Både i salg og lederskap handler det i stor grad om tillit, troverdighet og gode relasjoner. Leder/selger må kontinuerlig overbevise medarbeider/kunden at han/hun/bedriften er villig til å strekke seg langt for å gi den ande en positiv opplevelse i det som er avtalt. Men hvordan gjøres dette egentlig i praksis og finnes det noen generelle retningslinjer som alle kan lære seg? Fokus på resultater er noe de fleste mener er viktig for å lykkes, men det store spørsmålet er hva som skal til for å oppnå det? Hva er med andre ord grunnlaget eller rammebetingelsene, og kan hvem som helst lære det?
Hva er tillit?
Tillit er en positiv forventning om at den/de andre personene vil innfri det som er avtalt, og ikke sabotere den andres opplevelser i relasjonen. Tillit bygges opp gjennom repeterende kontakt og erfaring som oppleves som gode av begge parter. Gjennom en god tone, levering etter avtale og fruktbare møter, bygges det nærmest av seg selv en usynlig kontrakt mellom partene. Man trenger ikke si noe om det, man bare merker en slags positiv gjensidig følelse. Enkelte sier at de bare opplever at de kan stole på den/de andre, gjerne etter kort tid.
Hvordan bygge tillit?
Tillit er et av de få ordene som skrives på samme måte for- og baklengs. Man kan derfor tolke det slik at tillit må gå begge veier for at den skal fungere. Begge parter må ønske en relasjon til den andre og må være villig til å gi det som er avtalt, både faglig og menneskelig. La oss se litt på hva som skal til for å bygge tillit:
- Gjensidig nytteverdi
- Faste avklarte roller
- Kompetanse
- Integritet
- Åpenhet
- Positiv energi
Gjensidig nytteverdi
Begge parter må oppleve at relasjonen er verdt å investere i, enten den koster mye eller lite i penger og/eller tid. Man må få noe ut av det selv, noe som har verdi for deg. Som leder skal du få mest mulig ut av dine medarbeidere, og som ansatt skal du få mest mulig ut av bedriften og lederen. Det samme gjelder leverandør og kunde.
Faste avklarte roller
I enhver relasjon er det viktig å være bevisst på hvilken rolle man selv og den andre har. Man må vite hva som forventes og hva som skal gjøres, og ikke minst hva som skjer dersom noe ikke går som det skal. Begge parter må ønske å rydde opp og ta tak i ting slik at balanse igjen oppstår. Er du leder så har du en annen rolle enn som ansatt. Er du leverandør så har du en annen rolle enn kunden
Kompetanse
Begge parter må ha nødvendig kompetanse, dvs de må være i stand til å levere ut fra nødvendige krav eller standarder. Det er ikke nok å bare ville, man må også ha den kompetansen som er nødvendig. Mange overser dette punktet. Dersom man mangler helt eller delvis kompetansen, er profesjonell tillit vanskelig å oppnå.
Integritet
Integritet betyr samsvar mellom tale og handling. Det å holde det man lover og gjøre det man skal er helt avgjørende for å lykkes i tillit. Det skal ikke mange dårlige erfaringer til før relasjonen blir svakere eller dør ut. Dersom du ikke klarer å levere til avtalt tid og kvalitet, må du rette det opp med en gang. Du må vise at du forplikter deg til den andre og at du rydder opp når du må.
Åpenhet
Positiv energi
Tillit som strategisk beslutning
Skribent: Grethe Holtan, Sinius AS