Hvorfor trenger jeg en bedriftsblogg?

Blogging og sosiale medier har tvunget bedriftene til å ta forbrukerne på alvor. Nå er det kundene som har makten, og bedriftene må tilrettelegge for kundeservice og kommunikasjon på litt andre arenaer enn de er vant til.

De ”gode gamle dager” med statiske hjemmesider og enveiskommunikasjon fra bedrift til forbruker, er forbi. Nå er det toveiskommunikasjon, dialog og tilstedeværelse for potensielle kunder som er nøkkelen for å tiltrekke seg nye kunder, samarbeidspartnere og gode medarbeidere. Kunden forventer det, og er ikke bedriften din til stede i de sosiale medier, eksisterer bedriften heller ikke.

Bedriftene i Norge har lenge sittet på gjerdet, men en etter en har de største bedriftene i Norge startet egne bedriftsblogger, og etter alle suksesshistoriene har flere og flere kastet seg på bølgen.

I dag opprettes det i overkant av to tusen blogger daglig. De fleste er private blogger, men i årene som kommer vil den største veksten ligge på bedriftssiden.

Hva er det bedriftene som starter egne bedriftsblogger ser, som ikke de andre gjør? Først og fremst har de har satt seg inn i hva en bedriftsblogg er, og hvilke muligheter den gir.

”En bedriftsblogg er den beste måten å få folk til å snakke om din bedrifts produkter og tjenester”

Det finnes mange gode grunner til at bedrifter bør opprette en egen bedriftsblogg. Mange tror at dette bare er for de største bedriftene. Men sannheten er at det er de små og mellomstore bedriftene som ikke er allment kjent, som har mest å hente. Her kommer noen gode grunner til hvorfor akkurat din bedrift bør satse tid og ressurser på en bedriftsblogg.

Kunderelasjoner: Gjennom bloggen kan bedrifter gå i dialog med leserne. De kan åpne opp virksomheten og engasjere seg i produktrelaterte spørsmål. Bedriften kan gi råd og tips om sine produkter og tjenester, og samtidig motta tilbakemeldinger fra kunden. Dette er en suveren måte å vise et ansikt utad.

For å styrke bedriftens posisjon som ekspert innen sitt fagfelt. Det den potensielle kunden vanligvis møter i dag, er en statisk hjemmeside som forteller om produkter eller tjenester som bedriften tilbyr. Ved å dele og vise sin kunnskap og ekspertise innen bedriftens forretningsfelt, kan bedriften gjennom en blogg oppnå å bli sett på som en autoritet. Dette er en god måte å vise den potensielle kunden at bedriften besitter den kunnskap som kunden er på jakt etter.

Bedre rangering i søkemotorene: Det er kjent at søkemotorer som Google og Yahoo rangerer blogger høyere enn vanlige nettsider. Mye av grunnen til dette er at en blogg blir hyppigere oppdatert med relevant informasjon innenfor temaet som det blogges om, enn en statisk nettside. I tillegg har en blogg som oftest flere utgående og innkommende linker. Det som er viktig å tenke på, er at hvert eneste innlegg på en blogg blir rangert som en egen nettside i Google. Det betyr at en blogg med hundre blogginnlegg, i utgangspunktet vil kunne ha hundre rangeringer i Google innenfor de ulike temaene som det skrives om. Dette øker sjansene betraktelig for økt trafikk og større eksponering av bedriftens produkter og tjenester.

Teste ideer og produkter: Gjennom en blogg kan bedrifter få tilbakemelding fra leserne på tanker og ideer før lansering av nye produkter, tjenester eller kampanjer. På den måten får de brukererfaringer, og tips til forbedringer. Ved å gjøre dette får man en pekepinn om hvor godt produktet eller tjenesten vil slå an i markedet.

Tiltrekke seg nye medarbeidere: Gode stabile medarbeidere er viktig for alle bedrifter. Gjennom blogging, kan bedriften oppnå å bli en autoritet innen sitt fagfelt eller yrkesområde. Dette vil kunne øke muligheten for at potensielle nye medarbeidere leser hva bedriften skriver. På den måten vil leseren kunne se på bedriften som en attraktiv arbeidsgiver.

Bygge relasjoner til media: Ofte er bedriftens hjemmeside medias første møte med bedriften. I tillegg til å gi media informasjon på hjemmesiden kan en bedriftsblogg brukes som et medium der bedriften legger ut eventuelle pressemeldinger, samt vise og kommentere hva som er skrevet om dem tidligere i media.

Det handler ikke om å snu opp ned på hele virksomheten, men små tilpasninger som å inkludere blogging og sosiale medier i markedsplan og budsjett. La det bli en del av hverdagen og åpne øynene for å se mulighetene som ligger der.

Gode eksempler på bedriftsblogger:

Stormberg – blogg.stormberg.no

Finn Labs – finn.labs.no

Petter Stordalen – petterstordalen.no

NRK – nrkbeta.no

Tekst:

Sigve Kommedal jobber som rådgiver og foredragsholder i blogging og sosiale medier. Han jobber tett sammen med mange små og mellomstore bedrifter som ønsker økt eksponering på internett. Sjekk ut bloggen på sigvekommedal.com