Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Elke Rønningen

Flytt fokus fra «jeg burde» til «jeg vil»

Motivasjonen er drivkraften bak våre handlinger. Den igangsetter, gir retning og opprettholder atferden vår. Motivasjonen får oss ut av senga på morgenen, og hjelper oss å fortsette med å jobbe for våre mål, også når det blir tøft og vi møter motstand. Men hvordan kan ledere finne denne motivasjonen og lede seg selv og sine medarbeidere til bedre fokus, overskudd og eksepsjonelle resultater?

Elke Rønningen, psykolog og coach, forteller at motivasjonen består av tre komponenter: Intensitet: Hvor mye vil du det? Varighet: Hvor lenge er du beredt å jobbe for målet ditt? Og Retning: Hva ønsker du å oppnå?

– Intensiteten til motivasjonen vår er sterkt påvirket av vårt eierskap til målet. For å ville jobbe hardt for noe må vi være emosjonelt knyttet til resultatet. Vi må oppleve resultatet som viktig. Derfor snakker vi mye om den positive effekten av involverende lederskap. Medarbeidere blir mer motiverte av å jobbe for et prosjekt de har vært delaktig i å utforme. Forskningen rundt nyere ledelsesteorier som for eksempel Transformasjonsledelse bekrefter dette. Når vi blir gitt tillit og ansvar til å jobbe for noe som er viktig, øker motivasjonen vår. Her spiller også verdiene til medarbeideren en stor rolle. Vi føler eierskap til noe som samsvarer med våre verdier. De samme mekanismene gjelder når vi leder oss selv. For å være motivert må vi eie prosjektet. Vi må flytte oss fra «jeg burde gjøre dette» til «jeg vil gjøre dette».


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

forsider 2

ETT ÅRS ABONNEMENT - ALT INKLUDERT

6 print + digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Tilgang til arkiv med tidligere utgaver via desktop og app.
kr 949,- 
Pluss bilde - digital   pluss

DIGITALT ABONNEMENT - ETT ÅR

6 digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Tilgang til arkiv med tidligere utgaver via desktop og app.
kr 899,- 
Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Lykkeligere medarbeidere med 4-dagers arbeidsuke

En undersøkelse utført av Citrix viser at ni av ti nordmenn ønsker seg 4-dagers arbeidsuke, men at e...
Les mer....

Vær bevisst din kommunikasjon på sosiale medier

I dag er tilstedeværelse og tilgjengelighet på digitale flater helt avgjørende for de aller fleste v...
Les mer....

Bli bevisst dine forsvarsmekanismer – kommuniser bedre

Vi mennesker sammenligner oss hele tiden med omgivelsene, og ofte finner vi urettferdigheter, reelle...
Les mer....

Ledelse

Ta kontroll over en disruptet fremtid

Den globale pandemien har snudd verden slik vi kjenner den, på hodet. Ledere står nå ovenfor endring...
Les mer....
HR

Engasjerte medarbeidere

Thea Eilertsen i Kolonial.no forteller at ledertrening har vært med å skape god systemforståelse og ...
Les mer....

Hvor modig er din strategi?

Når verden er i endring, bør også strategiarbeidet endres. Mange ledergrupper bruker gamle strategim...
Les mer....

Hvordan utvikle mellomledere som skaper resultater

Mange bedrifter kjører lederutviklingsprogrammer for mellomlederne sine, ut fra tanken om at disse l...
Les mer....

Selvbestemmelse gir god motivasjon

Den tiden da sjefene bestemte og de ansatte lydig gjorde som de fikk beskjed om, hører heldigvis for...
Les mer....

 
Ledelse

Fra idé til forretningsstrategi – slik blir du en pionér

En bedrift skal ikke bare utvikle produkter og tjenester, de skal også tiltrekke seg og beholde kund...
Les mer....
Kommunikasjon

Femtrinnsrakett for god kommunikasjon

God kommunikasjon kan bidra til at du får gjennomslag for nettopp ditt syn. Ved å kommunisere klarer...
Les mer....

Kommunikasjon

Digital kommunikasjon ved hjemmekontor

Korona-pandemien har virkelig satt sitt spor og endret både hverdag og rutiner for mange i arbeidsli...
Les mer....
Bokintervjuet

Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser

Anders Dysvik er professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved BI, og har sammen med profe...
Les mer....

Kommunikasjon

Kommuniser deg til et bedre omdømme

Hvorfor er førsteinntrykk så viktig, og hvordan kan du kommunisere deg til et bedre omdømme? Omdømme...
Les mer
Ledelse

Hvor emosjonelt smart er din organisasjon?

Det er lett å tenke at det er IQ som er avgjørende for å lykkes som bedrift. Men ifølge Bastian Lie-...
Les mer