Her møter du både kunder, konkurrenter og bransjen – og da er det viktig å skille seg ut med et godt og gjennomarbeidet, konkurransedyktig konsept. Sjansen for å lykkes blir mye større med riktig planlegging.

Det er tre faser forbundet med å ha egen stand på messe: planlegging, gjennomføring, og oppfølging.

Planlegging

Begynn med å analysere messen: Hvor stor er den? Hvor mange eksisterende og potensielle kunder kan du nå?

Deretter skal du velge hvordan du ønsker å presentere bedriften din, altså valg av stand.

– Før var det vanligere å eie stands til messer. Da oljebransjen fremdeles var på topp, ble det bygd messestands for over en milliard kroner på en enkel messe, hvor 70 prosent ble kastet etter bruk. Dette var både dyrt for bedriftene, og skadelig for miljøet. Vi har begynt å legge større vekt på gjenbrukssystemer, hvor kunder leier utstyr istedenfor å eie, sier Gian Carlo Buoso (Daglig leder) ved Expoline. Det er særlig de skjulte kostnadene du kan redusere ved å leie stands istedenfor å eie, som ved montering, demontering, planlegging og design. Tidligere brukte du kanskje tre dager på å sette opp en stand, nå kan du gjøre det samme på få timer.

Alle systemene Expoline bruker kan gjenbrukes.

– Transportable messesystemer som Rollup, presse og fotovegger har lenge vært populært. Istedenfor for å kaste stativet etter bruk, leverer vi systemer som gjør at du enkelt kan bytte budskapet, altså duken, mens stativet er evigvarende, forteller Buoso.

– På byggestands har vi gjenbrukbare rammesystemer i aluminium som både kan leies eller kjøpes. Disse kan brukes både til vegg, gulv og tak og monteres helt uten verktøy. Dekor velger du etter ønske, og du kan bruke tre, plast, glass og tekstil både med eller uten print. Slik får du laget akkurat det utrykket du er ute etter. Du kan se messesystemer her!

Husk at hele poenget med å delta på messe er at du skal være synlig, både for kunder og konkurrenter. En god og praktisk stand koster gjerne mindre enn man tror, og husk du kan leie.

– Vi anbefaler at du velger en stand som er fra 3x6 meter og oppover. Lange stander gir også større treff-flate.

537_8.jpg

Gjennomføring

Det beste budskapet er enkelt å forstå, og gjerne kombinert med gode bilder. Sitter du uten den rette kompetansen innad i bedriften, kan det være en god ide å henvende seg til et reklamebyrå. Når du har grafikken klar, og displaysystemene er innleid, er det på tide å tenke over hva det faktisk innebærer å ha en messestand. Messene varer som oftest tre til fire dager, fra ni om morgenen til klokken åtte på kvelden. Ingen klarer å være i toppform 10 til 12 timer om dagen. Ha derfor flere medarbeidere parat, og lag en vaktordning.

– Husk at bedriften din skal virke som en helhet utad. Alle ansatte som står på stand bør ha lik profil, med like klær, og bedriftens logo synlig. De skal henvende seg til kunder og forbipasserende på samme måte, slik at bedriften får et gjennomført og proft ytre. Også er det viktig at medarbeiderne har fokus på kunder, og ikke snakker mye seg i mellom, sier Buoso.  

Har du stor kundekrets? Da kan det lønne seg å sende ut invitasjoner, og invitere dem til messen. Du møter kundene ansikt til ansikt, og kan få samtidig presentert de siste nyhetene. For å tiltrekke deg nye kunder kan det være lurt å ta i bruk lokkemidler som konkurranser med fine premier, rabatter ved store innkjøp, eller messetilbud. 

– Mulighetene er mange. Noe av det viktigste er å sikre seg navn og telefonnummer til potensielle nye kunder, og det kan du gjøre ved å ha en bolle på standen hvor kundene legger igjen visittkortene sine. Eller en navneliste hvor alle som deltar i konkurransen skriver seg på med navn og telefonnummer. Da blir kundene lette å kontakte i ettertid, sier Buoso.

Oppfølging

Den tredje fasen er oppfølgingsfasen, og den skjer etter at messen er ferdig. Her er formålet å følge opp de kundene og kontaktene du har knyttet gjennom messeforløpet. 

– Jo flere forbindelser du knytter under messen, jo større sannsynlighet er det for salg og nye kunder i ettertid. Da er det viktig å følge opp disse, og holde kontaktene varme, sier Buoso.

– Det å delta på en messe koster forholdsvis mye i form av reise, hotell, mat, og leie av stand. Prisen per kvadratmeter starter gjerne på 1000 kr pr kvm, men varierer selvsagt mye fra messe til messe.

I tillegg kommer blant annet utgifter til selve standen, utforming av grafikkmateriale, frakt, montering og demontering. Her et det mye å spare på å planlegge riktig og bruke gjenbrukbare systemer.

For en firedagers messe kan de totale utgiftene raskt begynne å løpe. Det er derfor viktig å tenke gjennom detaljene ved planlegging, gjennomføring og oppfølging før du går i gang. Følger du disse rådene, kan messen raskt bli en suksess for bedriften din.

Les mer om messesystemer hos expoline.no