Del 1 av bloggskolen kan lesese her!

Hva bør en profesjonell bedriftsblogg inneholde?

En bedriftsblogg er et godt verktøy å kommunisere med, og bygge et tett forhold til dine lesere. Det er en arena for å være løsere i ”snippen”, og gir muligheten for at andre kan komme med sine synspunkter og tilbakemeldinger om dine blogginnlegg og din virksomhet. Før man kommer så langt, er det viktig at rammene rundt bloggen er på plass. Her er de viktigste punktene for en profesjonell bedriftsblogg.

Hvor skal bloggen opprettes?

Det første man må ta stilling til når man skal opprette en profesjonell bedriftsblogg, er på hvilket domene bloggen skal installeres. For å avgjøre dette er det viktig å ha klart for seg målet med bloggen.

Skal temaet på bloggen være begrenset til hva som skjer i virksomheten, og bransjen generelt, bør bloggen opprettes på domenet til nettsiden som bedriften har i dag. Fordelen med dette er at man skaper kvalitetsinnhold om det temaet som nettsiden handler om fra før, noe som gir merverdi til domenet, og kan bidra til høyere rangering i søkemotorene. I tillegg kan man ved å linke fra bloggen til nettsiden og omvendt, øke antall linker innad i domenet. Ved å samle både nettsiden og bloggen på samme domene, kan man konsentrere seg om å skape trafikk til en side, istedenfor flere domener. Det enkle er ofte det beste.

Slik vil da f.eks adressen til bedriftsbloggen se ut. dinbedrift/blogg eller blogg.dinbedrift.no.

Et annet alternativ er å opprette et eget domene for bedriftsbloggen. Dette kan være gunstig hvis innholdet på bloggen skal handle om et spesielt tema, en nisje eller at innholdet ikke skal være tett knyttet opp mot bedriftens virksomhet. Det er spesielt viktig hvis målet er å kommunisere med personer innen bransjen, eller hvis man ønsker at personer skal dele sitt innhold med andre. Mennesker har restriksjoner mot å dele reklame, men en god artikkel eller et godt blogginnlegg uten sterke henvisninger til en bedrift, deles med andre som kan ha interesse for emnet.

Et eksempel på dette kan være en bedrift som driver med fysioterapi. Nettstedet vil da være navnet på bedriften. www.bergenfysioterapisenter.no  mens bloggen som handler om fysioterapi generelt vil f.eks ha navnet www.fysioterapi.no. 

Når det gjelder kjendiser og andre profilerte personer, kan det være gunstig å opprette en bedriftsblogg i sitt eget navn. Grunnen til dette er at disse personene allerede har stor oppmerksomhet fra media, andre innen bransjen og folk generelt. Folk bruker i større grad navnet til lederen av virksomheten når de søker i søkemotorene, og ikke bedriften. Ved å ha et domene i sitt eget navn er det stor sannsynlighet for at dette domenet vil rangere som nummer en i søkemotorene, og dermed kan man selv kontrollere hva som blir presentert om deg. Et godt eksempel på dette er bloggen til Petter Stordalen www.petterstordalen.no

Er man i tvil om hva man skal velge, bør man spørre om råd før man oppretter en bedriftsblogg.

Velg riktig bloggplattform

Valg av bloggplattform er veldig viktig når det gjelder bedriftsblogger. Her er det kun en ting som gjelder, og det er bloggplattformer som ikke er reklamefinansiert, eller som ligger på andre servere enn din egen. I tillegg bør bloggen opprettes på bedriftens egne domenenavn.

Wordpress.org er en av de mest kjente bloggplattformene, og brukes av bedrifter i hele verden. Mye av grunnen til dette er at tjenesten har god fleksibilitet, den er brukervennlig, og er gratis for alle å bruke. Det er en åpen kildekode som alle kan gå inn og tilpasse til sitt bruk. 

Skap et unikt design

Innen Wordpress.org plattformen finnes det mange tusen gratis design du kan velge mellom. Det kan for mange virke veldig bra, men når det gjelder bedrifter, er det viktig at den grafiske profilen gjenskapes i bloggen. Designet skal ikke være likt som på nettsiden, og det skal være klare forskjeller, slik at leseren ser at de er inne på bedriftens blogg og ikke bedriftens nettside.

Bruk av logo og andre grafiske elementer bør være gjenkjennelig fra bedriftens grafiske profil på nettsider, brosjyrer, visittkort osv.  Bedrifter bør få laget et unikt design tilpasset sin grafiske profil. Kostnadene for dette er ikke store, det ser profesjonelt ut, og man unngår flausen med at andre bedrifter bruker samme gratisdesign som deg selv. Også bedriftsbloggen bør ha en sterk grafisk profil.

Et godt eksempel er skobutikken Lille Vinkel Sko.

 

Verktøy for sosiale medier

En bedriftsblogg er en arena for toveis kommunikasjon hvor man gir leserne muligheten til å gi tilbakemeldinger på innholdet på bloggen, og kommunisere direkte med bedriften. Det som er vel så viktig er å åpne opp for muligheten til å dele innholdet i de sosiale medier. For å skape lesere og god kommunikasjon rundt bedriftsbloggen, må det på lik linje med en nettside være aktivitet for å tiltrekke seg trafikk. Da er sosiale medier et godt virkemiddel.

Hva bør bedriftsbloggen inneholde av sosiale funksjoner?

1.     Delingsknapp for Facebook, Twitter, og andre viktige sosiale medier i alle blogginnlegg og informasjonssider på bloggen. Denne funksjonen gjør at leseren med et tastetrykk kan dele blogginnlegget med sine kontakter med et tastetrykk.

2.     Henvisning til å bli tilhenger av bedriften på Facebook, Twitter og andre sosiale medier hvor bedriften er tilstede.

3.     Gi leserne muligheten til å kommentere og gi tilbakemelding på ditt innhold. Inkluder funksjoner for å legge igjen en bloggkommentar og kommentar for Facebook.

Dette er grunnleggende sosiale funksjoner som en profesjonell bedriftsblogg bør inneholde. Begynn med punktene over, og bli kjent med hvordan punktene fungerer.

Kvalitetsinnhold

Du har sikkert ofte hørt et populært uttrykk på internett: “content is king”. Selv om dette begrepet er velkjent de siste årene, er det ikke lenge siden webmastere ikke var klar over betydningen av godt, unikt kvalitetsinnhold. Alt de brydde seg om var visuell fortreffelighet, og derfor brukte de store summer på å bygge opp en visuell attraktiv nettside, komplett med bilder, grafikk, blinkende lys og liknende. Firmaer innen webdesign var populære som aldri før, og konkurrenter innen alle industrier konsentrerte seg bare om å gjøre sin nettside mest mulig attraktiv. 

Ting har heldigvis endret seg, og skal man kun ha fokus på en ting, så er det godt redaksjonelt innhold. Som bedrift sitter man med stor kunnskap innen sitt felt. Del denne kunnskapen med dine lesere, gi dem helt konkrete råd og tips av verdi.

Eks. La oss si at din bedrift leverer varmepumper. Det som da vil være nyttig å lese om er en artikkel om hva man skal tenke på når man skal anskaffe seg en varmepumpe. Undervis leserne i hvordan få et grunnlag til å velge riktig produkt eller tjeneste. Gi dem informasjon som danner et grunnlag for avgjørelse om kjøp på dine nettsider. Ikke fokuser på salg, men å gi verdifull informasjon til dine lesere.

Målgruppen din vil da anerkjenne deg som en pålitelig og troverdig informasjonskilde og bygge en tett relasjon til deg. I tillegg er det en effektiv måte å vise at man er kunnskapsrik innen sitt fagfelt.

Noen tips til godt innhold på en bedriftsblogg

-         Del med leserne hva som skjer innad i bedriften, og arrangementer som bedriften skal eller har deltatt på.

-         Skriv om bransjen dere jobber i. Hva vil fremtiden bringe, og hva skiller dere fra konkurrentene?

-         Del nyheter fra bransjen, dine synspunkter på dem, og hva dette vil bety for din bedrift.

-         Intervju fornøyde kunder og ansatte i bedriften. La leserne få muligheten til å bli kjent med dem. 

-         Del bilder, video og presentasjoner fra arrangementer som bedriften deltar på. F.eks messer, reiser, og andre bedriftsrelaterte eventer.

Med disse rammene på plass, har man et godt grunnlag for en profesjonell bedriftsblogg. Som all annen satsing så kreves det at man setter seg inn i, bruker tid, og lærer seg det som skal til for at bloggen skal bli en suksess. Les mye om emnet, søk råd og veiledning fra personer med erfaring. Og legg til grunn at en bedriftsblogg er en langsiktig satsing som vil skape gode resultater over tid.

Tekst: Sigve Kommedal,