NINA FURU_900x1355_cropped_450x355.jpg

Da internett kom til Norge på midten av nittitallet, var det få som forsto hvilken avgjørende kanal dette kom til å bli. I dag Googler norske forbrukere i snitt 6,5 ganger om dagen, websiden er blitt den viktigste informasjonskanalen for både bedrifter og etater, og 2,7 millioner nordmenn er på Facebook.

Her er nøkkeltallene du trenger å holde øye med, om du ikke skal miste grepet på kundene dine på nett:

1. Søkemotorrangering

Ja, bedriften kommer sikkert først når man søker etter bedriftens navn. Det gjør nesten alle. Men faktum er jo at de største markedsandelene er å hente når man søker på de varene og tjenestene bedriften selger, ikke på selve firmanavnet. De som søker på navnet har jo allerede valgt leverandør. De som søker etter varer og tjenester er imidlertid på leting, og du kan kapre dem som kunder med god søkesynlighet på produkt- og tjenestebetegnelser.

For en elektrisk forretning er det for eksempel viktigere å ha synlighet på søk som ”kjøleskap”, ”komfyr” og ”blender” enn på ”Tors elektronikk”.

Tips: Blink ut de viktigste søkeordene du vil ha synlighet på, og sjekk hvordan du rangerer på disse. Er du ikke fornøyd, så gjør forbedringer med websiden din slik at du får bedre gratis oppføringer, eller kjøp eventuelt annonser på Google (www.google.no/adwords).

2. Trafikktall

Hvor mange brukere har du egentlig på nettstedet ditt? Dette er et tall som de fleste ledere bør ha lett tilgjengelig, og bør følge med på over tid.

Både besøkende (personer) og besøk (antall ganger noen har vært inne på siden) leses enkelt ut av webstatistikken din. Har du ikke webstatistikk allerede, kan du få det gratis med Google Analytics (www.google.no/analytics). Et minimum er å følge med på hvor mange besøk du har – en kurve som helst bør stige og ikke synke over tid.

To andre viktige nøkkeltall å se på i Google Analytics er:

Dine mest populære sider, som forteller deg hva som i virkeligheten er det mest populære innholdet ditt på nett. Advarsel: Dette kan være noe helt annet enn du tror og ønsker, noe som ofte indikerer et behov for en forbedring av nettstedet.

Dine største trafikkilder, som forteller deg hvor brukerne på ditt nettsted kommer fra. Med disse tallene for hånden kan du enkelt overprøve annonseselgerne som påstår at de er uvurderlige for bedriften din. Og du kan sjekke om Facebook og Twitter virkelig skaffer noen nye kunder.

Tips: Innfør bruk av webstatistikk, og sørg for at  du får jevnlige rapporter med trendkurve.

3. Mobilandel

Hvor mange av brukerne dine bruker smarttelefon og nettbrett for å finne deg og de tjenestene du tilbyr? For mange er tallet nå ca 35 %, og det øker raskt. Samtidig er det et faktum at både søketreff og webside ser annerledes ut på mobil. Har du ikke allerede en webmal som bruker såkalt responsive design (en måte å designe websider på som gjør at siden ser bra ut på mobil), er det på tide å skaffe det.

Tips: Sjekk både søkesynlighet og sidens utseende med smarttelefon. Gjør endringer om du ikke er fornøyd.

TEKST: Nina Furu har vært nettredaktør for flere norske magasiner og portaler, og har skrevet flere av fagbøkene om nett som brukes på norske høyskoler. I dag er hun kursleder, foredragsholder og rådgir flere av landets største virksomheter om nett og sosiale medier. webgruppen.no