Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Bilde Christine Hals 2

Ditt sosiale nettverk kan være avgjørende for din suksess

Networking er viktig for å skape større nettverk og flere muligheter. Her får du de beste tipsene for å mestre networking. 

Det å gå bort og prate med vilt fremmede er ikke like lett for alle, men de aller fleste syns det er hyggelig om noen kommer bort

Filmkomponist Christine Hals bor i Los Angeles og bruker networking nesten daglig for å skaffe seg nye kontakter – og beholde gamle. Hun mener at nettverket ditt ikke bare er arbeidskontakter, men også bekjente, kollegaer og venner som du kan yte tjenester for eller be om tjenester fra.

–Dersom du trenger anbefaling for en ny jobb, ny leilighet eller et oppdrag, kan det virkelig styrke sjansene dine at du kjenner en som er ansatt hos selskapet du ønsker å jobbe for eller datteren til eieren av leiligheten. Det er derfor viktig for absolutt alle å vite hvem de har i nettverket sitt og tørre å «bruke» kontaktene sine.

–Jeg tror det er litt typisk nordmenn å ikke ville innrømme at man networker eller at man ser på bekjente som del av ens nettverk, men det er jo faktisk det de er. Det trenger ikke bety at man er ute etter å utnytte vennene sine. Du kan jo alltids se på det motsatt vei, hva kan DU gjøre for vennene eller kontaktene dine? Jeg er veldig glad i å bygge nettverket mitt ved å føre sammen mennesker jeg tror kan jobbe bra sammen. Det blir en slags synergieffekt i tillegg til at det også er lettere å beholde et sterkt nettverk når flere av kontaktene eller vennene dine kjenner hverandre. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Rekruttering HR

Vil du være en attraktiv arbeidsgiver?

Mange organisasjoner er avhengig av dyktige kunnskapsmedarbeidere. Tidligere var det maskinene som v...
Slik blir du profesjonell og attraktiv arbeidsgiver

Bli mindre ydmyk

Mange mennesker ønsker at de fleste andre rundt dem burde bli mer ydmyke. Jeg er fullstendig uenig, ...
De fleste bør bli mye mindre ydmyke

Bør ledere være personlige på Facebook?

En ny undersøkelse tyder på at ledere bør dele jobbrelatert fremfor personlig informasjon med sine m...
Facebook

+PLUSS Artikler, Ledelse

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd
Ny som leder

En ny leders 9 dødssynder

Et lederskifte er veien inn i og i mellom lederstillinger. På samme måte som det ikke finnes noen fa...
Ny som leder

Lederjobb Se alle

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter
Netthandel

Retail innovasjon – Inspirasjon fra fem selskaper

I de senere år har vi vært vitne til en stor forandring innen detaljhandel. Fysiske butikker sliter ...
Retail innovasjon
Hilde Brevig

Lag en bedre game plan for høsten!

Sommeren er for de fleste en tid for å lade batterier og nyte litt mer enn vi kanskje rekker ellers ...
Lag en plan for høsten

 
+PLUSS Artikler, Ledelse

Slik leder du faglig tunge miljøer

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer...
Ledelse av faglig tunge miljøer
Ledelse

Ingen risiko, ingen belønning: 3 topp TED Talks om hvordan du kan ta flere risikoer

Disse TED talk'ene viser deg hvordan du kan bli en effektiv risikotaker. Hvis du ønsker å utvikle...
Risiko

Jobb & Karriere

Halvparten av norske millennials forventer å bytte arbeidsgiver innen to år

I Deloittes splitter nye Millennial Survey oppgir mer enn halvparten av norske millennials (født mel...
Millennials og karriere
+PLUSS Artikler, Ledelse

Selvledelse gir arbeidsglede

Selvledelse har gunstige effekter både på ledere, enkeltmedarbeidere og hele organisasjoner, blant a...
Hvordan skape arbeidsglede?


Ledelse

Mange ledere overvurderer seg selv

Ledere som ikke overvurderer seg selv, skaper de beste resultatene gjennom sine medarbeidere. Såk...
Les mer
+PLUSS Artikler, Ledelse

Slik kan man endre uvaner

Uvaner og inngrodde atferdsmønstre kan endres, men det krever mer enn et alvorsord eller en lengre m...
Inngrodde atferdsmønstre