Forside | Tillit og høflighet i styrerommet
styrearbeid
Forside

Tillit og høflighet i styrerommet

Styrearbeid

Styrearbeid er preget av paradokser og dilemma. Ett av paradoksene handler om behovet for nærhet til virksomheten som må balanseres mot behovet for distanse til daglig drift og bedriftsinterne forhold.

Som styremedlem er dette en utfordring. For styrets leder er det et «must» å finne den rette balansen.

Et svært alminnelig dilemma i styrets arbeid er hvordan man kan vise tillit til ledelsen og dens disposisjoner, samtidig være aktivt nysgjerrig og interessert i hva som foregår til daglig. Styremedlemmer som graver og spør blir sjeldent populære, noe som ofte tilflyter valgkomiteen, der slike fins.

Høflighetens pris

Det er grunn til å tro på styreledere, styremedlemmer og ledere når de sier at «de ikke visste» hva som skjedde i saker hvor det har gått galt. Snarere enn at folk prøver å skjule informasjon, eller vri på sannheten, tror jeg at mange faktisk ikke har peiling. Styrekulturer som preges av høflighet og dannelse er ganske alminnelig. Det koster å utfordre ledelsen med pinlige spørsmål.

Norge er i større grad enn de fleste samfunn preget av høy grad av tillit. Sammenliknende studier viser at nordmenn har en sterk tilbøyelighet til å stole på folk. Vi tror ledere er ærlige, til det motsatte er bevist. Sterk tillit kan dessverre både skjerme mot innsyn i ugjerninger og være hindringer i styrets jakt på innsikt i hva som foregår i bedriften, på sykehjemmet, i banken eller barnehagen.

Noen ganger hører vi ledere si at «jeg kunne ikke i min villeste fantasi tro dette skulle skje i vår virksomhet». Hvis vi skal tro på det, må vi dessverre konkludere med at fantasien ikke er vill nok. Ser ikke ledere på «Prison Break» og «Breaking Bad»?

Litt paranoia er bra

Intelgründeren Andy Grove skrev i 1997 en liten bok om ett av sine viktigste lederprinsipper; Only the Paranoid Survive. Hans råd var at du må ikke tro at ikke noen er ute etter deg, eller vil forsøke å stoppe din suksess. Kunsten er å ikke bli lammet av forfølgelsesvanvidd. Nyere forskning på et stort utvalg ledere og ansatte viser at ledere som er litt mer paranoide enn gjennomsnittet leverer de beste resultatene. 

Virkemiddel mot naivitet

Det er neppe tilrådelig å rekruttere granskere og «nysgjerrigperer» til norske styrer. Det fins imidlertid et sterkt virkemiddel mot høflighet og naivitet. Rollen som Djevelens advokat er kjent fra Vatikanets arbeid i helgenkåring. Kardinalene velger én av sine egne som får i oppgave å stille kritiske, impertinente spørsmål for å sikre seg at en helgen virkelig er en helgen.

De beste styrene sørger for å gi sine medlemmer denne rollen – på omgang. Da utvides ofte perspektivene og fagområdene for styrets innsikt. Styret får vite litt mer enn det som rutinemessig blir presentert fra ledelsen. Definisjonen på den «villeste fantasi» blir romsligere. Og styret blir klokere.

Tekst: Arne Selvik, Sosiolog og fagbokforfatter www.arneselvik.no

LES OGSÅ:

Styrearbeid i oppstart, vekst og krise

Eksternt styre – himmel eller helvete?

Layout 1

styrearbeid

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!
Annonsér her!
Annonsér her!
Annonsér her!
Annonsér her!

Gjør noe før begeret renner over

Konflikter på arbeidsplassen

Her får noen råd om hvordan du enklere kan håndtere den vanskelige samtalen basert på hvordan politiet forbereder seg til vanskelige avhør
konflikter på arbeidsplassen

Hvordan lykkes i lederrollen?

Ledelse mot suksess

Hvorfor er det egentlig slik at enkelte ser ut til å kunne lykkes langt enklere enn andre, og hva er hemmeligheten bak suksessen? 
Ledelse og suksess
Annonsér her!
Annonsér her!

Uformell ledelse

Den uformelle lederen skaper dårlig arbeidsmiljø for mange.
Arbeidsmiljø

Gjennomføring via skippertak

Det er mange veier til Rom, akkurat som det er til gjennomføringskraft.
Gjennomføring av oppgaver
Annonsér her!

Slik får du verdens beste selgere - helt uten kostnader

salgsledelse

Alt handler om å gi mer enn hva kundene dine forventer av deg og din bedrift; ved å få kundene dine til å sitte igjen med den gode følelsen, vil de ikke bare komme tilbake - men også anbefale deg vide...
Hvordan selge?

Arbeidsgiverrollen i lederrollen

Arbeidsgiver

Arbeidsgiverrollen som del av lederrollen er underkommunisert og dermed undervurdert​
Arbeidsgiverrollen som del av lederrollen

I skyggen av PowerPoint

Powerpoint presentasjon

Å stå foran en forsamling er noe av det vi frykter mest, og det hevdes at hele 97 prosent av alle ledere er redde for å presentere.  Og det bærer dessverre mange preg av, der de gjemmer seg som stive ...
Hvordan gjøre en god presentasjon

Verdien av et balansert lederskap

Studier viser at det er en sammenheng mellom selskapers resultater og andelen kvinnelige ledere. 
Kvinner og ledelse
Annonsér her!
Annonsér her!

Hva kjennetegner en god leder?

God ledelse

Å bygge et godt arbeidsmiljø er det viktigste en leder kan gjøre, ifølge ManPowerGroups siste Work Life-undersøkelse. Selv om generelle råd kan gjelde for ledere for alle aldersgrupper, viser undersøk...
Slik blir du en god leder

Hvordan lykkes i fremtiden?

Innovasjon og omstilling

De som er offensive og godt trent i forhold til innovasjon og omstilling, har best forutsetninger for å lykkes, mens de som er konservative og har klart å beskytte seg har de beste forutsetninger for ...
Innovasjon
Tilbake til toppen