Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Hilde ny

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste medisinstudenten i 1987 at hun drøye 30 år senere skulle være Norges første og eneste kvinnelige self-made milliardær. I denne artikkelen får du tankesettet og prinsippene Midthjell har brukt til å bygge opp noen av Norges største merkevarer.

Hardt arbeid

Midhjell forklarer at hun ikke startet med en stor gründervisjon. Hun syntes produktene hun tok inn fra Frankrike til Norge var så bra at hun ville gi dette et par år. Men som mange gründere erfarer, blir man fort «fanget» i sitt eget selskap. Etter å ha solgt livsverket sitt med svært god fortjeneste over 20 år senere, ville det vært naturlig å ta en pust i bakken. Midthjell klarte å slappe av i tre uker.

Det er avgjørende at man ikke glemmer menneskene som jobber i bedriften – at de føler seg sett og respektert og at de har en mening med det de gjør.

Når det er en kvinne med blå øyne og blondt hår, er det faktisk mange som tenker at hun har hatt flaks som har fått det til. «Hvem er det som har hjulpet deg», på en måte.

– Det var faktisk Kapital som gjorde meg oppmerksom på at jeg var milliardær. Da ble jeg litt satt ut, det var faktisk ganske pinlig. Det er ikke noe jeg har higet etter, for pengene har aldri vært selve drivkraften. Tittelen «milliardær» gjør at du blir satt i en kapitalistisk bås, noe som er helt fjernt for meg. Men jeg elsker at ting blir stort. Hvis det er for puslete, blir det fort kjedelig. Og for å gjøre ting stort, må man ha et fokus på å nå målene vi skal, og dermed må du jo tjene penger for å utvikle videre. Du må ha fokus på å gjøre de riktige tingene.

– Det krever også at du bryr deg om tallene og har et fokusert øye på bedriftens bunnlinje. Fra jeg startet det første firmaet, Dermanor, tok det cirka fem år før bedriften var solid nok til at jeg tok ut noe særlig lønn. Jeg hadde kontor i leiligheten, og fikk mat av mamma. De første årene var det bare jobbing, og alle pengene ble pløyd inn i bedriften igjen. Etter å ha drevet i 20 år var imidlertid tiden inne for å gjøre noe nytt. Da jeg hadde solgt, tenkte jeg at nå skulle jeg få slappet litt av. Men det var kjempekjedelig å bare sitte der uten å gjøre noe. Jeg lurte fælt på hva jeg skulle gjøre nå.

Det er fort gjort hvis du begynner å bli markedsleder, at du blir litt arrogant. Du må hele tiden ha fokus på topp service, være hjelpsom og gi verdi til kundene dine hele veien.

Hilde 3.jpg 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Hva går digitalisering egentlig ut på?

Alle snakker om det, alle tror at alle andre gjør det og alle sier at de gjør det selv – men ingen v...
Les mer

Strategien som tar deg helt til mål

Strategi – det litt ensomme dokumentet som ble unnfanget på bedriftens strategisamling, for så å bli...
Strategi og målsetting

Forstå drivkreftene i en digital transformasjon

LederNytt har snakket med Arne Krokan om hvordan digitaliseringen vil endre ledelse slik vi kjenner ...
Å forstå verden er en stor utfordring for ledere s

Ledelse

ledelsestrender for fremtiden

Her får du 6 ledelsestrender for fremtiden
Ledelsestrender
Jobb & Ledelse

Verdien av en unik organisasjonskultur

Har du noe unikt og kanskje til og med sjokkerende originalt som kjennetegner akkurat din bedrift? H...
viktig å befeste en unik organisasjonskultur

Lederjobb Se alle
Ann_Ahlqvist_3

Seks tiltak for økt tillit på jobben

Tillit er nødvendig for å bygge gode relasjoner på jobben. Hva kan vi gjøre for å bygge økt tillit i...
Tillit på jobben
Frode Dale

Atferdsendring

En leder sa til meg: ”Jeg må begynne å jobbe med å bli en bedre lytter”. Jeg sa til ham ” Det tror j...
Les mer
Bjørn D - HVO_1

10 nyttårsønsker fra et hovedverneombud i politiet.

La det ikke være noen tvil om at vi i politiet er et stolt folkeslag. Ja, faktisk så kjenner vi på d...
Skap verdens beste arbeidsplass

 
+PLUSS Artikler, Ledelse

Strategi som verdiskaping og forretningsmodell

Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasj...
Strategiprosessen
+PLUSS Artikler, Ledelse

Bruk motstand som kunnskapskilde i endringsprosesser

For mange kan endring sammenlignes med risikosport, og som en følge av det, dukker det ofte opp mots...
Hvordan lykkes med endringsprosesser?

Jobb & Karriere

Når frykt og angst på jobben tar overhånd

De fleste kjenner på følelser som nervøsitet og til og med redsel i ulike jobbsituasjoner. Men hva g...
Frykt og angst på jobben
Helse & Ledelse

5 kriterier for å ha det psykisk bra på jobb

Det er når forholdene er ustabile at den psykiske helsen forverres. For å ha det psykisk bra på jobb...
trivsel på jobb


Ledelse

Oppnå gode resultater med etikk i margen

– Vi må praktisere etikk og ta det opp på ledermøter, selskaper som har etikk i margen har gode foru...
Lederegenskaper
Jobb & Ledelse

Ikke hørt om Generasjon Z?

Da bør du våkne opp nå – bedriften din avhenger av det! LederNytt har tatt pulsen på hva som kjen...
Hvorfor forlater Gen Z bedriften din?