Forside | Unngå katastrofalt dårlige ledermøter!
Møteledelse
Forside

Møteledelse

Unngå katastrofalt dårlige ledermøter!

Hvordan lede et møte?

Modige ledere tør å sette krav til møtedeltakerne.

Et vanlig ledermøte

Ledergruppen er samlet. Alle i bedriften med ressurser og beslutningsmyndighet er samlet i samme rom. 

Agendaen er lang. Over halvparten av agendapunktene ble meldt inn dagen før. Agendaen ble sendt ut kvelden før møtet. Ingen dokumentasjon er sendt ut på forhånd.

Først presenteres resultater fra forrige måned. CFO bruker god tid på gjennomgangen og prater mesteparten av tiden. Siden ingen har fått dokumentasjonen på forhånd er det få spørsmål. CEO har allerede sett resultatene. Han stiller noen få kvalifiserte spørsmål for å skape litt dynamikk i gruppen.

Deretter er det prosjektene som skal presenteres. En etter en kommer prosjektlederne frem og går i gjennom sine flotte PowerPoint presentasjoner. Det er brukt mye tid og flid på å lage hver eneste slide. Detaljnivået er imponerende. Ikke en eneste detalj er uteglemt. Prosjektlederne prater 90 prosent av tiden. Noen spørsmål kommer sporadisk. Flere mobiltelefoner kommer til syne med jevne mellomrom. Viktige beskjeder sendes og mottas. Ved jevne mellomrom unnskylder møtedeltakerne seg for å gå ut og ta en telefon. De andre får torskeøyne av kjedsommelighet.

De fleste skulle ønske at de var et helt annet sted.

18.000 årsverk

Analyseselskapet Company Pulse har gjennomført en undersøkelse hvor medarbeiderne oppgir at 17 prosent av møtetiden er lite hensiktsmessig bruk av arbeidstiden.

DN skriver at ledere bruker mer enn halve arbeidstiden på møter. Terje Strøm i utredningsbyrået NyAnalyse har beregnet at dette koster.bedrifter og samfunnet 11,3 milliarder kroner hvert år. Det tilsvarer ca. 18.000 årsverk

Møteledelse krever disiplin og godt forarbeide. I tillegg krever det mot fra møtelederen. En leder må tørre å lede og sette krav til møtedeltakerne.

Slik leder modige ledere møter:

  1. Modige møteledere bruker mye tid på forberedelser til møter. Det er ikke unormalt å bruke mer tid på forberedelser til møtet, enn selve møtet. Det betaler seg tilbake i god møteledelse og fornøyde møtedeltakere.
  2. Agenda sendes ut i god tid i forveien sammen med dokumentasjon og alle presentasjoner.
  3. Ingen ledere skal sitte i samme rom og lese dokumentasjon eller presentasjoner for første gang. Det betyr at alle presentasjoner og dokumentasjon skal leses på forhånd. Alle ledere skal møte forberedt. Ingen unntak.
  4. Verdiskapningen i møter skjer i diskusjoner mellom møtedeltakerne som leder opp til beslutninger. I tillegg skal ledergruppen følge opp beslutninger.  Det anbefales å fordele tidsbruken i møter slik: 
    • +70% av tiden skal være diskusjon. Det er her verdiskapningen er størst. Det skaper også engasjement og gjør møtet interessant.
    • 10-15% av tiden skal brukes til å ta og formulere tydelige beslutninger.
    • 10-15% av tiden skal brukes til å følge opp at beslutninger har blitt gjennomført iht. planen.
    • Telefon og mobil skal ikke brukes på møter. Ved lange møter kan man sette av tid til å sjekke beskjeder og ta telefoner
    • Actionlogg og beslutningslogg skrives og leses opp før slutten av hvert møte.

Først da vil lederne glede seg til ledermøtene.

Først da vil de ikke smug-lese på mobilen under bordet

LES OGSÅ: Ting du bør gjøre etter hvert møte

Tekst: Svein Harald Røine jobber som Katalysator og Executive Coach i eget selskap AlltidPositiv.

svein harald røine.jpg

Møteledelse

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Rå på lederutvikling?

Lederutvikling

Har du en klar strategi for din lederutvikling? Har du planlagt de nødvendige tiltakene for at det og dem du leder utvikler seg i tråd med virkeligheten?
Strategi og lederutvviklig

Outsourcing frigjør ressurser i nedgangstider

Outsourcing

Flere sektorer opplever i dag nedgangstider, og mange bedrifter ser seg nødt til å kvitte seg med ansatte, avdelinger og tjenester for å tilfredsstille stadig strammere budsjetter. Kan outsourcing vær...
outsourcing løsning for nedskalering?
Annonsér her!
Annonsér her!

10 tips for å bli mer effektiv som leder

Effektiv ledelse

Tipsene er basert på en amerikansk undersøkelse med intervju av over 200 ultra-produktive mennesker, inkludert syv milliardærer, 13 olympiske mestere og over 200 suksessfulle entreprenører.
Få gjort mer på kortere tid med mindre stress

Utålmodig gründeroptimist

Stian Rustad kan kanskje ikke spå fremtiden. Men samme året som internett ble kalt en «flopp», mente han at internett var fremtiden. IT-firmaet han startet opp, utviklet et av verdens første sky-baser...
Teknologioptimist Stian Rustad

Følger du med?

Ledelse er fordeling av oppmerksomhet. Det du ser, er det du får. Fokus og oppmerksomhet er vidt forskjellige egenskaper. Mange ledere fokuserer for mye. 
Oppmerksomhet og ledelse

Hvordan sikre god ledelse i fremtiden?

SPONSET INNHOLD

Dagens ledere står allerede overfor store utfordringer og muligheter som følge av teknologisk utvikling. Hvordan påvirker dette virksomheters evne til å sikre god og effektiv ledelse også i framtiden?...
Lederegenskaper som ikke synes på CV
Annonsér her!
Annonsér her!

Støtte i vanskelige tider

-står vi sammen i vanskelige valg vi må ta?
Beslutninger

Emosjonell intelligens – reelt eller ikke?

Emosjonell intelligens

For å være en dyktig og god leder må man på den ene siden være rasjonell og beherske områder som analyse, strategi, planlegging, målstyring osv. Men dette i seg selv er ikke nok i dagens krevende mark...
Emosjonell intelligens

@else er din nye, digitale HR-sjef

digital HR-sjef

Har du som ansatt lurt på om du har krav på lønn til uforutsette ting, som for eksempel å gå i begravelse, men ikke turt å spørre HR-leder? Eller kviet deg for å høre hvor mange egenmeldingsdager du h...
Digital HR-sjef

Fjellvettregler for nye ledere

Ny som leder

Turen=rekrutteringsprosessen delt opp i utvelgelsen, oppsigelsesprosessen, forberedelsene og oppstarten/innfasingen= lederskifte
Fjellvettregler for ledere
Annonsér her!
Annonsér her!

Medarbeidere i samspill i godt medarbeiderskap!

Hva skal til for at vi kjenner på den gode følelsen av å være på samme lag og ville hverandre vel? Av og til oppstår uenigheter, eller konflikter, som innebærer forstyrrelser og energi-sløsing i aller...
Medarbeidere i samspill som vil hverandre vel

Bonusen som skulle løfte salget, ødela selgernes motivasjon.

Bonus og motivasjon

Jo mer bonus selgerne i et forsikringsselskap fikk, jo mindre indre motivert ble de. Flere begynte å se seg om etter ny jobb.
Salgsbonus og motivasjon
Tilbake til toppen