Michael Stenhagen (Foto: Privat)

Tidene forandrer seg, og jeg tror vi er på vei mot et skifte, der kundene forventer mer fra en selger enn tidligere. Kundene har tilgang til mer informasjon enn før, og kan lett sjekke om det du sier stemmer.

De har også tilgang til teknologi som aldri før, og mange av dem er med i sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Mange av dem googler også for å finne ut hvem personer er.

Siden vi har så stor tilgang til teknologi, og 3 milliarder i verden i dag allerede er på internett, tror jeg relasjoner er viktigere enn noen gang. Vi kan komme et stykke på vei ved å sende hverandre beskjeder på Facebook, men vi vil aldri bygge ekte og langsiktige kunderelasjoner ved å bare være tilstede i sosiale medier.

De fleste salgsbedrifter i dag opererer fortsatt innen det jeg liker å kalle for tradisjonelt salg. Her er det viktigste å gå i budsjett og få inn kronene. Hvis ikke får du ikke bonus. Dette merker jo kundene, fordi de opplever ofte det vi kaller for «push-salg». Kjenner du deg igjen?

Handler om selvutvikling

Det er en ny måte å selge på som er mer verdig, og som er til fordel både for kunden og selgeren, hvor det utveksles innhold, og hvor kunden får verdi gjennom å lære noe nytt, eller transformeres. Innhold er den nye valutaen i dagens tilstedeværelse på nett, og jo bedre du er på å skape godt innhold som er gratis, jo bedre knytter du til deg kundene.

Salg handler mye om selvutvikling, og i dag er det ganske vanlig for folk flest å drive med dette området. Det mange som driver med selvutvikling oppdager, er at de vil ha ekte mennesker rundt seg, som tør å være seg selv. De vil ha mer av deg og bort med masken. Vi må tilbake til der personlig service, og ekte kundekjemi er i fokus.

Vi skal ikke selge til alle, men til de vi får kjemi med. Når du er deg selv, og du selger et produkt du tror på, så trenger du heller ikke å selge. Hadde det ikke vært deilig å slippe å selge? Hvis du ikke har solgt så mye hittil, så er det gjerne fordi du har forsøkt å selge til alle. Vi er forbi den tiden hvor vi skal please alle hele tiden. Kundene gjennomskuer deg når du ikke er oppriktig med dem!

Omtanke foran baktanke

Når du har omtanke for kundene dine, så løser det seg. Du ringer ikke kundene fordi du vil ha noe, eller fordi det er et planlagt spill. Du ringer dem for å si hei, fordi du lurer på om det er noe du kan hjelpe dem med. Apple Store i San Francisco burde du stikke innom når du er i USA. Der er det kanskje 350 Apple ansatte som går rundt i butikken og er superbehjelpsomme. De elsker jobben sin, og det synes. De gir inntrykk av at de virkelig vil hjelpe, og det er her kjernen ligger. De hjelper deg fordi de vil, og ikke fordi de vil ha noe.

100% tilstedeværende

Raushet er også viktig i dag, det kan Kathrine Aspaas fortelle deg alt om med sin bok Raushetens tid. Hun er en rå dame, som kan fortelle at tiden er inne for å dele med hverandre, og ikke skjule ting for hverandre. Jeg mener at hvis selgere hadde delt flere kunder seg imellom, og jobbet mer strategisk med kundene, så hadde verden blitt et bedre sted å være. For alle selgere kan ikke selge til alle kundene.

Dersom du ønsker at kundene skal bli dine ambassadører, så er service og omtanke viktige suksessfaktorer. Du kommer langt med et fint smil, men du kommer enda lenger med å gjøre ting for kundene dine, fordi det føles riktig å gjøre det. Ikke fordi du vil ha noe igjen for det. Dessuten har mange av oss glemt den urgamle regelen om å være nærværende med andre mennesker. Er du 100 % tilstedeværende i møtene dine med andre mennesker, så er det egentlig alt du trenger.

Blogger Michael Stenhagen: www.michaelstenhagen.com

BLI ABONNENT - KLIKK HER!

LederNytt forside 04 2015 web.jpg