Her får du tips om hvordan du:

·      enkelt kan motivere dine medarbeidere

·      lettere oppnår resultater under vanskelige samtaler

·      styrker ditt omdømme og din troverdighet

·      generelt bidrar til et sunt og inspirerende arbeidsmiljø

Et smil er den beste motgift

En medarbeider hadde slitt med store problemer og hadde i lengre tid, under alskens påskudd, unnlatt å stille på avdelingens møter.  En morgen tok hun seg sammen og bestemte seg for å stille tidsnok til personalmøtet.  Lederen så på medarbeideren der hun snek seg inn døra med nedslåtte øyne og satte kursen mot en ledig stol lengst bort fra lederen.  Hun kjente blikket hans og kikket brydd og engstelig opp på ham i det hun satte seg, som om hun forventet seg en krass kommentar.  Men lederen smilte varmt til henne og nikket velkommen.  Fra den dagen deltok hun på alle møter hun ble innkalt til.

Et rolig og forsikrende smil lindrer uro og gir håp, mens et par irriterte øyne og en sint hake kan sende en medarbeider rett ned i kjelleren.  Smilet mykner omgivelsene.  Det er det beste virkemiddelet i spente situasjoner fordi smilet er smittsomt takket være speilnevronene som vi har i hjernen.  De stimulerer oss til å etterape og føle det sansene våre registrerer.  Hver gang vi smiler tilbake til et blidt ansikt, sender smilemusklene våre en melding opp til følelsessenteret: Glede i anmarsj!  Straks blir sinnsstemningen lettere.  Hvis en leder signaliserer et godt humør når avdelingen står overfor en vanskelig sak, vil det smitte over på medarbeiderne og motivere dem til å prestere lettere enn de ellers ville ha gjort.  Det blir til og med mer lystbetont å søke alternative og fleksible løsninger.  Undersøkelser bekrefter at uttrykk som signaliserer varme, åpenhet og avslappethet, les: smil, ansporer både til vekst og endringsvilje hos medarbeidere.

En leder uten smil bør ikke være leder

Enkelte ledere er redde for å bli oppfattet som usikre, underdanige og useriøse hvis de smiler, men ironisk nok er det nettopp det de blir når de sjelden eller aldri trekker på smilebåndene.  De blir oppfattet som stakkarslige, gjerrige, selvsentrerte og/eller arrogante.  En demoraliserende misforståelse, for det er ingenting som gir mer overbevisningskraft enn nettopp smilet.  Ledere som ønsker å påvirke, inspirere og begeistre sine medarbeidere må klare å hente fram ekte smil når det trengs.  På samme måte som ledere nøye tenker igjennom hvordan de skal ordlegge seg før et viktig møte, må de ta en runde i sitt indre for å hente fram de rette følelsene som kan være med å engasjere og skape entusiasme.  Alle ledere bør ha et bevisst forhold til smilet som virkemiddel. 

Jeg hører ofte ledere si at man ikke kan smile på kommando, og det er jeg enig i.  Ikke blir det mye overbevisende heller, tvert i mot.  Falske smil er skikkelige turn-offs.  Men med litt velvilje klarer de aller fleste å hente opp et vennlig smil.  En liten time-out på noen få minutter med tilbakelent refleksjon på leting etter positive vinklinger gir forbausende gode resultater.  Visst kan det virke vanskelig eller fånyttes å oppspore dem iblant, men de er der.  Ingen medarbeidere eller situasjoner er utelukkende beksvarte.  Og tvinger man seg selv til å jakte på de gode perspektivene, trer de fram så smått - én etter én.  Da er smilet rett rundt hjørnet.  Winston Churchill uttrykte det ganske presist da han snakket om det å lede i vanskelige tider: ”If you can't smile, grin. If you can't grin, keep out of the way till you can.”

Lederes ansiktsuttrykk påvirker naturligvis hvordan medarbeidere oppfatter dem, og undersøkelser viser for eksempel at ledere som signaliserer positive følelser, blir vurdert som bedre ledere uansett om de gir positive eller negative tilbakemeldinger.  Og ikke nok med det.  Ledere som gir positive tilbakemeldinger med negative ansiktsuttrykk, blir til og med evaluert som dårligere ledere enn de lederne som gir negative tilbakemeldinger med negative ansiktsuttrykk.  De blir ganske enkelt oppfattet som falske! 

 Smilet skjer i et glimt - effekten varer lenge

Smil er en vinn–vinn kontrakt.  De som blir møtt med et velmenende smil, føler seg tryggere og blir lettere til sinns.  Og de som smiler øker sin troverdighet, fordi vi tror folk som smiler, har kontroll og tør å dele av seg selv.  Smilende mennesker oppleves også oftere som ærlige, og blir gjerne omtalt som greie, varme, vellykkede og sikre, mindre dominerende, mer intelligente og morsommere å være sammen, viser forskning. 

Vi er så glad i smil, for vi setter pris på det biokjemiske skredet av velvære som automatisk løsner.  Det er for lengst påvist at smil styrker immunforsvaret og senker blodtrykket.  Men det bidrar med mer enn det.  Smilet beskytter også mot stress fordi det utløser serotonin i hjernen.  Og det beste av det hele, det virker smertedempende.  Når vi smiler trigges kroppens lykkehormoner, endorfiner, og setter oss i enda bedre humør.  ”Lederskap er å skape en verden som folk vil ønske å tilhøre”, hevdet Pascal i sin tid.  Da holder det nok ikke bare med gode smil. Men man lykkes heller ikke uten.

Tekst: Live Bressendorf Lindseth er bedriftsrådgiver, forfatter og gründer av Kondor AS.  Hun er utdannet samfunnsviter fra Universitetet i Oslo og Trondheim med fagkombinasjonen psykologi, sosiologi og pedagogikk.  Hun har mer enn 20 års erfaring i å jobbe med lederutvikling og medarbeiderskap.