Forside | Tillit og høflighet i styrerommet
styrearbeid
Forside

Tillit og høflighet i styrerommet

Styrearbeid

Styrearbeid er preget av paradokser og dilemma. Ett av paradoksene handler om behovet for nærhet til virksomheten som må balanseres mot behovet for distanse til daglig drift og bedriftsinterne forhold.

Som styremedlem er dette en utfordring. For styrets leder er det et «must» å finne den rette balansen.

Et svært alminnelig dilemma i styrets arbeid er hvordan man kan vise tillit til ledelsen og dens disposisjoner, samtidig være aktivt nysgjerrig og interessert i hva som foregår til daglig. Styremedlemmer som graver og spør blir sjeldent populære, noe som ofte tilflyter valgkomiteen, der slike fins.

Høflighetens pris

Det er grunn til å tro på styreledere, styremedlemmer og ledere når de sier at «de ikke visste» hva som skjedde i saker hvor det har gått galt. Snarere enn at folk prøver å skjule informasjon, eller vri på sannheten, tror jeg at mange faktisk ikke har peiling. Styrekulturer som preges av høflighet og dannelse er ganske alminnelig. Det koster å utfordre ledelsen med pinlige spørsmål.

Norge er i større grad enn de fleste samfunn preget av høy grad av tillit. Sammenliknende studier viser at nordmenn har en sterk tilbøyelighet til å stole på folk. Vi tror ledere er ærlige, til det motsatte er bevist. Sterk tillit kan dessverre både skjerme mot innsyn i ugjerninger og være hindringer i styrets jakt på innsikt i hva som foregår i bedriften, på sykehjemmet, i banken eller barnehagen.

Noen ganger hører vi ledere si at «jeg kunne ikke i min villeste fantasi tro dette skulle skje i vår virksomhet». Hvis vi skal tro på det, må vi dessverre konkludere med at fantasien ikke er vill nok. Ser ikke ledere på «Prison Break» og «Breaking Bad»?

Litt paranoia er bra

Intelgründeren Andy Grove skrev i 1997 en liten bok om ett av sine viktigste lederprinsipper; Only the Paranoid Survive. Hans råd var at du må ikke tro at ikke noen er ute etter deg, eller vil forsøke å stoppe din suksess. Kunsten er å ikke bli lammet av forfølgelsesvanvidd. Nyere forskning på et stort utvalg ledere og ansatte viser at ledere som er litt mer paranoide enn gjennomsnittet leverer de beste resultatene. 

Virkemiddel mot naivitet

Det er neppe tilrådelig å rekruttere granskere og «nysgjerrigperer» til norske styrer. Det fins imidlertid et sterkt virkemiddel mot høflighet og naivitet. Rollen som Djevelens advokat er kjent fra Vatikanets arbeid i helgenkåring. Kardinalene velger én av sine egne som får i oppgave å stille kritiske, impertinente spørsmål for å sikre seg at en helgen virkelig er en helgen.

De beste styrene sørger for å gi sine medlemmer denne rollen – på omgang. Da utvides ofte perspektivene og fagområdene for styrets innsikt. Styret får vite litt mer enn det som rutinemessig blir presentert fra ledelsen. Definisjonen på den «villeste fantasi» blir romsligere. Og styret blir klokere.

Tekst: Arne Selvik, Sosiolog og fagbokforfatter www.arneselvik.no

LES OGSÅ:

Styrearbeid i oppstart, vekst og krise

Eksternt styre – himmel eller helvete?

Layout 1

styrearbeid

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Outsourcing frigjør ressurser i nedgangstider

Outsourcing

Flere sektorer opplever i dag nedgangstider, og mange bedrifter ser seg nødt til å kvitte seg med ansatte, avdelinger og tjenester for å tilfredsstille stadig strammere budsjetter. Kan outsourcing vær...
outsourcing løsning for nedskalering?

10 tips for å bli mer effektiv som leder

Effektiv ledelse

Tipsene er basert på en amerikansk undersøkelse med intervju av over 200 ultra-produktive mennesker, inkludert syv milliardærer, 13 olympiske mestere og over 200 suksessfulle entreprenører.
Få gjort mer på kortere tid med mindre stress
Annonsér her!
Annonsér her!

Utålmodig gründeroptimist

Stian Rustad kan kanskje ikke spå fremtiden. Men samme året som internett ble kalt en «flopp», mente han at internett var fremtiden. IT-firmaet han startet opp, utviklet et av verdens første sky-baser...
Teknologioptimist Stian Rustad

Følger du med?

Ledelse er fordeling av oppmerksomhet. Det du ser, er det du får. Fokus og oppmerksomhet er vidt forskjellige egenskaper. Mange ledere fokuserer for mye. 
Oppmerksomhet og ledelse

Hvordan sikre god ledelse i fremtiden?

SPONSET INNHOLD

Dagens ledere står allerede overfor store utfordringer og muligheter som følge av teknologisk utvikling. Hvordan påvirker dette virksomheters evne til å sikre god og effektiv ledelse også i framtiden?...
Lederegenskaper som ikke synes på CV

Støtte i vanskelige tider

-står vi sammen i vanskelige valg vi må ta?
Beslutninger
Annonsér her!
Annonsér her!

Emosjonell intelligens – reelt eller ikke?

Emosjonell intelligens

For å være en dyktig og god leder må man på den ene siden være rasjonell og beherske områder som analyse, strategi, planlegging, målstyring osv. Men dette i seg selv er ikke nok i dagens krevende mark...
Emosjonell intelligens

@else er din nye, digitale HR-sjef

digital HR-sjef

Har du som ansatt lurt på om du har krav på lønn til uforutsette ting, som for eksempel å gå i begravelse, men ikke turt å spørre HR-leder? Eller kviet deg for å høre hvor mange egenmeldingsdager du h...
Digital HR-sjef

Fjellvettregler for nye ledere

Ny som leder

Turen=rekrutteringsprosessen delt opp i utvelgelsen, oppsigelsesprosessen, forberedelsene og oppstarten/innfasingen= lederskifte
Fjellvettregler for ledere

Medarbeidere i samspill i godt medarbeiderskap!

Hva skal til for at vi kjenner på den gode følelsen av å være på samme lag og ville hverandre vel? Av og til oppstår uenigheter, eller konflikter, som innebærer forstyrrelser og energi-sløsing i aller...
Medarbeidere i samspill som vil hverandre vel
Annonsér her!
Annonsér her!

Bonusen som skulle løfte salget, ødela selgernes motivasjon.

Bonus og motivasjon

Jo mer bonus selgerne i et forsikringsselskap fikk, jo mindre indre motivert ble de. Flere begynte å se seg om etter ny jobb.
Salgsbonus og motivasjon

Slik vinner du morgendagens kunder!

Nyskapning

Hvem er det som i dag ser på boligannonser i papiravisen? Hvem i fremtiden vil kommunisere per brev, og hvem vil oppsøke banken for å betale regninger? Skal du henge med videre, bør du være sikker på ...
Innovasjon og nyskapning
Tilbake til toppen