For nøyaktig to år siden skrev vi om gutta som var i ferd med å lykkes med Nettkatalogen.no, og parallelt hadde startet nummeropplysningstjenesten 180.no.  Fryktløse og uten respekt for større konkurrenter. Hva har skjedd på to år?

Som en bikube

-Vel, nå er det nummeropplysningen 180.no det handler mest om. Nettkatalogen.no er godt etablert og ruller og går med gode marginer, men det er 180.no vi satser på, og som er blitt en kjempesuksess, om vi må få si det selv. Vi er litt stolte av dette, smiler Øyvind. Og har god grunn til det.  Alle de tre er fortsatt samlet i ledelsen av selskapet, 32 år gamle nå, og like entusiastiske og med like mye pågangsmot og kreativitet. De holder fortsatt til i det gamle VG-bygget i Akersgata, men ser seg rundt etter nye lokaler. For nå er det fullt her inne, og helt annerledes å komme inn i lokalene i 5. og 6. etasje nå enn for to år siden. I dag er det et trøkk av en annen verden her! En atmosfære av ungdommelig iver og entusiasme. Det er som å komme inn i bikube – det syder og summer av unge gutter og jenter som snakker i sine trådløse headset, står ved små arbeidsbord i en hestesko, eller løper rundt mens de snakker i telefonen. Her kjenner jeg straks at stemningen er god og at det bygges en suksess.

Nummer som huskes

-Ja, vi det har vist seg at vi tenkte riktig den gangen. Vi så at det var et marked for en nettbasert nummeropplysningstjeneste som var enkel å forstå for brukerne og lett å markedsføre. Vi valgte nummeret 180 helt bevisst. Det var jo det opprinnelige nummeret til opplysningen, og fremkalte gamle minner hos mange. Dessuten var det ett siffer mindre enn i konkurrentenes nummer, og dermed lettere å huske. Vi mister selvfølgelig telefonkundene, fordi ingen kan ringe oss på et tresifret nummer. Men det var et bevisst valg vi gjorde. Vi ville kun være en nett- og mobilbasert tjeneste. Vi så at det var fremtiden. Derfor var vi også de første som lanserte en applikasjon på Iphone for nummeropplysning, før både 1881 og Gule Sider. Det skjedde en fredag i november, og ifølge Apples oversikt var vi allerede på mandag det selskapet som hadde flest nedlastinger. Folk ville ha gratis nummeropplysning. I dag, tre måneder senere, har 50 000 nordmenn lastet ned vår applikasjon og går rundt med 180.no på mobilen sin, og vi har 20 000 søk per døgn, forteller Stian.

AAA rating

For to år siden hadde gutta nettopp kjøpt opp et salgsapparat med 15 ansatte. I dag er de 100 ansatte, inkludert support og hvor 65 jobber med salg av annonser innen næringslivet gjennom 180.no. Og det går riktig så bra.

-Vi er i dag blant de 30 mest besøkte nettstedene i Norge. Den samlede trafikken gir 500 000 besøk per uke, som plasserer oss som nummer tre innen katalogtjenester. I 2009 hadde vi 93 millioner kroner i omsetning, og vi budsjetterer med 120 millioner i år – som gjør at vi fortsatt vil være en gasellebedrift. Det ønsker vi å være i mange år framover. Nylig oppnådde vi også en Triple A rating hos Dun & Bradstreet som bare er forunt ca én prosent av norske bedrifter, og da stort sett selskaper innen olje, shipping etc – utenom oss. Det betyr at vi har en ryddig økonomi, som for oss er svært viktig i en bransje som er full av aktører som ikke er like renhårige. Vi bruker Procurator, et solid revisjonsselskap som holder orden på oss tre unge gründerne. Det trengs, sier Benjamin, som raust gir Stian kred for den kreative markedsføringen av 180.no, og dermed den store oppmerksomheten 180.no har fått den senere tid.

Intelligent markedsføring

-Det er selvfølgelig mange faktorer som skal til om du skal lykkes med et selskap – som produkt, marked, logistikk osv. Men du lykkes neppe om du ikke også markedsfører produktet ditt på en god måte og også har de rette ansatte med den rette innstillingen. Vi har vært både aktive og kreative på markedsføringen av 180.no, som vi har vurdert som absolutt nødvendig om vi skal bygge oppmerksomhet og dermed kundegrunnlag – og til syvende og sist tjene penger. Vi har bestrebet oss på intelligent markedsføring, og ikke minst markedsrettet markedsføring – både for å oppnå en bred kundegruppe og tilgang på ung, motivert og sulten arbeidskraft. Norge har vært gjennom nokså turbulente tider økonomisk et par års tid, og i slike tider er det mange som reduserer sitt markedsføringsbudsjett. Vi tenker stikk motsatt og har gått inn der andre trekker seg ut. Vi har gitt bånn gass når andre setter på bremsene. Derfor har vi vært synlige som sponsorer for ganske mange TV-programmer de siste par årene, og bevisst valgt populære programmer som Senkveld, Farmen, CSI og programserien De Syv Dødssyndene, for å nevne noen.  Det er viktige programmer for å oppnå bred oppmerksomhet. Men vi sponser også ungdomsserier som går på ettermiddagene mellom kl 16 og 18. Da sitter gjerne ungdommen og kikker på TV etter en lang dag på skolen, og de legger merke til 180.no både som potensielle kunder og ikke minst som kommende selgere. Statistikk fra TV2 viser at vi har oppnådd bevissthet hos 81 prosent av seerne på denne sendeflaten. Per i dag har vi en gjennomsnittsalder blant selgerne på 22-25 år, og mange av dem har oppdaget oss gjennom disse seriene. Vi har fått svært mye goodwill hos TV2 etter at vi har hoppet inn som sponsorer på kort varsel. Vi har enkle beslutningslinjer i selskapet vårt. Jeg får gjerne en telefon om vi er interessert i å hoppe inn som sponsor i kveldens Senkveld, tar en telefon til de andre gutta, og i løpet av minutter har jeg ringt tilbake og bekreftet. Det liker TV-selskapet, og ringer oss derfor gjerne igjen med gode tilbud, sier Stian.

Peptalk

 På den andre siden av veggen hører vi stadig ringing i salgsbjella, jubel og peptalk. Her er det fullt trøkk og mye latter og humør.

-Peptalk gis rett etter pausene. Vi kjører litt sånn skolefriminutt-system med ti minutters felles pauser. Det blir ryddigere sånn, og de unge liker dette. Vi har ni salgsteam på åtte ungdommer og én ”floor manager”, eller salgsleder på hvert team. De står i hestesko med floor manager i sentrum, hvor han ser alle skjermer og lett kan gi hjelp og råd. Og det er han som gjerne kjører peptalk i et par minutter for å løfte stemningen og skape en god salgsatmosfære.

Halvert sykefraværet

Benjamin forteller at det stadig kommer tilbakemeldinger på at 180.no har et godt arbeidsmiljø. - Vi bestreber oss på det, for vi er overbevist om at medarbeidere som trives yter bedre og dermed har mindre fravær. Det er jo så mye snakk om sykefravær og hvordan man skal få bukt med den. I våre øyne handler det om trivsel på arbeidsplassen, og kanskje litt intern konkurranse. Vi har innført noe vi kaller ”Perfect Attendance Bonus” hvor vi gir en månedlig bonus på 5000 kroner til de som verken forsover seg eller er borte fra jobben i løpet av en måned.  Med andre ord, kommer de tidsnok og er på jobben alle dager, så vanker det en bonus på toppen av lønnen som kan løpe opp i 60.000 kroner på et år. Det har resultert i at vi har mer enn halvert sykefraværet og har nå en fraværsprosent på 3,7 i forhold til 10,3 på landsbasis.   

Sunt kosthold

-Selvfølgelig er det andre medvirkende årsaker til det lave sykefraværet hos oss. De ansatte trives rett og slett på jobb. Her har vi det skikkelig sosialt og hyggelig. Vi har en trivelig kantine hvor mye av tilbudet går i sunn mat. Vi har en salatbar, fat med fersk frukt overalt, og friskt og godt vann. Men vi har selvfølgelig brusautomater og slike ting også. De etablerte vi forresten i lokalene for å unngå at alle brukte tid på å løpe ut for å handle. Her gjør vi alt vi kan for å legge til rette for positiv effektivitet. Dessuten har vi inngått avtale med Gold’s Gym like over gaten, så våre ansatte kan få sponset trening og holde seg i form, og dermed forebygge sykdom og fravær. Mange av ungdommene kommer utenbys fra, så i etasjen over har vi en hyggelig bar hvor de gjerne møtes om kvelden eller på fredagene til en øl eller to. Ofte jobber flere av dem utover kvelden, og da er det fint å kunne svinge innom baren. Og i helgene hender det vi har hyret inn en DJ og lager en skikkelig livlig kveld ut av det, smiler Benjamin.

Ny salgsdirektør og karrieremuligheter

- Under en omstrukturering for ca tre år siden ansatte vi Christian Ausland som salgsdirektør. Han hadde lang fartstid i bransjen, blant annet fra organisasjonsarbeid i Telenor Media og Ventelo. Vi har alltid ment at man ikke skal være redd for å gi fra seg ansvar, og vi innså at vi trengte en nøkkelperson som kunne holde fokus på utvikling av salgsopplegget - som skjønte viktigheten av en duplisering av salgsteamene. Vi får jo inn puljer på 8 til 20 nye selgere av gangen som skal kurses i 14 dager og deretter fungere i team. Da trengs det en fast hånd og god oversikt. 

Som et eksempel trekkes Fredrik Andersen frem som en som har gått gradene i organisasjonen og gjort det som mange vil kalle en lynkarriere. Han startet først opp som en relativt utrent selger på telefon og bygget seg gradvis opp til teamleder. Nå bærer han tittelen Floormanager og har overordnet ansvar for ca 30 mennesker og er salgsdirektørens høyre hånd.

Eget CRM system

-Med ny salgsdirektør på plass har vi frigjort tid og kan konse på å utvikle selskapet, og ikke minst videreutvikle vårt allerede fungerende CRM system. Gjennom vårt system, som vi egenhendig har bygget opp fra scratch, kan selgerne hente opp fyldige prospekter og ha full oversikt over de bedriftene de ringer til, og kan dermed føre gode og intelligente salgssamtaler. Vårt CRM system gir oss statistikk på alt vi gjør, og kundene får se sine statistikker. Vi vet nøyaktig hvor mange telefoner som er tatt, til hvem, hvor lenge de har vart og resultatene av samtalene. Vi har nå rundt 25 000 annonsører som vi skal håndtere, fakturere og ha full oversikt over, og i vårt system ligger dyptpløyende informasjon om rundt 100 000 registrerte bedrifter i Europa. Så her kreves det skikkelig logistikk. Vi har jobbet med systemet i åtte år, og fortsatt kan vi strømlinjeforme det ytterligere. CRM systemet er teknisk utviklet av Øyvind og Benjamin med innspill fra meg om hva som er nødvendig i en selgers hverdag. Vi ligger minst fem år foran konkurrentene våre når det gjelder nettbasert nummeropplysning og infrastruktur, så vi har et solid forsprang. Men vi hviler ikke på laurbærene av den grunn. Her er det fullt trøkk uansett, smiler Stian.  www.180.no 

www.waswosuchen.de

Tekst: Terje Myklebost

Foto: Per Oscar Skjellan