Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Traaseth

Å forstå endringsprosessene

Å gjennomføre nødvendige og omfattende endringer i komplekse og store kunnskapsorganisasjoner, kan være noe av det mest krevende du kan gå gjennom som leder. Anita Krohn Traaseth har vært gjennom omfattende endringsprosesser som toppleder både i HP Norge og Innovasjon Norge. Vi har snakket med henne om hvilke erfaringer hun har gjort som andre ledere kan dra nytte av.

Traaseth forklarer at hvis du skal inn og gjøre en endringsoppgave, er det helt essensielt at du har god forankring, både oppover, til siden og hos kritisk masse i organisasjonen.

– Du må være sikker på at alle i ledergruppen er innforstått med hva det betyr å gjennomføre endringsoppgavene i praksis. Det er ikke en ni til fire-jobb. Omstilling krever ekstraordinær arbeidsinnsats i ulike perioder, og ledere er ansvarlige, de må gå foran når det blir vanskelig. Det er noe annet å gjøre endring operativt og det å uttale seg generelt om hva som er viktig for ledere å gjøre i en endringsprosess. Det er ingenting som slår operativ erfaring i en slik prosess. Da vet man hvor skoen trykker og hvor lett det er å gjøre feil og å undervurdere hva som faktisk skal til.

Du må være sikker på at alle i ledergruppen er innforstått med hva det betyr å gjennomføre endringsoppgavene i praksis.

 

Hvis du er en god endringsleder, er det sannsynlig at du ikke er den beste til å ta bedriften videre i neste fase.

 

Det er ikke alltid det er lett å analysere med tall hva du kommer til å oppnå.

tid for endring.jpg 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Ledelse

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...
Ledelse

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

 
Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...