– Som e-handelsaktør er det viktig å huske at veien ut av nettbutikken er kort, og at konkurrentene dine bare er et raskt Google-søk unna, sier Steffen Kalve, strategisk rådgiver i Knowit Experience. 

Tall fra hovedorganisasjonen Virkes eHandelsbarometer viser at nordmenn kjøper flere varer på nett enn noen gang før. Ifølge Kalve vil kundene i 2016 forvente en enkel og rask kjøpsopplevelse uavhengig om de surfer mobilt på bussen, med et nettbrett i sofaen eller stasjonært fra skrivebordet.

– Design har stor innvirkning på nettstedets konverteringsrate. Samspillet mellom design og teknologi må skape en nærmest perfekt brukeropplevelse, da den minste frustrasjon kan ødelegge et salg, påpeker Kalve.

kunst.jpg

KUNST OG MERKEVAREBYGGING - KUNST LØNNER SEG

Gjør som de beste

Å være blant de beste innebærer at man må levere på topp i alle aspekter av den digitale kjøpsprosessen. Man må være lett tilgjengelig, og gi kunden en rask leveranse på deres premisser.

– De beste aktørene er synlige i markedssegmentet før behovet oppstår. De er tilstede i søkeprosessen, og gir en god opplevelse i nettbutikken. Konverteres ikke brukeren ved første besøk, vil de benytte retargeting for å vise bannere rundt om på nettet for å trekke kunden tilbake, sier Kalve.

Han viser til Amazon.com og Komplett.no som to eksempler på hvordan gode nettsider kan se ut.

– På verdensbasis er nok Amazon.com det nærmeste vi kommer en perfekt nettbutikk. De leverer på topp underveis i hele kjøpsprosessen. De gjør det svært godt fordi de bruker dataene de har om kundene på en verdiskapende måte, og de tester seg frem til effektive endringer i designet.

Av norske nettbutikker mener Kalve at Komplett.no skiller seg mest ut.

– De har konkurransedyktige priser og tilbyr fleksible leveringsmetoder. Kundeservicen er god både før, under og etter kjøpet. De kan riktig nok bli bedre på innhold, og særlig på antallet produktomtaler, mener han.

nett 2.jpg

NETTHANDEL - HVORDAN HÅNDTERE KUNDER SOM KLAGER 

Ærlig og overbevisende

Kalve forteller at den vanligste feilen nettbutikker gjør er å ikke skape tillit ovenfor potensielle kunder. Man må tydelig kommunisere hvorfor kunden skal velge din butikk og signalisere at man er tilgjengelig for å rette opp om noe går galt.

– En god nettbutikk trenger originalt innhold for å tiltrekke seg relevant trafikk fra søkemotorer og sosiale medier. Innholdet må i tillegg være ærlig for å overbevise. Kundene må kunne lese produktomtaler, bla gjennom gode bilder, og gjerne også se videoer som viser produktene i bruk.

Skal man bli en ledende aktør med lojale kunder, påpeker Kalve at det også er viktig å tilby god service etter leveranse. Kundene setter pris på smertefrie returordninger og hjelp om det skulle oppstå problemer.

– Se på kundens første kjøp som en mulighet for å etablere et langt og lønnsomt kundeforhold. Benytt data for å sende segmenterte og målrettede nyhetsbrev for å ivareta interessen, råder han.

salg 3.jpg

4 STRATEGIER FOR MERSALG 

10 tips for å øke salget på nett

  1. Søkemotoroptimalisering: Sørg for å ha god og utfyllende informasjon på produktsidene. Google favoriserer godt innhold, noe som gjør at du får mest mulig gratis trafikk til nettbutikken.
  2. Trafikk: Bruk Google Adwords for å annonsere på de søkeordene som er relevante for ditt varesortiment og led brukeren inn til gode produktsider.
  3. Retargeting: I de fleste bransjer vil godt over 90 % av trafikken ikke konvertere til et salg ved første besøk. Bruk bannerannonser med relevant innhold, målrettet mot ikke-kjøpende, til å drive dem tilbake til nettbutikken for å gjennomføre kjøpet. En verdifull bonus er at eksponering fra retargeting-bannere øker bevissthet rundt merkevaren din.
  4. Gjør kassa enkel og effektiv: Når kunden først har kommet til kassa må alle usikkerheter elimineres og all distraksjon fjernes. Sørg for tydelig informasjon rundt frakt, retur og betaling, og skjul samtidig menyer og linker som kan lede brukeren ut av kjøpsprosessen.
  5. A/B-testing: Test deg frem til økt salg. Små detaljer kan ha stor påvirkning på omsetningen. Hvilken farge bør kjøpsknappen ha? Hvor bør den plasseres? Skal det stå ”Kjøp” eller ”Legg i handlekurv” på den? A/B-testing kan gi svaret på alt dette ved å splitte de besøkende i to grupper som ser hver sin variant av siden. Hva som er mest effektivt måles da opp mot omsetningen hver av disse variantene genererte.
  6. Intern søkefunksjon: Et godt søk i nettbutikken er viktig for å lede kunden til produktsidene. Hjelp kunden ved å gi automatisk fullføring av søkefraser og å rette opp i eventuelle skrivefeil – akkurat som Google gjør i sitt søk.
  7. Nyhetsbrev: Sørg for å samle inn flest mulig e-postadresser fra de som besøker nettbutikken. Det er ofte verdt å gi velkomstrabatter i bytte mot e-postadresser, da dette er en svært rimelig og effektiv markedskanal.
  8. Analyse: Implementer Google Analytics og benytt deg av innsikten dette gir. I Analytics kan du blant annet se avkastningen forskjellige typer annonsering gir, og deretter justere annonseringen din basert på ROI.
  9. Sett opp en markedskalender: Pass på å ha ekstra synlighet i perioder som er viktig innen ditt markedssegment. Felles for mange er en voldsom etterspørsel fra markedet før jul, eller på store e-handelsdager som Black Friday og Cyber Monday.
  10. Tilby fri frakt ved kjøp over en viss sum. Dette gir ofte flere konverteringer, flere kroner per salg og øker kundetilfredsheten.

TEKST: Isabelle Karlsson

salg 4.jpg

ANSETT DEN RETTE SELGEREN