Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
iphone-2
404

Det er fremdeles få som shopper via mobilen

En ny undersøkelse utført av TNS Gallup og bransjeorganisasjonen INMA, viser at ni av ti har med seg smarttelefonen overalt, men få kjøper varer og tjenester med den.

 

Vi bruker smarttelefonen på soverommet og nesten alle av oss har med seg telefonen uansett hvor vi går, skriver Kampanje.com.

I undersøkelsen har de blant annet sett på nordmenns handlevaner på telefonen. Resultatet viser at mange bedrifter ikke er flinke nok til å lage mobile løsninger.

- Litt over en fjerdedel av de spurte oppgir at de har kjøpt noe med telefonen, og dette er først og fremst småkjøp med lavere beløp. Når det gjelder større kjøp ser vi at færre gjør disse via telefonen og det tror vi henger sammen med at nettsidene for mobiltelefoner ikke er gode nok, forteller Kyrre Edquist-Hansen.

Trege betalingsløsninger

Han jobber som kommersielt ansvarlig i FINN.no og sitter i INMAs gruppe som ser på hvordan mobile display kan brukes som markedsføringskanal.

- Vi ser at teknologiske kjøp i for eksempel App-store fungerer, men at ting tar for lang tid på andre typer kjøp.

I undersøkelsen der litt over tusen personer er spurt, sier over halvparten at de sjekker mobiltelefonen sin hver time. Billetter, musikk, film og spill er typiske kjøp fra telefon. Edquist-Hansen sier folk er mye på farta når de bruker mobilen og at de derfor trenger raske løsninger. Hele 41 prosent av de som oppgir å ha handlet via mobilen de siste 12 månedene, sier at de har avbrutt et kjøp via mobilen, ofte på grunn av trege nettsider eller kompliserte betalingsløsninger.

- Betalingsløsningene og nettsidene er ikke optimaliserte og raske nok for mobiltelefonbruk enda. Mange av de spurte sier at de har startet kjøp, men at de har avbrutt fordi det går for sakte.

- Ikke satset nok

De som handler mest på telefonen er de mellom 33 og 45 år. Her har 45 prosent handlet tjenester via telefon. Men potensialet er større og derfor har ikke de som har brukt mye penger på å utvikle mobilsider kastet bort pengene, mener Edquist-Hansen.

- Vår konklusjon er heller at det ikke er satset nok. Folk sier de ikke er redde for å handle på telefonen, så det handler om hva man møter på andre siden av søket. Jeg tror vi må lære opp annonsører og brukere til at dette lar seg gjøre, og at bedriftene må ta innover seg at folk bruker mobiltelefon mye mer enn før.


Les også: Google har stor vekst i Norge

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Forbrukertrendene som kan sende merkevaren din utenfor stupet

Bedrifter og merkevarer står i dag ovenfor større trusler – og muligheter – enn noen gang før. Stikkordet er digitalisering, og resultatet er forbrukertrender som kan bety vinn eller forsvinn for enhv...

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunikasjon ved å fokusere på blant annet tilstedeværelse, tillit og kroppsspråk? LederNytt har bedt Synne...
Les mer
Annonsér her!
Annonsér her!

Gode beslutninger i toppledelsen – vanskeligere enn noen gang?

Tiden vi er inne i – de voldsomme endringene, usikkerheten om fremtiden og det at vi nå må jobbe spredt for alle vinder – gjør det vanskeligere enn noen gang før å ta robuste topplederbeslutninger. I ...
Les mer

Koronaledelse – same same, but different?

God og effektiv ledelse er med på å sikre initiativ, kreativitet, eierforhold til arbeidsoppgavene, ansvarsfølelse og dermed en kollektiv forpliktelse. Jeg vil påpeke følgende: God og effektiv ledelse...
Les mer

Endringsledelse og kaostider

Jeg sitte og skriver i en pandemi-tid. Vi har et korona-virus rundt oss, og mennesker blir isolert, satt i karantene, skoler stengt, bedrifter permitterer og mange bransjer har måtte stenge. Selv er j...

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, identifisere dårlige vaner og bevege seg ett skritt om gangen mot en bedre hverdag med mindre stress. T...
Annonsér her!
Annonsér her!

Rekruttering 2020

Det er alltid interessant når HR Norge gjør opp status i sine undersøkelser, og jeg vil her oppsummere noen hovedinntrykk fra årets rekrutteringsundersøkelse og se hva vi kan lære fra denne, selv om s...

Digital møtekultur og møteledelse

Web, video eller live streaming: Hvordan skape en god og effektiv møtekultur – også digitalt?

Kjærlighet i koronaens tid

Det krever en del å gjennomføre en onboardingsprosess midt i en nasjonal krise. La meg få snakke litt om å være del av et team.

Tenk disruptivt – utnytt nye muligheter i markedet

Ved å kjenne til de disruptive verktøyene og se mulighetene til disruptive nyvinninger kan bedrifter unngå å bli tatt på senga av en nykommer i markedet. Disruptiv innovasjon er nyskapning som fors...
Annonsér her!
Annonsér her!

Kunsten å ta en beslutning – lederens viktigste kompetanse

beslutninger

Din framgang som leder er avhengig av hvilke avgjørelser du tar. Bak hvert problem i en virksomhet ligger det dårlige beslutninger, og veien ut av problemene baserer seg alltid på en god beslutning. F...

«Ikke kom til meg med problemer»

Foran sjefens store pult hadde jeg akkurat fremlagt en problemstilling og spurt hva vi skulle gjøre med den. Dette var helt i tråd med normal praksis og jeg ventet som vanlig at sjefen hadde løsningen...