Om du skal ut i arbeidslivet for første gang, eller om du planlegger å bevege deg videre til et nytt arbeidssted, så har det blitt viktigere enn noensinne å skille seg ut fra «søknadsbunken». Det er et økende fokus på å bygge eller styrke sin egen personlige merkevare, og å bruke Internett og sosiale medier som virkemidler, fordi virksomheter som ansetter bruker Internett og sosiale medier for å «screene» potensielle kandidater. Du er allerede en personlig merkevare, som kort forklart handler om hva folk sier om deg, når du selv ikke er i rommet. Derfor er det viktig å ha et bevisst forhold til din egen merkevare.

Du er allerede en personlig merkevare

Det å ha et bevisst forhold til din egen personlige merkevare setter deg i stand til å definere deg selv, ditt etterlatte inntrykk og dermed gjøre et inntrykk som vil styrke ditt kandidatur – og ikke minst, gi deg en innkallelse til et jobbintervju hos din fremtidige arbeidsgiver. Det er ikke til å stikke under en stol at bedrifter og headhuntere bruker Internett aktivt til å skaffe seg et inntrykk av arbeidssøkerne, blant annet for å se om søkeren også er en «match» for selskapet på det personlige plan og ikke bare på det faglige. Derfor blir det enda viktigere å tenke på hvordan man kan styrke sin personlige merkevare på Internett

Her er 7 råd og tips til hvordan du kan etablere, bygge og styrke din personlige merkevare i jakten på drømmejobben.

1. Presenter der deg selv online: Sett opp din egen hjemmeside eller blogg hvor du presenterer deg selv, hva du står for og hva du er god til. En personlig blogg vil potensielt kunne hjelpe en arbeidstager å få en «få en følelse for hvem studenten er før man innkaller vedkommende inn til et intervju.» En blogg kan være det perfekte verktøyet for personlig merkevarebygging fordi det gir en arbeidsgiver med profesjonell informasjon, samtidig som det gir innsikt i studentens personlige holdninger og stil.

2. Hva kan du tilby som er unikt? Bruk litt tid til å reflektere over hvem du er og hva du har å tilby. Når du skal bygge opp din personlige merkevare er det viktig at merkevaren representerer deg fra både et personlig og faglig ståsted. Den digitale merkevaren bør være i overenstemmelse med hvordan du faktisk er, ikke hvordan du skulle ønske du var. Her er det viktig å tenke på hvilket etterlatt inntrykk du etablerer.

3. All PR er ikke god PR. Rydd opp i dine sosiale nettverk for å styrke hvordan du blir oppfattet online. All PR er ikke god PR. Alt du deler i sosiale medier og i andre offentlige sammenhenger vil «bli brukt imot deg». Kompromitterende bilder og hatefulle ytringer vil ikke styrke ditt kandidatur, så det er viktig å få «kontroll» på din egen sosiale tilstedeværelse, slik at denne i større grad representerer din profesjonelle identitet og merkevare. Dette kan du for eksempel gjøre ved å endre på dine sikkerhets- og personlige innstillinger i sosiale nettverk som Facebook, Twitter, Instagram, med mer.

4. Selg deg selv på 20 sekunder. Forfatt din egen «elevator pitch». Hvis du skal oppsummere deg selv i løpet av 20 sekunder, hva er det du ville ha fokusert på for å «selge» deg selv med størst mulig overbevisning?

5. Lag en «shortliste» av de selskapene du drømmer å jobbe for. Sett deg inn i de virksomheter og industrier du kan tenke deg å jobbe for. Hva er unikt for selskapet eller bransjen? Er det noe på det kulturelle plan du bør forberede deg på før et intervju? Hvordan bør du kle deg? Det kan lønne seg blant annet å bruke Internett til å søke seg frem til bilder av de ansatte – ikke minst av lederne. Det er selvsagt viktig at du ikke skal «miste deg selv», men det er ditto viktig at du ikke skiller deg så mye ut at arbeidsgiveren ikke ser for seg at du kan «passe inn med de andre».

6. Bruk sosiale medier til å markedsføre deg selv. Det beste du kan gjøre – som ikke nødvendigvis passer inn med janteloven – er å synliggjøre din bakgrunn, dine kunnskaper og ferdigheter. Hva er dine egne erfaringer, hva er du opptatt av og har du eventuelt fått noen utmerkelser det er verdt å markedsføre? Jeg vil påstå at det å opprettholde en levende CV og resymé av deg selv på LinkedIn er avgjørende i dagens digitale hverdag. En sterk LinkedIn-profil kan synliggjøre en personlig merkevare svært effektivt, og siden LinkedIn er et profesjonelt nettverk er sannsynligheten også stor for at du treffer din målgruppe her. Det er derimot viktig å huske på at du ikke KUN tenker på å bygge nettverket og din egen personlige merkevare via LinkedIn, andre sosiale nettverk eller via en blogg. Den beste personlige merkevaren er den som oppfattes likt og like god både offline og online.

7. Din personlige merkevare er hele tiden i utvikling. Tiden for den statiske CV-en er forbi. I dag er din personlige merkevare dynamisk og vil være i konstant utvikling. Den beste personlige merkevaren er den som hele tiden blir oppfattet relevant og «up to date».

 

TEKST: Hans-Petter, ble ikke født med ski på bena, men med et tastatur i hånden. Fra tidlig alder ble det bestemt – det var «data» han skulle jobbe med. Han er en populær foredragsholder og for mange er Hans-Petter først og fremst kjent som @hpnhansen. Du finner Hans-Petter stort sett i alle store og små sosiale nettverk.