Om du har hatt en jobb i lang tid, du vet nøyaktig hva som forventes av deg, hvordan kulturen på arbeidsplassen er og hvilken av kollegene er best å jobbe med. Derfor kan det i en slik situasjon være vanskelig å bryte opp og forlate jobben for å møte en ny utfordring.


Men det finnes tegn på når motivasjonen definitivt synker og det er da på tide å søke seg til noe annet for å komme seg videre.  Her er åtte av tegnene som du bør være bevisst på.

1. Du har en konstant déjà vu følelse

Når du skuer tolv måneder frem i tid og ser de prosjektene/utfordringene som venter deg, innser du at det ikke er noe der som du ikke allerede har gjort millioner av ganger.

2. Du sluttet å vokse

Når du i samtale med ledelsen eller toppleder prøver å få nye utfordringer og blir møtt av: «Nei, du er god og gjør allerede en god jobb». Men problemet er at du vil jo utvikle deg. 

3. Du blir plassert i en bås

Folk forandrer seg. Men hvis du har vært på ett sted lenge, er det lett å bli plassert i ”bås” av sine kollegaer. De vet allerede alt om deg, som personlighet så vel som styrker og svakheter i yrket ditt.

4. Du kan alt om bedriften din

Det er ingenting i selskapet eller organisasjonen som du ikke vet om - på detalj nivå. Du kan programvare og vet nøyaktig hva som har skjedd de siste årene. Derfor kommer andre til deg og ber om hjelp - men du har fortsatt ingen innflytelse.

5. Du kan ikke bli forfremmet lenger opp

Hvordan du enn gjør, så står du fast i din nåværende posisjon. Ingen forfremmelse eller større lønnsvekst er å forvente i din nåværende situasjon.

6. Du savner forbilder

Siden du har vært så lenge i samme jobb, er det ingen senior ledere som kan mer enn deg. Derfor er det vanskelig å ha noen å se opp til og lære av.

7. Du har søndagsangst.

Svært vanlig. Men for deg er det uutholdelig. Bare tanken på å måtte gå på jobb mandag morgen vil gi deg ubehagelige frysninger.

8. Du har fysiske problemer

Du er oftere syk eller føler deg fysisk sliten halvveis i arbeidsuken. Det er tegn på at kroppen prøver å fortelle deg noe.

Kilde: Forbes.

Les også: seks tegn på at en av dine ansatte er misfornøyd

Les  også: hvordan planleger ledere karrieren?