En amerikansk soldat satt i fangenskap i syv år under Vietnamkrigen. Hver eneste dag spilte han golf i sitt eget hode for å fylle tiden med noe positivt mens han satt fanget. Da han endelig kom hjem fant han frem golfkøllene og dro for å spille golf. Da opplevde han det mange gjør etter en tid med mental trening: Han presterte på toppnivå, og var full av selvtillit. Tenk det! Uten å røre en golfkølle, kommer han hjem fra krigen og spiller sitt livs runde med golf.

Å visualisere vil si å se for seg mentale bilder og/eller film av situasjoner som enten har skjedd eller som skal skje i fremtiden. Kall det gjerne scenariotrening, tørrtrening eller dagdrømming med spesifikt innhold. Det er et sterkt verktøy og en virkningsfull, mental teknikk, rett og slett fordi du bruker mange av de samme hjerneforbindelsene som du gjør i faktiske situasjoner. Det betyr at hodet ikke alltid skiller mellom det du visualiserer og reel erfaring. Du kan øve deg visuelt på en situasjon du skal i på forhånd, slik at du er bedre forberedt og dermed vil opptre med mer ro og trygghet.

Vi tenker i bilder og film hele tiden. Men nå skal du lære å sette det i system og bruke det fornuftig. Du skal se for deg situasjoner og prestasjoner slik du ønsker at de skal utspille seg, slik kan du takle dem bedre når du kommer dit i virkeligheten. Du kan bruke visualisering blant annet til å se for deg en krevende oppgave, en treningsøkt, en konkurranse eller et jobbintervju.

Langrennsløperen Petter Northug kaller visualisering for sitt hemmelige våpen, og det er virkelig det når du får trent på det over tid. For politiet er det kanskje forskjellen på liv eller død hvorvidt de har forberedt seg på alle mulige scenarioer.

Les om: Bygg deg mentalt sterkere

Det du ikke vet, er at visualisering er noe vi ubevisst gjør hver dag. Vi grubler og tenker over ulike scenarioer som utspiller seg i hverdagen, med både positivt og negativt utfall. Du har kanskje sett for deg en arbeidsdag før du begynner på den, eller deg selv holde en tale? Vi «dagdrømmer» rett som det er om både store og små ting i hverdagen. Den negative tankegangen er dessverre litt for vanlig. Det ligger jo naturlig for oss å gruble på alle de tingene som potensielt kan gå galt. Nå skal du lære å bruke denne visualiseringen til noe positivt. Klarer du å bruke dette verktøyet godt, vil du fortelle hodet ditt at du fikser situasjonen og du forbereder hjernen på hva som skal skje. Da vil du skape mer tid til å ta en god beslutning og dermed evnen til å prestere med større ro og forbedret kapasitet. Ved å bli mer bevisst på hvordan du visualiserer, og bruke dette til din fordel, har du muligheten til å forberede deg og styre dine egne tanker og prestasjoner.

Det er mange fordeler ved visualisering. Du vil sannsynligvis oppleve stressede perioder i løpet av livet. Mange er stresset hele tiden, og mange lærer å takle det. Noen lærer til og med å la seg motivere av stress. Du kan bruke visualisering til å forberede deg mentalt på emosjonelle utfordringer. For eksempel dersom du visualiserer et jobb- intervju vil du også se momenter av potensielt stress og negative ting. Men med visualisering kan du endre bildene og tankene ved å minne seg selv på dine styrker, tidligere erfaringer og suksess.

Les om: Idrettspsykologi for ledere

Jo mer dreven du blir i visualisering, desto mer konkret vil bildene og filmen bli. Den mentale delen vil bli sterkere, og følelsene blir sterkere. Det vil gi deg mer selvtillit og motivasjon og gjøre at du mestrer bedre i situasjoner som krever mer av deg, og hvor du ønsker å være på topp. Forskning viser også at visualisering kan forberede ferdigheter, styrke selvtilliten samt gjøre at vi får bedre selv- kontroll. Før du nå kanskje skal vie litt mer tid til denne formen som en forberedelsesrutine, vil jeg gi deg noen tips til hvordan du kan optimalisere visualiseringen din. Jeg vil at tiden du setter av til dette, skal utgjøre en forskjell, og da gjelder det som alt annet å få kvalitet på denne «hodeøkten»!

Her er 7 tips:

  1. Sett deg mål med visualiseringen – hva vil du oppnå?
  2. Slapp av: Det er essensielt å være rolig og ikke stresset når du visualiserer
  3. Bruk alle sansene dine: Desto sterkere bilder, desto større sjanse for suksess
  4. Visualiser positivt: Se deg alltid selv mestre
  5. Fokus på prosessen: Visualiser det du skal gjøre fra A til Å – spill handlingen av som en film, slik det skal utspille seg i virkeligheten.
  6. Vær spesifikk: Se alle detaljene og lev det ut What you see is what you get! Gjør derfor øvelsen ordentlig!
  7. Vær tålmodig, jobb kontinuerlig med visualisering og du vil se fordelene etter hvert.