Forside | Uformell ledelse
uformell leder
Forside

Uformell ledelse

Den uformelle lederen skaper dårlig arbeidsmiljø for mange.

Opplever du personer uten formelt lederansvar som opptrer styrende på arbeidsplassen?

Du er ikke alene. Slike mennesker finnes i de aller fleste sammenhenger. På jobb, skole og i vennegjengen er det ofte en person som er lederen og som de andre følger uten noen spesiell grunn. På arbeidsplassen kan det ofte være en person uten formell tittel eller status, men som likevel har stor innflytelse og betydning i organisasjonen. Det er dette vi kaller for en skjult eller uformell leder.

I forbindelse med en oppgave jeg skrev for en tid tilbake, spurte jeg en rekke personer om de kjente noen på sin arbeidsplass som kunne karakteriseres  som en uformell leder. Samtlige svarte ja og fortellingene om de uformelle lederne er mange. Jeg har derfor inntrykk av at veldig mange kjenner seg igjen i beskrivelsen av en uformell leder, men det er likevel ikke et mye omtalt tema, spesielt ikke i norsk sammenheng.

Selv om det ikke er skrevet mye om uformell ledelse, er det tydelig at det eksisterer på svært mange ulike arbeidsplasser og at mange kjenner seg igjen i dette. Men hva er det egentlig med de uformelle lederne som gjør at de blir sett opp til og lyttet på av de andre medarbeiderne? Hvorfor tillater vi uformell ledelse på arbeidsplasser og i organisasjoner? Og hva skjer dersom den uformelle lederen blir for dominerende ovenfor andre medarbeidere eller den formelle lederen?

Spørsmålene kan virke enkle, men likevel er de vanskelig å besvare. I forbindelse med den tidligere nevnte oppgaven, forsøkte jeg å finne svar på noe av dette. Det jeg kom frem til gjennom en kvantitativ undersøkelse var at mange opplevde uformell ledelse som et positivt fenomen i sin organisasjon. Mange mente at den uformelle lederen hadde stor kunnskap, var innflytelsesrik, lett å prate med, var til å stole på, var lojal og fungerte som en talsmann for sine medarbeidere. Selv om mange mente at det var positivt med uformell ledelse, var det også en del personer som hadde et negativt syn på det. Det kom frem at flere syntes den uformelle lederen kjefter, blir sint, er dominerende, ydmyker kollegaer, er vanskelig å snakke med og at medarbeiderne ikke tør å si den uformelle lederen i mot. Kort sagt skapte den uformelle lederen et dårlig arbeidsmiljø for mange.

Uavhengig om man har et positivt eller negativt syn på uformell ledelse, vil man kunne være enige om at den uformelle lederen besitter en form for makt i organisasjonen. Makt oppleves av mange som et negativt uttrykk, men kan også brukes i positiv forstand. Dersom den uformelle lederen for eksempel besitter stor kunnskap og deler denne med sine medarbeidere, vil man kunne si at han har en positiv form for makt. Velger han i stede å sitte på denne kunnskapen selv og bruke den for å trykke ned sine medarbeidere, vil det kunne ses på som negativt bruk av makt.

En uformell leder som utøver makt på en negativ måte vil kunne oppleves som ubehagelig for de personene som blir utsatt for dette. Det at den uformelle lederen i tillegg har stor grad av innflytelse vil kunne forsterke følelsen av det negative for de som blir utsatt for maktmisbruk. For de som ikke blir utsatt for maktmisbruket vil det derimot kunne være en fordel at den uformelle lederen har stor grad av innflytelse, ved at de kan oppleve at han tar deres parti og de dermed får gjennom sine synpunkter. Hvordan den uformelle lederen bruker sin innflytelse er altså avgjørende.

For å unngå at en uformell leder blir skadelig eller destruktiv for arbeidsmiljøet, vil det være viktig å kunne avdekke hvilken påvirkning den uformelle lederen har på arbeidsplassen. Veien til suksess vil være å gjøre den uformelle lederen bevisst sin innflytelse på arbeidsplassen. Her er det viktig at den uformelle lederen får mulighet til å kunne være en fungerende forhandler som ser både ledelsen og medarbeiderne sitt synspunkt og jobber for begge parter.

TEKST: Ratka Singstad

RATKA 2.jpg

LES OGSÅ:

Layout 1

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Hvilken arbeidsmetode passer deg best?

Arbeidsmetodikk

Der enkelte trives best med å jobbe i et sett for å heller kunne ta seg tidligere fri, vil andre være langt mer effektiv om de plotter inn tid til Facebook, Instagram og Snapchat mellom slagene. Hvilk...
Effektive arbeidsmetoder

Hvordan velge ny kaffeleverandør?

Kaffe på jobben

Det viser seg at det ikke alltid er like lett å finne riktig leverandør av kaffemaskin til jobben. 
Hvordan velge riktig kaffeleverandør
Annonsér her!
Annonsér her!

Løsepengevirus kostet virksomheter og individer 10 milliarder kroner

Tiltak mot virus angrep

Her er syv råd du bør følge for å stå sterkere mot nye løsepengevirus-angrep. Med over 750% vekst i løsepengevirus-varianter i 2016 vil det garantert bli mange angrep i 2017.  
Virus angrep

Produktiv med hjemmekontor

Effektiv hjemmekontor

Hvis norske kontoransatte kunne valgt: "Vi er mest produktive med hjemmekontor tre dager i uken"
Produktiv hjemmekontor

Stolt av å være med på spleiselaget?

Norge har i år blitt kåret til verdens lykkeligste land og ligger også høyt på statistikken over høy levestandard og gode levekår. 
skatte- og avgiftsunndragelser

Ta en kalkulert risiko

Riktige beslutninger

Kjappe antagelser om risiko er opphavet til mange katastrofale beslutninger. 
Gode beslutninger
Annonsér her!
Annonsér her!

Engasjement - Hva? Hvorfor? Hvordan?

Hva er engasjement?

Engasjement er ikke å være glad. Glade medarbeidere er ikke nødvendigvis produktive. Det er heller ikke å være tilfreds. 
Produktivitet og engasjement

Sulten på nye utfordringer som leder?

Karriereutvikling

Er du sulten på noe nytt, lyst til å utvikle deg videre og utfolde deg kreativt? Har arbeidsdagen din blitt rutine? Det går i «det vante» og du føler deg både passe mett og kanskje litt trett.
Jobb og karriere

Grip mulighetene i kulturforskjellen!

Rekruttering og kultur

Verden blir mindre. Reisen fra Nordfjord til Oslo tok lengre tid for min oldefar enn det gjør for deg og meg å reise nærmest hvor som helst her i verden.
Rekruttering og kultur

Dette kjennetegner de beste unge lederne

ANNONSØRINNHOLD

Norske organisasjoner investerer mye i å utvikle unge ledertalenter. Men brukes ressursene riktig og på de rette kandidatene? 
Utvikling av ledertalenter
Annonsér her!
Annonsér her!

Gøy på jobben

Indre motivasjon

Gjør mer av det du synes er morsomt. Det er lurt, både for deg selv, sjefen din og organisasjonen du jobber for.
Arbeidsglede

Lyddemping på kontor – Dette må du tenke på

ANNONSØRINNHOLD

Forstyrrende støy på jobb er et vanlig problem, spesielt i åpne kontorlandskap.
Lyddemping på kontor
Tilbake til toppen