Forside | Verdien av et balansert lederskap
Kristoffer Solstad er HR-Direktør for Rezidor Hotel Group i Norden.
Forside

Kristoffer Solstad er HR-Direktør for Rezidor Hotel Group i Norden. FOTOGRAF: Rickard L Eriksson

Verdien av et balansert lederskap

Studier viser at det er en sammenheng mellom selskapers resultater og andelen kvinnelige ledere. 

Visse lederegenskaper, som oftere er typiske hos kvinnelige ledere, bidrar til at selskaper presterer bedre. Studiene viser at virkelig suksessfulle selskaper, sett i et finansielt perspektiv, er de som har et balansert lederskap (McKinsey&Company Global Themes «Women Matter». ILO «Women in Business and Management», 2015. CIPD, «Gender diversity in the boardroom», Feb. 2015).

Vi trenger altså både såkalte kvinnelige og maskuline egenskaper blant våre ledere for å oppnå best mulig resultater. Vi har selv eksempler hos oss som bekrefter dette.

Helene Hallre (32 år) ble av E24 rangert som det tredje fremste ledertalentet i Norge 2016 for hennes fremragende innsats og resultater som leder hos Rezidor Hotel Group de siste fem årene.

Som leder for mat- og drikkeavdelingen hos Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo, og nå som hotellsjef ved den ikoniske designperlen Radisson Blu Royal Hotel i København, har Helene ledet sine team til positive økonomiske resultater, forbedret arbeidsmiljø og økt gjestetilfredshet. Hun har bidratt til et balansert lederskap og sørget for at kvinner og menn, i alle aldre, med 30 unike nasjonaliteter jobber godt sammen. Og det var hennes kollegaer og ledere som nominerte henne til prisen.

Må settes høyt på agendaen

Vi jobber systematisk med å øke andelen kvinner i ledende posisjoner ved alle våre hoteller fordi det hever kompetansenivået i selskapet, øker kreativiteten og gir bedre resultater for selskapet og de ansatte.

For å få til en endring må vi snakke om det faktum at kvinner fortsatt er underrepresentert i ledende stillinger, og stille oss spørsmål om hvorfor det er slik og hvordan vi kan endre dette. Derfor har vi satt temaet høyt på selskapets agenda i flere år. Vårt brennende ønske for å få til en endring har resultert i Rezidor Hotel Group sitt internasjonale «Women in Leadership» initiativ, som opprinnelig stammer fra vår CEO & President Wolfgang M. Neumann og hele den globale ledergruppen. Initiativet er en del av alle våre hotellers hverdag og en sentral del av vår selskapsstrategi. Målsettingen verden over, er å ha 30 prosent kvinner i ledende stillinger i løpet av få år. I Norden er vi allerede godt på vei og målet ligger nærmere 50 prosent kvinner innen 1-5 år.  

Karriereutviklingsprogrammer for kvinner

Vi vil motivere kvinnelige medarbeidere til å ta det neste steget i sin karriere hos oss og derfor utvikler vi talenter på alle nivåer og i alle avdelinger, men fordi vi ser at kvinner oftere enn menn ikke klatrer like raskt på karrierestigen og inntar ledende posisjoner, har vi iverksatt en rekke tiltak:

Tydelige målsettinger og aktivitetsplaner i selskapsstrategien for å nå et balansert lederskap

Fleksibel tilnærming til arbeidstid og mulighet for de ansatte til å jobbe hjemmefra ved behov

Kontinuerlig oppfølging av personlige og meningsfulle utviklingsplaner for de ansatte

Utfordrer eksisterende antagelser og mulige feiltolkninger, for å stoppe stereotypisk tenkning

Utnevnt Women in Leadership-Champions og samtalesirkler over hele EMEA, som bidrar til å skape debatt internt og spre informasjon

Bruker competency based interviewing for å sikre at vi bedømmer potensielle kandidater basert på deres kompetanse, og ikke basert på subjektive vurderinger

I tillegg har vi skreddersydde karriereutviklingsprogrammer for våre kvinnelige talenter, deriblant «STEPS» og «Develop YOUR Talent» som ble lansert i 2015:

STEPS-programmet ble utarbeidet i samarbeid med Centre of Balanced Leadership i Brussel og gjør våre kvinnelige talenter oppmerksomme på egne ferdigheter, muligheter og forbedringspotensial, og hvordan de kan jobbe systematisk med disse. Blant områdene som dekkes er kommunikasjonsferdigheter, egen karriereutvikling, påvirkning av andre gjennom lederskap, balansering av maskuline og feminine ledelsesegenskaper, verdien av motsetninger i ledelsessammenheng og balanse mellom karriere og privatliv.

Det skreddersydde, interaktive “Develop YOUR Talent Workshop» hjelper kvinnelige talenter til å friske opp egne kjernekunnskaper, bidrar til teamutvikling og identifiserer potensielle fremtidige roller og mulige kompetansegap, med tilhørende utviklingsplaner.  

Balansert lederskap handler om mer enn kjønn

Et balansert lederskap, hvor vi til enhver tid sørger for å ha de fremste talentene i bransjen, handler om mer enn fordelingen av kvinner og menn. Kjønnsfordelingen er ett parameter, men det handler i stort om å sikre at alle talenter gis muligheten, uavhengig av forskjeller. Hos oss er vi opptatt av hva medarbeiderne gjør, snarere enn deres fysiske egenskaper. Det er talentet som er viktig.

Å sikre et balansert lederskap, hvor talentet står i sentrum, er en mulighet for selskapet, så vel som for medarbeiderne. Det er noe som må tas alvorlig og settes på dagsorden, med konkrete tiltak og jevnlig oppfølging. Det vil gi uante verdier både for selskapet, medarbeiderne og industrien.

Om forfatter:

Kristoffer Solstad er HR-Direktør for Rezidor Hotel Group i Norden. Han startet som deltidsansatt hos Carlson Rezidor Hotel Group, bedre kjent som hotellselskapet som har Radisson Blu og Park Inn by Radisson hotellene i Norge, i år 2000.

Layout 1

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Outsourcing frigjør ressurser i nedgangstider

Outsourcing

Flere sektorer opplever i dag nedgangstider, og mange bedrifter ser seg nødt til å kvitte seg med ansatte, avdelinger og tjenester for å tilfredsstille stadig strammere budsjetter. Kan outsourcing vær...
outsourcing løsning for nedskalering?

10 tips for å bli mer effektiv som leder

Effektiv ledelse

Tipsene er basert på en amerikansk undersøkelse med intervju av over 200 ultra-produktive mennesker, inkludert syv milliardærer, 13 olympiske mestere og over 200 suksessfulle entreprenører.
Få gjort mer på kortere tid med mindre stress
Annonsér her!
Annonsér her!

Utålmodig gründeroptimist

Stian Rustad kan kanskje ikke spå fremtiden. Men samme året som internett ble kalt en «flopp», mente han at internett var fremtiden. IT-firmaet han startet opp, utviklet et av verdens første sky-baser...
Teknologioptimist Stian Rustad

Følger du med?

Ledelse er fordeling av oppmerksomhet. Det du ser, er det du får. Fokus og oppmerksomhet er vidt forskjellige egenskaper. Mange ledere fokuserer for mye. 
Oppmerksomhet og ledelse

Hvordan sikre god ledelse i fremtiden?

SPONSET INNHOLD

Dagens ledere står allerede overfor store utfordringer og muligheter som følge av teknologisk utvikling. Hvordan påvirker dette virksomheters evne til å sikre god og effektiv ledelse også i framtiden?...
Lederegenskaper som ikke synes på CV

Støtte i vanskelige tider

-står vi sammen i vanskelige valg vi må ta?
Beslutninger
Annonsér her!
Annonsér her!

Emosjonell intelligens – reelt eller ikke?

Emosjonell intelligens

For å være en dyktig og god leder må man på den ene siden være rasjonell og beherske områder som analyse, strategi, planlegging, målstyring osv. Men dette i seg selv er ikke nok i dagens krevende mark...
Emosjonell intelligens

@else er din nye, digitale HR-sjef

digital HR-sjef

Har du som ansatt lurt på om du har krav på lønn til uforutsette ting, som for eksempel å gå i begravelse, men ikke turt å spørre HR-leder? Eller kviet deg for å høre hvor mange egenmeldingsdager du h...
Digital HR-sjef

Fjellvettregler for nye ledere

Ny som leder

Turen=rekrutteringsprosessen delt opp i utvelgelsen, oppsigelsesprosessen, forberedelsene og oppstarten/innfasingen= lederskifte
Fjellvettregler for ledere

Medarbeidere i samspill i godt medarbeiderskap!

Hva skal til for at vi kjenner på den gode følelsen av å være på samme lag og ville hverandre vel? Av og til oppstår uenigheter, eller konflikter, som innebærer forstyrrelser og energi-sløsing i aller...
Medarbeidere i samspill som vil hverandre vel
Annonsér her!
Annonsér her!

Bonusen som skulle løfte salget, ødela selgernes motivasjon.

Bonus og motivasjon

Jo mer bonus selgerne i et forsikringsselskap fikk, jo mindre indre motivert ble de. Flere begynte å se seg om etter ny jobb.
Salgsbonus og motivasjon

Slik vinner du morgendagens kunder!

Nyskapning

Hvem er det som i dag ser på boligannonser i papiravisen? Hvem i fremtiden vil kommunisere per brev, og hvem vil oppsøke banken for å betale regninger? Skal du henge med videre, bør du være sikker på ...
Innovasjon og nyskapning
Tilbake til toppen