Tjene 5-10 kroner per krone du bruker? Da bør du følge med. Roy Moss’ firma gikk fra 10.000 til 200.000 på tre uker. Etter tre år ligger de nå an til å passere ti millioner i omsetning. Hvordan? Online kurs, vel!

«Vil folk betale for din kunnskap? Svaret på det er et stort JA!». Slik lyder introduksjonen til Roy Moss’ online kurs i, ja, online kurs. Han hevder at så godt som alle kan holde kurs og tjene gode penger på det.

- En ting er sikkert. Om du har en spesiell interesse eller kunnskap, så er det mange som lurer på hvordan du får til det du kan. Bare tenk på alt du selv har lyst til å lære. Slik har andre det også!

Roy Moss har i hele sitt liv vært en «Internett-nerd», og har brukt store deler av livet sitt nettopp online.

Kursene hans bedrift, Inspiro Academy, har vært involvert i full eller stor grad er; «Bli magasinjournalist», «Finn din skriveglød», «Suksess med nettkurs», «Suksess med webinar», «Suksess med blogging», «Fredsarbeid i heimen» og «Fra sliten til sterk».

- Vi har jobbet med mange kursinstruktører på forskjellige plan gjennom direkte deltakelse og gjennom vårt eget nettkurs «Suksess med nettkurs». Vi har hatt over 250 coacher, gründere og småbedriftsledere på dette kurset, som er et komplett 8-ukersprogram for å få i gang ditt eget nettkurs basert på suksessmodellen vi selv har kjørt i tre år nå, forteller Moss.

roy_sort_hvitt_03.jpg

Hvem kan holde kurs?

Alle, vel!

Din kunnskap er din unike mulighet til å starte en online kurs-business. Du trenger slett ikke å ha verken doktorgrader eller på noen som helst slags måte være kjent.

- Det du kan er det nemlig mange som ikke kan, forteller Moss.

Han ber deg stille deg selv følgende spørsmål:

Hva er det du kan som ikke alle andre kan?
Hva kan du som andre kan ha glede av å lære seg?
Hva kan du, som andre vil være villige til å betale for?

- Tenk på alt du har lært gjennom et langt liv. Noe kan du godt, noe kan du litt og noe er du ekspert på. Men har du oversikt over alt du kan?

Er du mentaltrener og vil hjelpe andre med dine metoder, kan du utvide kundekretsen din til hele landet med et online-kurs. Er du ekspert på dyrking av urter, kan du hjelpe andre med å lage og dyrke sin egen urtehage. Er du Yoga-instruktør? Da kan du nå folk fra hele landet som kanskje ikke har Yoga-tilbud der de bor. Er du ekspert på hjemmedekor og styling? Da vil et hjemmestyling-kurs være midt blinken.

- Det er alltid noe å lage kurs i, bare du tenker deg godt om! 

Hvem bør holde kurs?

Selv om alle i bunn og grunn kan lage kurs i, ja, faktisk hva som helst, er det enkelte grupper som virkelig bør ta beina fatt og komme seg i gang med et online-kurs. Disse gruppene er ifølge Moss deg som:

  • Allerede holder kurs eller konferanser i «den virkelige verden» og er lei av all reisingen. Du lengter etter en måte å få solgt kursene dine på online slik at du får mindre reisetid, men samtidig når ut til hele landet fra din egen stue.
  • Jobber som konsulent eller coach i dag, og er lei av å bytte tiden din mot timebetaling. Du ønsker mer fritid samtidig som du kan hjelpe andre.
  • Har en interesse eller hobby som du kan mye om, uten at det har slått deg at du kan tjene penger på det i form av kurs. Et online-kurs er nemlig en ypperlig måte å gjøre butikk av hobbyen din på!
  • Har jobbet i en stilling i mange år, og har opparbeidet deg spisskompetanse samtidig som du kjenner på at du gjerne skulle ha sluppet unna 8-16 hverdagen, men heller vil jobbe når og hvor det passer deg.
  • Jobber i, eller eier en bedrift som selger produkter, men ønsker en enkel måte å utdanne dine kunder i å bruke disse. Eller vil du kanskje bruke et online-kurs til å informere og til å selge mer av dine eksisterende produkter?
  • Er engstelig for det usikre arbeidsmarkedet, eller jobber i en utsatt næring. Du er kanskje en av de mange som allerede har merket nedgangen i oljesektoren eller annen næring, og ønsker å starte egen virksomhet slik at du blir din egen herre både over arbeidstid og sted, slik at du selv kan sørge for din egen inntekt?

Ditt unike kunnskapstre

For å gjøre det hele mer visuelt, har Roy Moss valgt å bruke et «kunnskapstre» som et tydelig eksempel.

Kunnskapstreet kan deles inn i tre hoveddeler:

  1. Livserfaringen din. Dette er stammen på kunnskapstreet ditt. Dette er din personlighet, dine verdier og det som definerer deg som person. Dette er selve årsaken til at du kan det du kan.
  2. De tykke grenene på stammen, er fagområdene du kan noe om. Din yrkeskompetanse, utdanning og interessefelt.
  3. De tynne grenene er hva du kan innenfor hvert fagområde. Her ligger det uante muligheter for online-kurs!

Når du vet dette, kan du gå i gang med å rydde i kunnskapen din og skrive ned alt du kan.

- Du vil nok bli overrasket over hvilke muligheter som dukker opp, sier Moss.

Et fagområde kan nemlig gi deg mange muligheter - ett fagområder kan bli til mange kurs!

- For å komme frem til dine muligheter som kursleder, er det en fordel å kartlegge din erfaringskompetanse. Studer kunnskapen din slik at du lager din personlige CV; ikke bare for yrkeskompetanse, men hele din erfaringskompetanse. Hva har du erfart, som andre kan ha nytte av?

Sett opp din personlige CV

For å enklere se tydelig hva du kan holde kurs i, vil denne CV’en kunne være til stor hjelp.

- Din personlige CV er summen av din livserfaring, yrkeskompetanse og interessefelt. Det vil si både stammen og de tykke grenene i ditt kunnskapstre.

For å finne frem til dette, er det flere spørsmål du bør stille deg selv:

  1. Hvilke utdanninger eller fagområder har du studert? Ta med både studier, fagbrev og kurs. Ikke ha fokus på studieretninger, men noter ned fagene du brenner spesielt for, og som du fremdeles har god kunnskap om.
  2. Hvilke yrker eller fagområder har du jobbet med? Hva er din yrkeserfaring? Hva har du gjort som du kjenner deg trygg på? Bryt ned fagområdene i mindre felt.
  3. Hvilke interesser og hobbyer har du? Kanskje du har en hobby som du har brukt lang tid på å lære, som du nå kan tilby å lære bort til andre? Kanskje har du en spesiell interesse som du har brukt lang tid på å studere? Erfaring kan gjøre deg til en ekspert.
  4. Hva har du opplevd i livet, som kan ha verdi for andre? Har du vært gjennom livskriser, reiser eller gjort annet som gjør deg i stand til å hjelpe andre? Har du funnet løsningen på hvordan du skal få tiden til å strekke til? Vaske badet på fem minutter? Får 3-åringen til å spise grønnsaker, eller gått over Grønlandsisen alene? Eller noe helt annet som andre kan dra nytte av?

Hva er dine muligheter?

Etter å ha gjort øvelsen ovenfor har du din personlige CV stående klokkeklar foran deg.

- Basert på den erfaringskompetansen du nå har notert, skal du bryte erfaringen din ned i mindre deler. Dette er din nøkkelkompetanse. Det er de tynne grenene på ditt kunnskapstre, og her ligger det mange muligheter for fremtidige online-kurs, forteller Moss.

For hvert punkt i din personlige CV, lager du en liste over kunnskap og erfaring du har. Tenk på listen som en stillingsbeskrivelse: hva kan du innenfor hvert felt du har skrevet opp? Hva var oppgavene du gjorde i de ulike stillingene eller interessefeltene? Hva har du brukt av metoder og verktøy for å gjøre disse oppgavene? Hva har du oppnådd ved å kunne utføre disse oppgavene?

Moss tar et eksempel: om du har 10 års erfaring med å jobbe med markedsføring har du kanskje kunnskap om blant annet annonsering som gir effekt i markedet? Markedsplaner og aktivitetsplaner som gir resultat? Bruk av sosiale medier for å få flere kunder, eller effektiv kundeoppbygging som gir mange gjenkjøp?

- Enten det er yrkesrettede kurs, personlig utvikling eller hobbykurs er det altså marked for de fleste tema. Velg det temaet du brenner mest for, eller der hvor det er størst behov for nettopp denne type kurs i markedet, råder Moss.

Slik kommer du i gang

Det finnes mange veier til rom, så her gjelder det å sette seg godt inn i hva som vil fungere best for deg.

Halvard Bastiansen er daglig leder og gründer av Nettbasertekurs.no, som er et konsept som vil hjelpe deg på veien fra en ferdig idé, til et ferdig konsept. Gjennom Nettbasertekurs.no får du redigert og publisert kurset ditt på deres nettsider, slik at du kan fokusere på konsept og kurs - ikke alt det tekniske rundt.

Velger du for eksempel Roy Moss og Inspiro Academy må du gjøre jobben selv - men du får lære alt du trenger å vite for å kunne lære deg nettopp det. Du vil da også få kurset ditt på din egen side, og ikke gjennom andre sider som hos Nettbasertekurs.

halvard_650x343.jpg

5 fordeler med å holde online kurs
  • Du kan selge kurset så mange ganger du vil, selv om du bare gjorde selve jobben én gang.
  • Nettkurs er «leadsgenererende» med tanke på å bli sett på som en ekspert innen et tema.
  • Du kan hjelpe andre som interesserer seg for eller ønsker å lære mer om noe du kan godt.
  • Du kan jobbe fra hvor du vil og når du vil! Aldri mer 8-16-jobb!
  • Du blir en autoritet i bransjen din ved å bli en kursinstruktør.
3 råd for markedsføring av kurset ditt:
  • Start med å lage en gratisversjon av kurset du vil ta betalt for. Slik får du en «teaser» på kurset du skal holde, samtidig som du bygger emailliste ved at folk legger igjen sitt navn og epostadresse.
  • Bruk penger på å markedsføre kurset ditt! Både gratisversjonen og senere den betalte versjonen av det.
  • Er du flink til å bygge relasjon med epostlisten rundt kurset, vil mange av disse over tid bli dine kunder. Her vil du kunne tjene penger både på kort og lang sikt.

Vil du holde online kurs?

Her er ulike nettsteder du bør besøke, som kan hjelpe deg på veien dersom du ikke vet hvordan du skal komme i gang:

Inspiro.academy
Nettbasertkurs.no
Seoglar.no/lag-kurs
Wpskolen.no/sette-opp-onlinekurs-i-wordpress/

Tekst: Lizbeth Osnes, foto Istock.com og privat