Hva ønsker du å si til dagens unge gründere?

‑ Det er ingen enkel sak å være gründer, det kan jeg skrive under på. Da jeg selv kom til Norge for 15 år siden hadde jeg ingenting. Jeg hadde ikke kapital, og jeg hadde ikke noe nettverk. Men jeg hadde en sterk drivkraft og jeg var villig til å jobbe dag og natt. Også hadde jeg en utrolig stor tro på meg selv! Har man det, kan man lykkes med nesten hva som helst, forteller Stenvik.

Gründerkonge Thommy Stenvik har listet opp 6 råd som han mener er viktigst for å lykkes som gründer.

1. Skaff deg nettverk

Du trenger å komme i kontakt med de riktige menneskene som kan åpne de riktige dørene. Et godt nettverk er alfa og omega, uansett hvor god forretningsplanen din er. Du må være der det skjer, du må gå på eventer og presentere deg selv for folk som ønsker å hjelpe. Vær klar til å levere ideen din i en elevator pitch - denne må sitte, så det er viktig at du forbereder deg godt på forhånd.

Husk å alltid spørre om du kan bidra med noe tilbake.

2. Gjør research

Før du pitcher ideen din må du kartlegge om det finnes eksisterende produkter eller tjenester på markedet. Du må også finne ut om det er et marked for din tjeneste eller ditt produkt, og om det er interesse og betalingsvillighet. Er ideen din overflødig, bør du vurdere å starte på nytt.

3. Skap et solid team

Teamet ditt bør være på plass fra start. Jo flere diskusjoner og synspunkter dere har fra begynnelsen av, jo bedre. Husk at teamet fungerer best med en definert leder som sørger for at alle jobber mot samme mål og visjon. Husk også at en god leder er helt avhengig av å ha et godt team rundt seg. Menneskene i teamet bør inspirere hverandre, utfordre hverandre og tro på hverandre.

4. Lag en innholdsrik forretningsplan

Skriv ned hovedmålet med forretningen, beskriv hvem målgruppen skal være og fyll inn tall og fakta. Sammenlign bedriften med konkurrerende bedrifter gjennom tall og grafer. Forretningsplanen må også ha et godt og realistisk budsjett som er laget på bakgrunn av aktiviteter og kostnader. Sett også opp prognoser for salg det første året.

Hvordan du skal tjene penger er forretningens kjerne, og denne delen av forretningsplanen bør du legge mest vekt på. Det må være absolutt klarhet i hvordan du skal tjene penger, hvordan du skal prise deg og hvordan økonomien skal administreres.

5. Finn investorer

Når forretningsplanen er klar og du kan levere en overbevisende elevator pitch, er tiden inne for å finne riktige investorer som kan bidra med kapital og kompetanse. Finn potensielle investorer i nettverket ditt, eller ved å undersøke på nett og ta kontakt. Søk gjerne oppstartskapital også.

6. Aldri gi opp

Dette er kanskje det viktigste av alle punktene - du må aldri gi opp! Aldri mist troen på deg selv eller ideen din, og hold ut selv om du møter motbakke. Vis alle at du har vilje og styrke til å gjennomføre, og at du har evne til å motivere andre rundt deg.

Lykke til!

STEINVIK 2.jpg