148 krav til ledere_450x300.jpg

KOMMENTAR: Jan Ketil Arnulf om ledelse

NAV Troms har en liste med intet mindre enn 148 forventninger til mellomledere. Den ble publisert i "Nordlys" i forrige uke.

Det er fristende – og lett – å gjøre seg morsom på bekostning av en slik liste.

Noen av punktene grenser til det totalitære, som flere punkter om at lederne skal "Respektere at det er direktøren som organiserer arbeidet," "Ha lojalitetsplikten under huden" og forstå at "Det finnes ingen gjemmesteder!"Hvorfor har han ansatt dem?

Direktøren ser ut til å føle seg omgitt av uansvarlige mellomledere som saboterer sjefen i det skjulte. Hvorfor har han ansatt sånne?

Kanskje dette ikke skal tas så alvorlig. Kravene omfatter også at man skal "Kaste uferdige tanker fram til diskusjon" og "Være i besittelse av humor og sosial teft". Det er nok heller dette som har slått til.

Med usvikelig sosial teft har direktøren for NAV Troms allerede i januar inntatt stillingen som den morsomste mann i Tromsø for 2015. Bare ved å kaste noen uferdige tanker fram til diskusjon.

Ubehjelpelig forsøk på å styre

Nå kan det være at dette ikke er en tilsiktet totalitær komedie, men heller et ubehjelpelig forsøk på å styre en vanskelig organisasjon ved hjelp av internseminarer. Sånn framstår det nemlig.

Etter 48 timer på hotell har de ansatte kanskje lidd skipbrudd i den perfekte hjernestorm. De drev på land i Telegrafbukta klamret til 148 biter drivgods.

Den perfekte hjernestorm

Jeg tør ikke tenke på at den er alvorlig ment. Listen kan ha oppstått ved en glipp, som et eksperiment, eller som en spøk. Den er uansett uheldig.

Men hvis den er tilsiktet og har status som offisielt dokument i NAV er den historisk I så fall har nemlig NAV dokumentert at internseminarer ikke bare er kjedelige, men direkte risikable for helsen.

Bedrifter vedtar ofte verdier som ligger et stykke unna sin faktiske praksis. Kan NAV Troms ha lyktes med en historisk ærlig beskrivelse av egen virkelighet her?  

Eller er det bare tull?

TEKST: førsteamanuensis, Jan Ketil Arnulf Kilde: BI Business Review som er Handelshøyskolen BIs digitale kanal for faglig formidling (forskningskommunikasjon)