne. En god idé kan drukne med feil team, og en middelmådig idé kan bli til en diamant når den finpusses av de rette personene.

- Teamet skal være harmonisk og dynamisk, men samtidig er det også viktig at folk ikke er for like. Få med deg de som ikke ligner deg selv. Finn dine egne svake punkter og oppsøk partnere som kan fylle ut akkurat de hullene. På den måten kan du konsentrere deg om det du er god til. Husk mangfold med hensyn til både alder, kjønn, seksualitet og bakgrunn. Ta deg tid til å finne de rette menneskene, og stol på magefølelsen din. Hvis papiret ser bra ut, men det er noe med den personen som bare virker galt, så er det sannsynligvis ikke ham eller henne som skal bidra til å bringe fem ideen din.

3. En skarp pitch

- Jeg sitter i flere i komiteer som vurderer om nyetableringer skal ha penger til en idé fra en avdeling eller fond. Prosessen er gjort slik at man får en søknad på forhånd, før man får høre en reell pitch fra teamet.

- Det overrasker gang på gang hvor dårlige mennesker kan være til å kommunisere deres idé. Det kan være verdens mest geniale idé, men hvis du ikke kan formidle den og få andre til å se poenget med den, så spiller det ikke noen rolle. Å være i stand til å markedsføre sin idé er avgjørende fra starten. Det handler om å være i stand til å svare på alle HV-spørsmål i søvne. Hva kan din idé gjøre? Hvorfor er den viktig? Hva betyr den for hvem? Hvordan skal den utformes? Hvem er involvert i å lage den? Hva er tidshorisonten? Hvordan vil du tjene penger på den? Hvor skal den fordeles? osv.

- Hvis du er den skarpe, men ordknappe programvareutvikleren bør du ha med en på teamet som er en karismatisk person som brenner for ideen og kan kommunisere den på en god måte.

4. Kunden er kongen

- Det er ingenting viktigere enn den kunden som til slutt vil bruke produktet du utvikler. En virkelig klar målgruppeforståelse og ydmykhet sammen med brukerens behov er et svært viktig utgangspunkt. Snakk med folk i målgruppen, studer dem mens de er engasjert i aktiviteter som er relevante for produktet ditt, be dem om tilbakemelding på prototyper og betaversjoner.

- Overstiger du kundenes forventninger? Hvis ikke er det absolutt en annen bedrift som puster dere i nakken. Tål kritikk og be om den. Den dansk utviklet appen Clue løser et problem som en veldig stor del av befolkningen har, men ikke egentlig snakker om. Den gir en oversikt over brukerens menstruasjonssyklus. Og i motsetning til andre lignende apps har den etter forskning i markedet droppet sommerfugler og rosa blomster og kjører i stedet helt ren grafikk, rask vitenskapelig oversikt og nyttige varsler for når det er tid for brystundersøkelse og eggløsning.

5. Rett timing

- For noen år tilbake jobbet jeg som presseansvarlig i et bredbåndsselskap. Selskapet var unik på å selge stor båndbredde på flere 100 mbit via fiber. Ingeniørene mente nettverket vi leverte var fantastisk, og den tekniske sjefens slideshow presentasjon med fantastiske bilder av fiberoptiske kabler skapte begeistring. Energiselskapene som gravde ned fiber, ga hverandre high-fives og så en ny, sexy virksomhetsområde. Problemet var bare at dette var på et tidspunkt i begynnelsen av årtusenet, da de fleste brukerne nøyde seg med 512 kilobit og egentlig også mente det var nok til å sjekke e-post og surfe nyheter på nettet. Mange forsto helt grunnleggende ikke hvordan 2 mbit kunne være mer enn 128 kilobit. Og hvorfor skulle de egentlig?

- De ble bedt om å kjøpe et vesentlig dyrere produkt som ikke helt klart var uunnværlig i deres liv. Så vi satt der med den beste teknologien i kongeriket, en innsikt i at behovet for båndbredde bare skulle bli større med streaming, HD, det digitale hjemmet og en tsunami på vei av båndbreddekrevende enheter. Samtidig sendte vi ut brosjyrer med tekniske forklaringer om nettverk til potensielle kunder.

- Det var først da vi virkelig kom i gang med å fortelle historien gjennom et "Fremtidens Bolig"-showroom og begynte å levere underholdningsinnhold som fikk nettverket til å gi mening og at vanlige mennesker sakte kunne forstå litt av attraksjonen ved produktet. Men dessverre var vi rett og slett for raske med å lansere en dyr og komplisert produkt. Selskapet overlevde ikke, selv om det ikke var noen tvil om at vi hadde rett teknologi. Noen ganger kan man lære opp markedet og dra nytte av å være først ute. Andre ganger er det faktisk bedre å la konkurrenter komme inn i den dype snøen og begå masse feil. Og så litt senere troppe opp med et overlegent og gjennomtenkt produkt.

GURUBOKEN[1].pngDenne artikkelen er hentet fra den danske GURUBOKEN, en bok om innovasjon, entreprenørskap og autentisk ledelse. Dette intervjuet er et av hundre intervjuer som er gjort i boken med suksessfulle grûndere og ledere. Boken består av 444 sider og er redigert av Jonathan Løw. FOTO: Meincke Sif  Mer om Guruboken finner du her! 

 

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Skap en empatisk høytpresterende kultur!

En empatisk høytpresterende kultur er avhengig av at alle i organisasjonen bidrar. Det fordrer at det eksisterer en "oss"-kultur og at organisasjonen og lederen er opptatt av lærende ledelse i stedet ...
Les mer....
konflikter[1]

Hvordan overvinne konflikter på jobben

I urolige tider øker konfliktene på arbeidsplassen. Men ikke tenk at ansatte kan løse uenighetene selv. Som leder må du lytte til de ansatte og ta tak i konflikten i tide.Når mennesker er under stort ...
Annonsér her!
Annonsér her!

De aller fleste mennesker som går på jobb ønsker å bli en god variant av seg selv og gjøre sitt beste, men da må de også få tilpasset ledelse

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god relasjon med dine ansatte, må du gjøre det totalt motsatte.LederNytt har snakket med organisasjonsut...
Les mer....

Innovasjonstanker fra suksessfulle ledere

Det å bekymre seg for å feile kan hindre ledere og virksomheter i å omfavne innovasjon. Her får du noen nyttige tanker om innovasjon fra suksessfulle ledere.
Les mer....

Ferskinger i arbeidslivet

Sommerjobb sesongen er rett rundt hjørnet og mange har en ungdom i huset som skal prøve seg i sin aller første jobb. Men hva venter egentlig ungdommen i arbeidslivet? Hvordan kan vi ruste dem og hjelp...

Arbeidsgivere bør ta mer økonomisk ansvar

Den siste tiden kunne en undersøkelse fra SSB fortelle oss at folk med forbrukslån og kredittkortgjeld har lavere livskvalitet. Dette vekker bekymring hos både forbrukerøkonomer og psykologer, men arb...
Annonsér her!
Annonsér her!

Hvordan være en god leder i økonomisk krise

For å forberede seg på en økonomisk nedgang er det vanlig å tenke mer praktisk: man jobber tettere på teamet sitt og øker både tempo og arbeidsmengde. Men i stedet for å gi energi og skape tillit, sli...
Les mer....

Se på AI som din beste venn – i stedet for noe som skal ta over jobben din

Du trenger ikke være redd for at AI skal ta jobben din. Tenk heller på hva AI kan gjøre for å lette arbeidshverdagen både for deg selv og dine ansatte. 

Fremragende ledere er synlige og mentalt til stede

Å være mentalt til stede som leder betyr å være fullt engasjert og oppmerksom i øyeblikket, spesielt i interaksjoner med andre. Dette er spesielt viktig i stressende tider. En leder som er til stede i...
Les mer

Fokuset ditt er et kraftig verktøy - legg merke til om det du velger å tenke på og snakke om gir eller tapper deg for energi

Se for deg følgende situasjon: Hodet og viljestyrken sier at du må være effektiv, produktiv og få ting gjort. Men følelsene saboterer alle gode forsetter – du føler deg frustrert, kraftløs og mismodig...
Annonsér her!
Annonsér her!

Skal du komme inn som leder i et faglig tungt miljø uten akademisk bakgrunn, må du være meget klok på hvordan du håndterer folkene og bruker kompetansen deres

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer for deg som leder. Du må vite hvordan du best leder slike faglig tunge miljøer, samt hvordan du iva...
Les mer....

6 avgjørende tips for å mestre effektiv teamledelse

Du kan ha svært dyktige medarbeidere, men det er effektiv teamledelse som styrer dem i riktig retning og hjelper dem med å lykkes. Her er noen tips for hvordan du effektivt kan lede teamet ditt.