markedsføring på Facebook_450x334.jpg

Selvfølgelig er dette satt veldig på spissen. Det er fortsatt noen merkevarer som får fantastisk reach og engasjement organisk, men det er langt fra normalen. De fleste merkevarer som ønsker resultater gjennom Facebook må belage seg på å betale for eksponering og spredning.

Det betyr at det er viktigere enn noen gang å skape mest mulig effekt ut av hver post, og hver krone

Her er en liste over ting du bør være klar over når du skal markedsføre deg på Facebook:

·       Skriv innhold for ditt publikum, ikke deg selv. Godt innhold blir belønnet med at det sprer seg gjennom nettverket til de som liker siden din. Godt innhold er sjeldent et godt tilbud, men heller en god historie.

·       Bruk “Custom Audience” når du annonserer på Facebook. Her kan du legge inn kundedata og annonsere direkte med kundene dine, i stedet for alle andre som ikke nødvendigvis er interessert.

·       For hver gang du prøver å selge noe via en Facebook post, skal du ha åtte poster hvor du fokuserer på å skape engasjement og bygge relasjon.

·       Ha kun ett budskap per post, poster med flere budskap får dårligere spredning.

·       Husk å alltid teste alt du gjør. Tidspunkt, dager, tekst, bilder – alt som kan testes bør testes. Men test kun en ting av gangen.

·       Ta vare på, og ha fokus på å samle mer data om ditt publikum. Ha konkurranser hvor du kan få ut epost-adresser du kan markedsføre til senere. Ha en liste over dine mest lojale Facebook-fans – overrask dem med noe hyggelig fra tid til annen.

·       Fremhev ikke bare din egen merkevares historie, men løft frem kunder og publikum. Fortell deres historier, gjør dem til helter.

Med disse rådene i ryggsekken stiller du sterkere enn mange andre, og du slipper å kaste bort penger på Facebook.

Facebook kan være en fantastisk markeds- og relasjons kanal, bare bruk den på riktig måte.

LES OGSÅ: FREMTIDENS SUKSESSFULLE MERKEVARER ER MENNESKELIGE

Tekst: Fanbooster