Er du yngre enn dine ansatte, eller har arbeidsplassen et stort mangfold av mennesker i ulik alder? Det kan by på enkelte utfordringer, men har også flere positive sider - om du bare håndterer det riktig.  

Faktorer som kan gjøre aldersforskjellene utfordrende er mange. De ulike generasjonene er nemlig nettopp det; ulike.

- Vi har en helt ny generasjon av kompetanse i arbeidslivet nå enn tidligere, og forskjellene kan på mange måter være veldig tydelige, forteller Karen Kollien Nygaard. Hun er psykologspesialist i Organisasjonspsykologi og har i lang tid drevet egen praksis innen organisasjonspsykologi og klinisk psykologi.

Med ulike behov og preferanser innen, vel, det meste, er det ikke rart om det kan bli litt krøll innimellom. Heldigvis er de utfordrende faktorene ved et bredt aldersspekter langt færre enn de mange fordelene ved å være en god blanding av både unge og eldre i arbeidsmiljøet! 

Ikke bare et tall

Alder er nemlig ikke alltid bare et tall; for mange ligger det langt større forskjeller mellom den yngre og de eldre generasjonene, enn hvilket tall som står oppført hos Skatteetaten.

- Vi kan blant annet se det når det kommer til bruk av humor. Der de eldre kanskje kan referere til gamle klassikere som «The Godfather» fra 1972 når de skal være morsomme, kan de yngre stå som et spørsmålstegn uten å forstå noe som helst, nevner Kollien Nygaard.

For ja, det er kanskje ikke sikkert at de yngre forstår noe som helst av det som refereres til filmen «Casablanca» fra 1942, eller kan finne artistnavnet «Led Zeppelin» noe som helst sted på tunga idet den eldre kollegaen nynner på «All my love».

På samme tid er det slett ikke sikkert at den eldre garde vil skjønne noe av ordene «Snapchat», «Content marketing» eller forstå noen som helst slags forsøk på humor referert til «SKAM» eller «Breaking Bad».

Gjensidig respekt

Både i arbeidsmiljøer hvor lederen er den unge og de ansatte er eldre, og i motsatte tilfeller, kan begge parter få en følelse av å ikke bli respektert.

- De eldre kan kanskje tenke noe i gata av «hva kan vel den jyplingen der?» om sin yngre leder, og dermed få ham eller henne til å føle seg mindre respektert av sine ansatte. På samme tid kan en eldre ansatt føle seg lite respektert når det kommer en yngre på banen, som i tillegg skal være hans eller hennes sjef på toppen av det hele. Sånt kan det lett bli litt knuffing av, forteller Kollien Nygaard.

Her er det uten tvil viktig med gjensidig respekt.

- Snakk sammen dersom dere opplever utfordringer, det er veldig viktig. 

Karen Kollien Nygaard.jpg

Bilde: Karen Kollien Nygaard

Er du en relativt ung leder, med eldre ansatte?

Det å skulle komme inn som relativt fersk leder i en bedrift med ansatte som - satt på spissen - husker hva de spiste til middag den dagen du ble født, kan være en utfordring.

- Enkelte nytilsatte, unge ledere provoserer eldre ansatte med sin store tro på egen fortreffelighet, sier professor emeritus ved NTNU, Sven Svebak.

- Noe av det yngre ledere oftest brenner seg på, er at de kommer inn i en bedrift og tror at de kan ledelse. Du har jo tross alt gått skole, så ledelse kan du jo. Eller? For å kunne være en god leder trengs det erfaring, så her er ydmykhet ovenfor dine ansatte svært viktig, forteller Endre Sjøvold. Han er i dag tilsatt ved institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU, og har i flere år arbeidet med omstilling og strategiutvikling for internasjonale virksomheter.

Det er med andre ord ingen god idé å virke bråkjekk og det som tilsynelatende kan forveksles med selvsikker.

- Ved å faktisk snakke med og spørre dine ansatte med lengre fartstid enn deg om råd, viser du en helt annen respekt og ydmykhet, enn om du skulle «brase» inn på arbeidsplassen og kjøre ditt eget løp. Faktisk er det nettopp det som vil la deg virke selvsikker og som en sterk leder, når de ansatte ser at du er såpass trygg på deg selv som leder at du «tørr» å komme til dem for råd og veiledning, forteller Sjøvold.

Sjøvold (1).jpg

Bilde: Endre Sjøvold

Kommunikasjon er nøkkelen

Selv om ulik humor kanskje ikke er verdens største krise på en arbeidsplass, er det bare en pekepinn som forteller litt om de ulike behovene og preferansene de ansatte kan ha.

- De eldre vil oftest ha helt andre preferanser og måter å gjøre ting på enn de yngre, og det kan krasje om en ikke kommuniserer seg imellom, forteller Kollien Nygaard.

Å legge fokus på hvordan dere kan gjøre arbeidslivet best mulig for alle parter, uavhengig av alder, er viktig her.

- Her er det viktig å fokusere på det de andre er gode på, fremfor å irritere seg over hva de ikke kan eller ikke gjør som du ville ha gjort. Anerkjenn hva som er bra med å være eldre, og hva som er bra med å være yngre. Det er veldig viktig for alle parter, råder hun.

Fokus på mangfoldet

Det at dere er ulike trenger slett ikke å være negativt; faktisk vil det være en ren gullgruve for en bedrift, å ha et stort alderssprang blant de ansatte.

- Der de unge er nytenkende, rå på sosiale medier og mestrer det nyeste innen teknologi, kan de eldre være litt mer klønete. På samme tid har de eldre ofte langt mer historie bak seg, en annen klokhet og en helt annen erfaring enn det de unge har å bidra med. På den måten har man rett og slett det beste av begge verdener, sier Kollien Nygaard.

I stedet for å irritere dere over hverandres «feil» og «mangler»; tenk heller på alt som faktisk fungerer såpass godt, nettopp fordi dere er ulike og besitter ulik grad av kunnskap, erfaringer og nytenking.

- Med bare eldre kan en arbeidsplass raskt bli litt «sidrumpa», og om en kun har yngre i miljøet vil det være mangel på den erfaringen og historien de eldre sitter med. Ved å ha en god blanding har du altså både gass og bremse, så har dere først lært hvordan dere sjonglerer mellom disse vil det bli riktig bra, forteller Kollien Nygaard.

5 tips til «mental utjevning» av aldersforskjeller på arbeidsplassen:

  1. Husk at mental utjevning av aldersforskjeller forutsetter gjensidig respekt. Selv om aldersforskjeller i og for seg står uten betydning her, kan de fortone seg som hindringer i en startfase.
  2. Sosiale ferdigheter er alltid en overordnet faglig kunnskap, både i arbeidslivet og i privatlivet. Sosiale ferdigheter læres gjennom øving - det er aldri for sent.
  3. Vær ydmyk, og lytt til andres kunnskap.
  4. Arbeidslivet er ikke så langt unna parforhold; det er nok med én «drittsekk» i relasjonen for at begge parter skal lide. Styr unna baksnakking og det å bygge allianser.
  5. Hold fokus på de sterke sidene hos dine ansatte, og ha evne til å forsone deg med de svake hos både seg selv og andre.