Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Hilde ny

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste medisinstudenten i 1987 at hun drøye 30 år senere skulle være Norges første og eneste kvinnelige self-made milliardær. I denne artikkelen får du tankesettet og prinsippene Midthjell har brukt til å bygge opp noen av Norges største merkevarer.

Hardt arbeid

Midhjell forklarer at hun ikke startet med en stor gründervisjon. Hun syntes produktene hun tok inn fra Frankrike til Norge var så bra at hun ville gi dette et par år. Men som mange gründere erfarer, blir man fort «fanget» i sitt eget selskap. Etter å ha solgt livsverket sitt med svært god fortjeneste over 20 år senere, ville det vært naturlig å ta en pust i bakken. Midthjell klarte å slappe av i tre uker.

Det er avgjørende at man ikke glemmer menneskene som jobber i bedriften – at de føler seg sett og respektert og at de har en mening med det de gjør.

Når det er en kvinne med blå øyne og blondt hår, er det faktisk mange som tenker at hun har hatt flaks som har fått det til. «Hvem er det som har hjulpet deg», på en måte.

– Det var faktisk Kapital som gjorde meg oppmerksom på at jeg var milliardær. Da ble jeg litt satt ut, det var faktisk ganske pinlig. Det er ikke noe jeg har higet etter, for pengene har aldri vært selve drivkraften. Tittelen «milliardær» gjør at du blir satt i en kapitalistisk bås, noe som er helt fjernt for meg. Men jeg elsker at ting blir stort. Hvis det er for puslete, blir det fort kjedelig. Og for å gjøre ting stort, må man ha et fokus på å nå målene vi skal, og dermed må du jo tjene penger for å utvikle videre. Du må ha fokus på å gjøre de riktige tingene.

– Det krever også at du bryr deg om tallene og har et fokusert øye på bedriftens bunnlinje. Fra jeg startet det første firmaet, Dermanor, tok det cirka fem år før bedriften var solid nok til at jeg tok ut noe særlig lønn. Jeg hadde kontor i leiligheten, og fikk mat av mamma. De første årene var det bare jobbing, og alle pengene ble pløyd inn i bedriften igjen. Etter å ha drevet i 20 år var imidlertid tiden inne for å gjøre noe nytt. Da jeg hadde solgt, tenkte jeg at nå skulle jeg få slappet litt av. Men det var kjempekjedelig å bare sitte der uten å gjøre noe. Jeg lurte fælt på hva jeg skulle gjøre nå.

Det er fort gjort hvis du begynner å bli markedsleder, at du blir litt arrogant. Du må hele tiden ha fokus på topp service, være hjelpsom og gi verdi til kundene dine hele veien.

Hilde 3.jpg 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Ledelse i Koronaens tid

Landet står oppe i en ekstraordinær situasjon. Handlinger fra politisk ledelse har som mål å få nord...

Begeistringsledelse i koronaens tid

Boken «Kjærlighet i koleraens tid» av Gabriel García Márquez er svært rik på sanser og følelser. Dra...

COVID-19 byr også på positive muligheter

Mediabildet er for tiden preget av skumle overskrifter og dystre nyheter. Den siste tiden har vært v...

Ledelse

Destruktiv ledelse – dessverre like aktuelt i koronatider som ellers

Du har sikkert møtt en eller flere selv. Den destruktive lederen. Han eller hun som først og fremst ...
Lederblogg

Digitale Team

Digital leder, digitalt teammedlem? En helt eller delvis ny situasjon for deg? Her er noen tips i di...
Les mer

Lederjobb Se alle
akutt team

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
Forbrukertrender

Forbrukertrendene som kan sende merkevaren din utenfor stupet

Bedrifter og merkevarer står i dag ovenfor større trusler – og muligheter – enn noen gang før. Stikk...

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...
Les mer

 
Digital Ledelse

Tenk disruptivt – utnytt nye muligheter i markedet

Ved å kjenne til de disruptive verktøyene og se mulighetene til disruptive nyvinninger kan bedrifter...
Ledelse

Kunsten å ta en beslutning – lederens viktigste kompetanse

beslutninger

Din framgang som leder er avhengig av hvilke avgjørelser du tar. Bak hvert problem i en virksomhet l...

Lederblogg

«Ikke kom til meg med problemer»

Foran sjefens store pult hadde jeg akkurat fremlagt en problemstilling og spurt hva vi skulle gjøre ...
Lederblogg

Toppledere og kriseledelse – tas det på alvor?

Kriseledelse

Etter noe over 35 år med utøvelse av praktisk lederskap, ledelse og administrasjon i fred, krise og ...
Kriseledelse


Lederblogg

Rekruttering 2020

Det er alltid interessant når HR Norge gjør opp status i sine undersøkelser, og jeg vil her oppsumme...
Lederblogg

Digital møtekultur og møteledelse

Web, video eller live streaming: Hvordan skape en god og effektiv møtekultur – også digitalt?