Fenomenet blogging er ikke bare for tenåringsjenter i rosa bobler på Internett, selv om det ofte har blitt forbundet med nettopp det. Går du rundt og grubler på om en blogg kan være bra for bedriften din, da har du mest sannsynlig helt rett. Vi har spurt Hans-Petter Hansen om hvorfor din bedrift trenger en blogg og hvordan du kommer i gang.

HANS-PETTER_450x300.jpg

Hvorfor blogge?

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Hansen er det mange årsaker til at bedrifter bør begi seg ut i blogguniverset. Likevel peker han på at blogging, som et bedriftsmessig tiltak og initiativ, fortsatt tilhører unntaket og ikke regelen.

– Min erfaring er at bedriftsblogging, eller blogging blant norske ledere, er svært begrenset. Men det er en liten økende tendens til at flere ønsker å starte med dette, sier Hansen.

På sin egen blogg, HansPetter.info, fokuserer han spesielt på bruken av sosiale- og digitale medier som en del av den strategiske virksomhetskommunikasjonen. Han mener at en god bedriftsblogg kan gi mange fordeler.

– Det viktigste er kanskje muligheten til å få frem de ansattes kunnskap, erfaring og ekspertise. Humankapitalen er i mange selskaper det største konkurransefortrinnet, og er med på å styrke virksomhetens omdømme, relasjoner og tillit, sier han.

Han trekker også frem at en blogg fungerer som et svært effektivt tiltak for å øke selskapets egne digitale synlighet.

– En økt synlighet, som når brukt riktig, kan øke innkommende henvendelser, øke trafikken til selskapets nettside, styrke lojaliteten fra eksisterende kunder og forbedre ekstern og intern kommunikasjon. En bedriftsblogg er også en glimrende kanal til å formidle sine egne budskap uten fare for å bli redigert av journalister.

Les også: 7 tips til å bygge din personlige merkevare

Uformell og personlig

Har du en blogg du kan snakke gjennom, har du altså en god mulighet til å kommunisere på et uhøytidelig plan. Noe mange bedrifter kan gå glipp av dersom de kun benytter seg av tradisjonelle hjemmesider.

– På en typisk hjemmeside presenteres leseren for selskapet, selskapets produkter, varer og tjenester – ofte kalt strukturkapitalen. Stemmen og tonen på en hjemmeside er ofte formell og upersonlig, sier Hansen.

Han forklarer at en bedriftsblogg på mange måter er motstykket til en hjemmeside. At det er her kunnskapen og erfaringen demonstreres og representerer humankapitalen. Gjerne på en uformell og personlig måte.

– Mens hjemmesiden skal styrke forholdet til selskapet, vil en bedriftsblogg styrke forholdet til de ansatte. Vi stoler mer på hva mennesker kommuniserer, enn hva bedrifter informerer, poengterer Hansen.

140221 - Team Q-751.jpg

– Vår stemme, vår historie

En som har fått god erfaring med bedriftsblogging og sosiale medier det siste året, er administrerende direktør i Q-Meieriene, Bent Myrdahl. Han synes at det å kunne fortelle bedriftens historie med sin egen stemme er noe av det beste med bloggen.

–Vi skriver om innovasjon, om våre egne erfaringer, historien vår og om hvordan det har vært for oss å bygge opp vår bedrift. Vi håper at vi på denne måten kan være en inspirasjon for andre, sier Myrdahl.

Bloggen Qsjefen.no har eksistert siden september 2013, og ble opprettet som en del av arbeidet med å løfte selskapet opp mot forbrukerne. Q-sjefen tok på seg ansvaret for bloggen, selv om det var helt nytt og ukjent terreng for ham.

– Jeg startet helt fra bunnen av med både blogg og Twitter i fjor, så læringskurven har vært bratt. Vi har fått mange tilbakemeldinger bare på det at vi har våget å begynne å blogge, sier han.

Deler oppturer og nedturer

På Q-bloggen får leseren gjøre et lite dykk i Q-Meierienes historie. Myrdahl skriver om både oppturene og utfordringene bedriften har møtt på opp gjennom årene. Og det gjør han gjerne med en liten dose humor og personlig vri.

”Da vi lanserte skrukorken i april 2003 var det mange som dømte oss ”nord og ned” og mente vi var helt ”korka”, skriver Myrdahl i innlegget ”Helt korka eller helt genial?”

– Man blir utsatt for mye motstand. Men motstanden øker kreativiteten, som igjen fører til løsninger. Jeg synes det er artig å skrive om innovasjon på denne måten, og å få reaksjoner på det jeg skriver. Særlig om det er til nytte for andre, sier han.

Å gi slipp på sin indre perfeksjonist er et av tipsene han vil gi til andre som ønsker å starte en bedriftsblogg.

– Først av alt er det viktig at man starter, ikke at det man skriver er perfekt. Blogging er en god måte for ledelsen å stå frem, dele erfaringer og komme i kontakt med forbrukerne, mener Myrdahl.

15350421245_0e71e9e419_o.jpg

Bli lagt merke til

Toril Nag beskriver bloggen som en uformell kanal hvor det er lett å nå ut til folk. Som konserndirektør for Teleområdet i Lyse Energi, har hun blogget siden 2011. Konsernet opprettet Lyse blogg først og fremst som en intern kanal for å nå ut til de ansatte. Ett år senere gikk bloggen over til å bli tilgjengelig for alle andre.

– På bloggen skriver vi om ledelse og trender innen teknologi og energi. Det er mye innenfor disse områdene som ofte settes i samfunnets søkelys, sier Nag.

Hun synes bloggen er et fint tillegg til hjemmesiden, fordi det er et sted konsernet har mulighet til å uttrykke seg litt mindre høytidelig. Men for å nå flest mulig mener Nag at det også er viktig å ha en god plan og struktur på bloggingen. Når Lyse nå oppretter den nye fiberbloggen.no sammen med IKT-Norge, har de helt klare mål.

– Når vi opprettet blogg.lyse.no hadde vi ingen plan over akkurat hva vi skulle skrive om og hvor ofte. Den nye bloggen har vi en helt konkret plan for. Her skal både store navn i fiberbransjen og ”mannen i gata” få frem sine synspunkter, sier hun.

Konserndirektøren anbefaler andre ledere å bruke blogg som et verktøy til å holde en aktiv dialog med kundene og bli mer synlige. Selv om det er nytt og ukjent for mange.

– Jeg tror blogging kan virke litt fremmed for noen, og blir kanskje nedprioritert av den grunn. Men som leder er det en god måte å bli lagt merke til, og få innspill fra kunder, forbrukere og internt i bedriften, understreker hun.

Hvordan begynner du?

Start en blogg: Steg for steg.

  1. Det må foreligge en god plan på hvorfor man skal blogge, hva man skal skrive om, hvem som skal bidra med innholdet og hvordan man skal drive, drifte og ikke minst måle bloggen.
  2. Hvem som skal skrive handler i stor grad om hva det skal skrives om. En bedriftsblogg er en glimrende måte å få frem ekspertisen i selskapet på.
  3. Har bedriften allerede en nettside er det fornuftig å legge bloggen på det samme domenet. Det vil kunne føre til økt synlighet gjennom google-søk.
  4. Mange baserer sine nettsider og blogger på Wordpress. Det er gratis å laste ned, og kan ”hostes” på selskapets servere. Plattformen kan tilpasses etter egne behov, og det er forholdsvis enkelt å publisere og drifte.
  5. I tillegg er det smart å installere Google Analytics på både nettsiden og bloggen, slik at man kan overvåke og analysere trafikken. Derfor er det å anbefale at man også setter seg opp noen kvantitative mål som man kan måle etter:
  • Antall besøk: Hvor mange er det som besøker bloggen, og hvor mange kommer tilbake igjen?
  • Nedlastningshastighet: En nettside som tar lang tid å laste ned har ofte færre besøk.
  • Geografi: Kommer det besøk fra hele landet, eller kun fra enkelte byer?
  • Gjennomsnittlig besøkstid: Hvor lenge besøker de bloggen din? Leser de alt du skriver?

Hold bloggen oppdatert

Slik holder du på leserne:

  1. Gi leserne dine et innhold som de opplever verdiøkende. Mange nettsider er opptatt av å fortelle om seg selv, mens publikum vil vite ”what’s in it for me?”.
  2. Tenk på selve brukeropplevelsen: Hvor enkelt er det å lese, se og høre det som blir formidlet, uavhengig om leseren kommer innom bloggen via en smarttelefon, et nettbrett eller en Laptop?
  3. Det er viktig å tenke på hvem leseren av en gitt bloggpost skal være. En god bloggpost er kommunisert gjennom et personlig språk hvor man har en tiltenkt mottager i minnet.
  4. Ha en klar formening om hvor ofte dere bør publisere for å oppnå den effekten dere er på jakt etter. Oftere er bedre enn sjeldnere, men kvalitet er bedre enn kvantitet.
  5. Fem gode tips til å nå ut til dine lesere:
  • Innhold som er enkelt å like, dele og kommentere.
  • Innhold som er lett å finne når man googler.
  • Publisering av innholdet i sosiale nettverk hvor man vet at leseren befinner seg.
  • Bruk gode bilder som en integrert del av historien som fortelles.
  • Gjør det enkelt å følge bedriftsbloggen, for eksempel gjennom å abonnere på nyhetsbrev.

Tekst: Isabelle Karlsson, Kilde: Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Hansen.