1. Store organisasjoner har en styrkende grunnleggende kultur

Store organisasjoner gir ofte sine ansatte mulighet til å ta eierskap over arbeidet sitt. Resultatene er gode for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Det å gi arbeidstakere eierskap og autonomi til å løse problemer for kundene, viser dem at de kan skape noe fantastisk, fordi de har myndighet til å gjøre det. Det gjør at folk virkelig føler at de eier opplevelsen for seg selv personlig, så vel som kunden.

2. Pandemien kastet lys over ansattes mistrivsel

Covid-19-pandemien rammet samtidig som et annet viktig skifte fant sted: en arbeidsplassrevolusjon forårsaket av den økende bruken av teknologi. Til sammen har disse inspirert flere arbeidere enn noen gang til å revurdere arbeidet de gjør. Det har også ført til en bølge av frilansere og solo-entreprenører som helst ikke vil jobbe i en organisasjon. Den eneste måten arbeidsgivere kan tiltrekke seg og beholde ansatte, er ved å skape kulturer der folk ønsker å være, et sted de bryr seg om, eller hvor de blir verdsatt og de føler at de er en del av noe mer.

3. Vær bevisst på å fremme relasjoner med ansatte

Lederproduktiviteten har ikke nødvendigvis falt under pandemien. En ny farlig trend dukket i stedet opp: ledere fokuserer mer på oppgaver enn mennesker. Vi er effektive fordi vi sjekker ting av listen vår, men vi har ikke coachingsamtaler. Vær bevisst på å passe på folket ditt og på å holde disse meningsfulle profesjonelle relasjonene i live. Noen organisasjoner kan ha nytte av morsomme virtuelle arrangementer eller blokkere tid til å chatte om ting som ikke er relatert til jobb.

4. Vis takknemlighet

Å la ansatte få vite at de er verdsatt er også viktig i en tid da mange ansatte føler seg mer misfornøyde enn noen gang. Det er så enkelt som å gå bort til en ansatt og takke dem for deres bidrag. Det tar bare fem sekunder, og det er så savnet og så kraftfullt når folk innser at de blir satt pris på. I en tid hvor mange mennesker rapporterer utfordringer med deres mentale helse, er det spesielt viktig å sjekke inn og sørge for at folk har det bra.

5. Vær proaktiv for å beholde ansatte i vanskelige situasjoner

Pandemien har ført til at mange er frustrerte – og disse følelsene har altfor ofte gått ut over personalet. Som leder bør du ta en mer intensjonell tilnærming i samtalene med personalet for å gjøre dem forberedt på håndteringen av vanskelige kunder. Vær der ute sammen med dem og vis at du står rett ved siden av dem.

 

Tekst: Cecilie H. Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com