Hans Petter_450x300.jpg

Hørt om John Sculley? Er du like gammel som meg – eller litt eldre, så har du kanskje det. Jeg hadde ikke hørt om han før jeg leste meg opp om historien til Apple og da først og fremst historien om Steve Jobs.

Steve ansatte John Sculley som toppsjef i Apple i 1983. På det tidspunktet var Sculley CEO i PepsiCo og overgangen til Apple ble først og fremst kjent for hva Steve Jobs sa for å overbevise Sculley om å ta jobben:

- Do you want to sell sugared water for the rest of your life? Or do you want to come with me and change the world?

I løpet av årene som har gått fra Sculley ble innsatt som toppsjef i Apple har han opparbeidet seg en enorm mengde med innsikt og erfaring, og i en alder av 75 år er det ingenting som tyder på at mannen har sluttet å la seg fascinere av de endringer og transformasjoner som følger i kjølevannet av teknologiske fremskritt og nyvinninger.

- The future belongs to those who see the possibilities before they become obvious1.

Begrepet «adaptive innovatører» er en gjenganger i boken, sammen med overgangen fra å være et produkt- til et forbruker-orientert selskap. Utfordringene står i kø for selskaper og ledere som velger å ignorere hvordan teknologien tilrettelegger for å «disrupte» tradisjonelle bransjer og prosesser.

- The most powerful model for future success, I believe, is to combine an exceptional customer experience with a disruptive price.

Det var forøvrig Bente Sollid Storehaug som tipset meg om «Moonshot» og etter at jeg hadde kjøpt boken via Amazon til min Kindle, var det vanskelig å legge boken fra seg. Han skriver lett og ledig, og er du bare «bitte-litte-grann» opptatt av fremtiden, bedrifter, endringer og teknologi blir du raskt dratt inn og med på historien.

I løpet av boken serveres det ene gullkornet etter hverandre, Kindle-boken min er stappfull av notater og «highlights» for Sculley treffer utrolig mange spikre på hode

Hva er et «Moonshot«?

I et intervju John Sculley gjorde med Forbes i oktober 2014, forklarer han begrepet Moonshot slik (fritt oversatt):

- Moonshot er et velkjent begrep i Silicon Valley, og handler om de øyeblikkene der noe virkelig stort skjer, og hvor alt som oppstår etter dette øyeblikket blir annerledes. Når Steve Wozniak og Steve Jobs skapte Apple II var det et moonshot. Når Tim Berners-Lee skapte World Wide Web, og Internett plutselig ble tilgjengelig for resten av oss, var det også et Moonshot.

Moonshot er en fantastisk inspirerende og velskrevet bok alle ledere bør lese. I alle fall alle de som vil forstå hva det er de står ovenfor virkelig betyr for dagen i dag, og i morgen. Føler du at du ikke er 100 prosent forberedt på morgendagen, bør du investere de 5 dollarne og den tiden det tar å lese Moonshot for å forstå fremtiden din litt bedre. Det kan vise seg å bli en av de beste investeringene dine noensinne.

God bok!

------------------------------------------------------------------------

Fakta om Hans-Petter Nygård-Hansen

Hans-Petter ble ikke født med ski på bena, men med et tastatur i hånden. Fra tidlig alder ble det bestemt – det var «data» han skulle jobbe med. Han er en populær foredragsholder og for mange er Hans-Petter først og fremst kjent som @hpnhansen. Du finner Hans-Petter stort sett i alle store og små sosiale nettverk.

Fotograf: Kjartan Haugen