
Bli bevisst dine forsvarsmekanismer – kommuniser bedre
Vi mennesker sammenligner oss hele tiden med omgivelsene, og ofte finner vi urettferdigheter, reelle og fiktive, som preger vårt ståsted i kommunikasjon. Hvordan kan du som leder jobbe med dine forsvarsmekanismer – og bli en bedre kommunikatør?
Ifølge Tormod Berg, daglig leder i Dentinor, står menneskets naturlige forsvarsmekanismer i veien for god kommunikasjon.
– Forsvarsmekanismer er sammensatt og springer ut fra at mennesket tenker på seg selv først, altså at vi er egoister. Uenighet i kommunikasjon er ofte basert på «jeg»-utsagn, og hvordan ting påvirker «meg». I noen tilfeller er det reelle uenigheter, men i veldig mange tilfeller oppstår unødvendige konflikter fordi forsvarsmekanismene flytter fokus vekk fra saken. Mange har allerede et negativt utgangspunkt før en samtale finner sted. Det handler ofte om måten budskap blir kommunisert, eller at ting oppleves urettferdig.
Ønsker du bedre kommunikasjon med de rundt deg, må du ha evnen til å ta imot alle budskap, uansett hvordan de blir presentert.