Lederansvar

Isabelle Ringnes mener at digitalisering er et ledelsesansvar og ikke kan settes bort til IT-avdelingen eller konsulenter. Det er så klart lov å få hjelp, men man må ha et aktivt forhold til det.

Ringnes er grunder for TENK: Tech-nettverket for kvinner og i tillegg til foredragsholder. Hun har stor lidenskap for teknologi og dens påvirkning på samfunnet, og har forelest om tema for mange av landets ledere og politikere.

– Teknologi er blitt en fundamental del av livene våre, både personlig og profesjonelt. Akkurat som at vi ikke kan si at telefonene våre og sosiale medier ikke er med på å påvirke og forme våre private liv, så kan ikke ledere si at ikke enorme mengder data, det faktum at kundene flytter seg til nett og forventer friksjonsfri betaling, ikke påvirker og former deres strategier og forretningsmodeller. IT-ledere må bli invitert til de viktige møtene, og ledere må fatte interesse og utvikle kompetanse innenfor teknologi. Det nytter ikke å lukke øynene og tenke at «noen andre får finne ut av det». Digital strategi er blitt fundamentalt for ikke bare å overleve, men sikre langsiktig suksess. Da er det klart at dette er et ansvarsområde ledere må ta innover seg.

– Ledere bør ha ett øye på den nåværende businessen og ett øye på hvilke teknologiske trender som har potensialet til å påvirke deres fremtidige business. Det er ikke nødvendigvis en enkel manøver, siden koblingene ikke alltid er opplagt. Et eksempel er Netflix, som solgte DVD-er på 90-tallet. Å lansere en strømmetjeneste på den tiden ville vært helt utenkelig, ettersom verken dataer, nett eller båndbredde tillot det. I 2007 lanserte de strømmetjenester. På den tiden var det på langt nær ansett som et like godt produkt som det vi bruker i dag. Med årene sluttet folk å kjøpe DVD-er i takt med at streamingkvaliteten forbedret seg. Til tross for at deres opprinnelige kjernebusiness var i ferd med å gå under, hadde de rustet seg og totalt endret tilbudet sitt. Dette gjorde de fordi de så hvilken fundamental endring teknologien ville ha, og tok et overordnet strategisk blikk på kjernevirksomheten. Det er tvilsomt at de ville klart tilsvarende skifte om det kun var IT avdelingen som var interessert i de nye mulighetene nettet ga.

– Et mindre vellykket eksempel er Kodak. De så det digital skiftet komme, men tenkte at digitale bilder ikke ville bli populært utenfor det profesjonelle fotomarkedet. Til tross for at de hadde first-mover advantage så klarte de ikke å forstå økningen, og ga opp sin posisjon. De gikk fra en markedsverdi på 28 milliarder med 140 000 ansatte i 1996 til å slå seg konkurs i 2012 – samme år som et lite selskap ved navn Instagram med 13 ansatte ble kjøpt av Facebook til en markedsverdi på 1 milliard.

Isabelle Ringnes digital strategi.jpg

Digitalisering og trender

Ringnes påpeker at det er mange trender som gjør seg gjeldende innen dette området i dag, og at det kan være mye å følge med på.

– Kunstig intelligens, roboter, genteknologi, store data, utvidet virkelighet, droneteknologi, selvkjørende biler og blockchain er blant de mest omdiskuterte trendene på markedet. De fleste har fått med seg at Kunstig Intelligens vil totalt forandre måten vi jobber på og navigerer i samfunnet. Årsaken til dette er mange faktorer, blant annet kraftig forbedring av program- og maskinvare, men ikke minst er det drevet av tilgang til enorme mengder data. Kunstig intelligens kan brukes på tvers av mange bransjer for å optimalisere prosesser, og ikke bare oppfylle, men forutse behovene våre.

– Utvidet virkelighet er noe flere teknologiselskaper har satt sin lit til, og Apples CEO Tim Cook tror at denne teknologien kommer til å bli like essensiell i hverdag vår som «tre måltider om dagen». Utvidet virkelighet åpner for helt nye måter å interagere med virkeligheten på, og vil ha potensial innenfor alt fra utdanning, helse, kontorarbeid og shopping. I tillegg vil utvilsomt blockchain fortsette å by på muligheter innenfor sikkerhet, identifisering og verifisering.

Fallgruver for bedriftene

– La oss bruke kunstig intelligens som et eksempel. Kunstig intelligens vil ta over en del av de standardiserte prosessene og gi ansatte mer tid til annet. Det snakkes mye om at AI (kunstig intelligens) vil overta jobbene våre og gjøre oss mennesker overflødig. Sannheten er at det ikke er så mange jobber som står i fare for å bli fullstendig automatisert, kun deler av jobben. Dermed vil ansatte ha mer tid til andre ting. Titlene forblir de samme, men innholdet endrer seg. Leger vil fortsatt være leger, men jobbene deres vil se annerledes ut og krever ny kompetanse.

– De fleste selskap vil kunne ta i bruk kunstig intelligens for å utvikle bedre tjenester for kundene sine, ved å analysere kjøpsmønster, interesser og historikk. Tjenester vil kunne oppleves som mer personlige og rettet mot en selv. I tillegg vil identifisering av sikkerhetsbrudd (hacking) bli bedre ettersom kunstig intelligens og maskinlæring evner å se avvik. Bedrifter kan tilby 24/7 kundesupport ved bruk av chatbots, som igjen vil gi dem bedre innsikt i kundene om dataene blir samlet og kan bidra til å optimalisere brukeropplevelsen.

Friksjonsfri kundeopplevelse

Ringnes understreker at Tingenes Internett også vil endre måten vi kan levere til kundene, siden møtepunktet ikke lenger er forbeholdt enhetene deres, men er integrert i alle aspekter av livet, som kjøleskap, biler, elektriske anlegg, støvsugere osv.

– Utfordringen med alle disse mulighetene er at det stadig blir strengere krav til håndtering og sikkerhet av brukerdata og det blir strengere krav til å være transparent på hvilke data man samler inn og hvordan de brukes. Det krever at ledere sørger for at det blir håndtert tidlig, at man kan garantere kunder sikkerhet, transparens og evne til å håndtere egne opplysninger. Gjør man ikke det, kan det bli skandale, slik vi har vært vitne til med Facebook de siste månedene. Nå vil GDPR tvinge bedrifter til å ta disse hensynene tidlig, og det vil forhåpentligvis avhjelpe noen av fallgruvene vi kunne sett i fremtiden. De som oppnår suksess, er de som evner å bygge tillit og bruke dataene, kombinert med kunstig intelligens, for å tilby tjenester som oppleves som langt bedre av kunden.

– Et eksempel på et selskap som har lykkes med dette er Amazon, som bruker kunstig intelligens og avanserte teknologier for å levere optimalt for kunder på alle møtepunkt. De anbefaler relevante produkter basert på tidligere historikk i sin nettbutikk, de tester dronelevering av varer og har åpnet en friksjonsfri dagligvarehandel i Seattle. Her kan kunder gå rett inn, ta det de har lyst på, skanne telefonen sin og gå rett ut igjen. Amazon kombinerer en masse teknologier for å skape en friksjonsfri opplevelse som kunden elsker. Selskaper som lykkes med tilsvarende tilnærminger til testing, fornyelse og kundefokus er de som vil lykkes, tror jeg.  

Råd til ledere

Ringes har fem råd til ledere som ønsker at bedriften skal bli dyktigere på teknologi og digitalisering:

  1. Snakk med eksperter. Det trenger faktisk ikke koste deg noen ting, spesielt om du drar på konferanser og treffer kloke hoder som gjerne vil snakke med deg. Jeg anbefaler Oslo Business Forum og Katapult Future Fest i Oslo. Begge er konferanser med internasjonale talere og tør å ta opp viktige problemstillinger knyttet til teknologi. Det er ikke alltid slik at man ser koblingen til sin egen business umiddelbart, men etter en stund kommer den.
  2. Oppsøk mennesker med forskjellige bakgrunner og forskjellige syn på teknologi. Like viktig som det er å se muligheter, er det viktig å se etter potensielle konsekvenser – etiske, sosiale og juridiske- som teknologi vil ha. Selv om det kan være fristende, lønner det seg sjelden å omringe seg med ja-mennesker. Oppsøk synspunkt som spriker fra dine og forsøk å lære fra hverandre. Lytt til ekspertene nasjonalt og internasjonalt for å få et så helhetlig som mulig bilde av hva som rører seg, og forsøk å se hvilke muligheter og konsekvenser det kan ha for din bransje.
  3. Snakk med eldre og yngre mennesker og kunder som både er kritiske og positive til teknologi og endringene det fører med seg. Faren ved å ikke gjøre det er at man handler uten å forstå behovene og markedet man opererer i. Samtidig er det viktig å ha i bakhodet at kunder ikke alltid vet hva de ønsker seg før de får det. Et eksempel er hvordan Henry Ford etter sigende skal ha sagt at «hvis jeg hadde spurt forbrukerne hva de ville ha, så ville de svart raskere hester».
  4. Les deg opp. Det finnes masse gode ressurser på internett, og mitt tips er å abonnere på nyhetsbrev som man kan lese ukentlig. Jeg leser for eksempel min tidligere sjef i Schibsted, Azeem Azhar sitt nyhetsbrev Exponential View, som er blitt populært blant ledere globalt. Hver uke tar han opp nye tema, og klarer ofte å identifisere større trender før de når de kjente mediene. Det samme gjelder Peter Diamandis sitt nyhetsbrev Abundance Insider, som trekker frem en del oppstartsselskaper som jobber med spennende, nye teknologier. I tillegg har Financial Times, Fast Company, New York Times, Singularity Hub og HBR gode artikler om tema. Men nå som teknologi er på alles lepper er det ingen begrensninger på hvor man kan finne godt stoff lenger.
  5. Kick-start prosessen på et crash-kurs. Det finnes mange ledende kurs rundt omkring i verden som omhandler teknologi og ledelse, og hvordan man som leder skal navigere seg gjennom disrupsjon, som det populært heter. 

Tekst: Inger Lise Kontochristos / Foto: Privat