Snapchat er på mange måter en annerledes kanal. Her forsvinner bilder i løpet av ti sekunder, samtidig som det finnes en rekke humoristiske filter som blant annet kan brukes til å gi personer hundeører eller forvrenge ansikter til det ugjenkjennelige. Med stemmeforvrengning kan man få en person til å høres ut som en robot. For mange kan det virke mest som fjas, men ikke for Marie Brudevold, kommunikasjonsrådgiver i Gjensidige. Hun ser muligheten med kanalen og mener den fungerer godt som informasjonskanal i forhold til bedriftens yngre kunder. Brudevold er utdannet mediegrafiker og har en bachelor i medievitenskap. Den unge kommunikasjonsrådgiveren forteller at Gjensidige slet med å nå de unge via Facebook, og bestemte seg da for å hente inn en fra målgruppen som kunne bruke Snapchat og snakke de unges språk. Dermed kom 27-åringen inn i bildet, ikke minst fordi hun er i samme alder som målgruppen og har forutsetninger for å snakke ungdommens språk.

- Gjennom Snapchat har vi tiltrukket oss en god følgerskare, og vi bruker kanalen til å formidle knusktørr forsikringsprat på en underholdende og forståelig måte. Vi ønsker å gjøre «voksenting» som bank og forsikring litt mindre skummelt og litt mer gøy for de mellom 18-30 år, og opplever at det fungerer.

Hun viser fram noen eksempler. Via Gjensidiges snap’er kan man for eksempel på en enkel og humoristiske måte lære hva slags rolle forsikringen dekker hvis huset blir rammet av flom. Hvis huset har blitt så skadet etter en flom at det ikke er mulig å bo der mens det blir reparert, så kan du ifølge en av bedriftens mange snap’er, få bo på et hotell. En annen snap forteller hva man bør tenke på når man vurderer å kjøpe eget hus og hva man bør være oppmerksom på når grillsesongen står for døren.

Brudevold påpeker at over halve Norge har en Snapchat-profil, og bruken øker jevnt.

- Snapchat er i følge Ipsos den nest største sosiale medier-kanalen i Norge, forteller hun. Ifølge en Ipsos-undersøkelse fra i fjor har hele 93 prosent av kvinner og 83 prosent av menn mellom 18-29 år har en profil.

Eksemplene fra Gjensidiges eksterne snapper viser hvordandet er mulig å formidle et budskap som ellers kan virke tørt og kjedelig på en humoristisk måte. (Skjermklipp: Gjensidige)

snapchat-1.jpg

snapchat-2.jpg

snapchat-3.jpg

snapchat-4.jpg

Mange fordeler

Brudevold ser flere grunner til at bedrifter bør ta i bruk Snapchat.

- Det er en unik kanal fordi man her får følgerne sine på tomannshånd. Når man åpner en MyStory dekker den hele skjermen, påpeker hun.

Dermed slipper bedriften å konkurrere med andre aktører og budskap om kundens oppmerksomhet, slik man må i andre kanaler som Facebook og Instagram.

- På Snapchat får man følgernes fulle oppmerksomhet så lenge man klarer å holde på den, fastslår hun.

Dermed har man en unik mulighet til å nå ut med et budskap, særlig til de unge. I tillegg er Snapchat en mer leken og uformell kanal, hvor man kan bryte litt regler og fristille seg fra tonen man har i andre kanaler.

På Snapchat inviterer man til et personlig forhold til bedriften. Der har man et stort rom for å vise frem bedriften fra en annen og mer uformell side. Har man et kult lokale, kan det vises fram her. Det samme med kollegaer med spesielle kunnskaper eller talenter. Er det morsomt på jobb, kan man vise det i Snapchat.

- Kanalen passer ypperlig til å vise frem menneskene som jobber bak logoen, og hva som rører seg i kulissene, slik at publikum får et mer personlig og nært forhold til bedriften, understreker hun.

Mye av verdien med Snapchat ligger i at man er mer fristilt enn i andre kanaler. Her kan man bruke en mer leken stemme, humor og andre virkemidler for å nå ut med bedriftens budskap. Hun tror bedriften ved hjelp av Snapchat når ut til folk som det er vanskelig å nå gjennom andre kanaler.

- Selv om innholdet ofte er det samme som vi legger ut på Facebook, så treffer vi en annen gruppe via Snapchat, mener hun.

Gjensidige bruker kanalen først og fremst for å drive det hun omtaler som «infotainment», altså info og kunnskap kombinert med humor, men det har ifølge mediegrafikeren i Gjensidige også hendt at en MyStory har utløst salg av forsikring.

- Det er vanskelig å måle effekten av Snapchat, men de gode tilbakemeldingene vi får gjør at kanalen fortsatt er viktig for oss for å nå ut til unge, fastslår hun.

Slik bruker man Snapchat

Det er ifølge kommunikasjonsrådgiveren i Gjensidige viktig at man bruker kanalen på kanalens premisser, med de mulighetene som er i appen, med video, bilder, tegning og emojis.

- Snapchat er en veldig privat og personlig kanal, så det er viktig å ikke snappe følgerne sine – med mindre de har stilt et spørsmål først, advarer hun.

Selv har hun opplevd å få en snap fra en bedrift om et eller annet irrelevant budskap, og det opplevde hun litt som en invasjon av privatlivet. Derfor mener hun det er viktig å la følgerne få oppsøke innholdet og ikke oppsøke dem.

- Du må gjøre deg fortjent til oppmerksomheten og tiden de bruker på å se det du legger ut. Humor og kreativitet fungerer særlig godt på Snapchat, mener hun.

I Gjensidige brukes Snapchat både til intern og ekstern kommunikasjon. Hun forteller at de bruker Snapchat på tre ulike måter eksternt, først og fremst til infotainment, det vil si nytteverdi eller forbukerstoff kombinert med humor og historiefortelling. Dessuten brukes appen til snapping her og nå fra arrangementer og oppdrag som de er på.

- Når vi snapper fra kontoret, viser vi frem hva og hvem som rører seg bak logoen. Og så bruker vi vekteren. Han har gjennom Snapchat fått sitt eget liv og sin egen personlighet, noe som har slått veldig godt an blant følgerne våre, forteller hun.

- De syns det er gøy at det er vekteren som opplever, lærer og lurer på ting omkring forsikring. Det bidrar også til kjennskap til vekteren og selskapet, forklarer hun og viser til at vekteren også er i Gjensidiges logo. I tillegg brukes Snapchat internt.

- Vi har opprettet en egen intern snapchatkonto, som rullerer internt blant våre ansatte. Jeg sitter med redaktøransvar, men det som legges ut og det som snappes er det våre ansatte som står for, forklarer hun.

- Kanalen er tillitsbasert, slik at jeg ikke legger meg oppi hva de ansatte velger å snappe om fra sine kontorer. Jeg kan gripe inn hvis jeg ser at det er noe som ikke burde bli lagt ut, men det har så langt ikke skjedd, forteller hun.

Hensikten med å bruke Snap internt er å knytte selskapet tettere sammen til tross for geografiske avstander. Via snapchat, som er veldig «her og nå», kan hun som sitter i Oslo for eksempel få innblikk i hvordan arbeidshverdagen ser ut i Ålesund eller Fredrikstad.

- Det er en fin måte å bli kjent med selskapet og andre avdelinger på, og så langt har det fungert veldig godt. Ansatte tar selv initiativ til å ta over kontoen, enten en dag eller en uke, hvor de snapper så mye de orker og kan innenfor tidsrommet de har fått, forteller Snapchat-spesialisten fra Gjensidige.

Tekst: Steinar Steinkopf Sund.