Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
think design
404

think design

Design- og varemerkeregistreringer

I denne artikkelen ser vi på design og varemerker, behovet for beskyttelse og ordninger for å gjøre dette.

Design 
En designregistrering beskytter utseendet og formen til et produkt, som kan være alt fra et møbel, klesplagg eller sykkel til emballasje, som for eksempel en flaske. Man kan også beskytte deler av et produkt slik som armlenet på en stol eller lommene på en jakke, skjermbilder slik som websider eller utvalgte elementer som menyer eller knapper, samt skrifttyper, symboler og ornamenter. Ornamenter kan for eksempel være dekor til serviser eller påtrykte mønster på tørkepapir.

Hvorfor og hvordan registrere din design?
En designregistrering gir beskyttelse mot direkte kopiering av produktet. For selskap som produserer møbler og klær er det opplagt viktig å beskytte unike produktutforminger, men også for tekniske produkter så som mobiltelefoner, stereoanlegg osv, er design ofte av avgjørende betydning for forbrukernes valg. En salgsfremmende design bør ivaretas.
Produktets tekniske funksjon dekkes imidlertid ikke av designregistreringen. Til dette trengs et patent. Ofte kan det være lurt å forsøke å beskytte den tekniske ideen med et patent og utformingen med design. Det kan i slike tilfeller være viktig å levere de to søknadene samtidig. En designregistrering er ofte raskere og rimeligere enn et patent.
I Norge innleveres designsøknader til Patentstyret. Det er viktig å huske at det kun er bildene som danner grunnlaget for søknaden og at bildene bør være så gode som mulig. Etter innleveringen kan ikke søknaden/bildene endres. Kravet til en design er at den skal være ny og ikke offentliggjort. Imidlertid kan man i Norge og Europa prøve ut produktet i markedet i inntil 12 måneder etter første visning før man søker.
En supplerende undersøkelse kan bestilles ved innlevering for å vurdere om liknende produkter tidligere er registrert og om egne produkter krenker andres rettigheter. Etter registrering er det opp til innehaver å selv følge med om produktet blir kopiert. Designregistreringen kan fornyes mot avgift hvert femte år i opptil 25 år.
En norsk designsøknad kan videreføres i utlandet innen seks måneder etter at den norske designsøknaden ble innlevert. Designsøknaden må innleveres i samtlige av landene hvor man ønsker produktet beskyttet. For EU kan man imidlertid benytte en felles søknad for de 25 medlemslandene.

Merkevare 
Et varemerke er det kjennetegn som benyttes for en vare eller tjeneste og kan være et navn, en logo, en kombinasjon av figur og tekst, et slagord, varens spesielle utseende, dens særpregede emballasje mv.
Har man i Norge enerett til et varemerke, har man enerett til å bruke dette i næringsvirksomhet, det være seg på varen, dens emballasje, i reklamesammenheng, på forretningsdokumenter mv. Eneretten innebærer også et vern mot andres bruk av såkalte forvekselbare varemerker, dvs. varemerker som ligner ditt merke i så stor grad at kjøpere og andre vil kunne tro at man har å gjøre med ditt merke, eller at det er en forbindelse mellom de to merkenes kommersielle opprinnelse. Eneretten innebærer i utgangspunktet også at ingen andre enn merkeeieren kan innføre varer under merket til Norge. Dette betyr at det for eksempel er ulovlig å importere varer som bærer et varemerke som er identisk med eller ligner et varemerke som er vernet i Norge - såkalte piratprodukter.

Hvorfor og hvordan registrere ditt varemerke?
I Norge er det to måter å oppnå enerett til et varemerke på: gjennom registrering hos Patentstyret og gjennom bruk. Registrering anbefales, da dette gir et håndfast bevis for varemerkerettigheten.
For å oppnå en enerett til varemerket gjennom bruk, må du kunne bevise at merket har blitt kjent som et kjennetegn for de aktuelle varer/tjenester, dvs. at merket skal være godt innarbeidet som ditt særlige kjennetegn i markedet. Det vil kunne være vanskelig å dokumentere dette, samt at det kan by på problemer å fastslå tidspunktet for når et varemerke skal anses som innarbeidet og dermed vernet. Vernet er også begrenset til det geografiske området hvor merket er dokumentert innarbeidet.
En varemerkeregistrering er derimot et dokumentert bevis på innehaverens enerett til merket. Registreringsdokumentet indikerer tidspunktet for når eneretten oppsto og hvilke varer/tjenester eneretten gjelder for. Et registrert varemerke nyter vern i hele Norge og er gyldig i ti år fra registreringsdatoen. Det kan fornyes et ubegrenset antall ganger mot avgift for ti nye år av gangen.
En norsk varemerkeregistrering eller –søknad kan benyttes som basis for å søke om registrering i utlandet gjennom et internasjonalt registreringssystem som per i dag omfatter ca. 65 land/regioner over hele verden, deriblant USA og EU.
Alt lar seg ikke registrere. Varemerkeloven stiller visse krav til et kjennetegns originalitet og adskillende evne. En bør også foreta en grov forundersøkelse av om det allerede er registrert eller søkt om et likt/lignende merke før man innsender registreringssøknad, samt at en må spesifisere hvilke varer og tjenester man ønsker beskyttelse for. Dette skjer etter et spesielt klassifikasjonssystem, som mange ønsker assistanse til å håndtere.

Kan jeg gjøre dette selv? 
I Norge kan du levere inn både design- og varemerkesøknader på egen hånd. Utforming av en god og egnet søknad krever imidlertid spisskompetanse som kan innhentes hos de profesjonelle patentkontorene. Det frarådes på det sterkeste å forsøke å innlevere søknader i utlandet på egen hånd, ettersom det er varierende krav til innlevering og utforming av søknadene, samt at praksis under behandlingen varierer. I noen land er dessuten profesjonell representasjon påkrevd.
Produktets tekniske funksjon dekkes imidlertid ikke av designregistreringen. Til dette trengs et patent. Ofte kan det være lurt å forsøke å beskytte den tekniske ideen med et patent og utformingen med design. Det kan i slike tilfeller være viktig å levere de to søknadene samtidig. En designregistrering er ofte raskere og rimeligere enn et patent.
I Norge innleveres designsøknader til Patentstyret. Det er viktig å huske at det kun er bildene som danner grunnlaget for søknaden og at bildene bør være så gode som mulig. Etter innleveringen kan ikke søknaden/bildene endres. Kravet til en design er at den skal være ny og ikke offentliggjort. Imidlertid kan man i Norge og Europa prøve ut produktet i markedet i inntil 12 måneder etter første visning før man søker.
En supplerende undersøkelse kan bestilles ved innlevering for å vurdere om liknende produkter tidligere er registrert og om egne produkter krenker andres rettigheter. Etter registrering er det opp til innehaver å selv følge med om produktet blir kopiert. Designregistreringen kan fornyes mot avgift hvert femte år i opptil 25 år.
En norsk designsøknad kan videreføres i utlandet innen seks måneder etter at den norske designsøknaden ble innlevert. Designsøknaden må innleveres i samtlige av landene hvor man ønsker produktet beskyttet. For EU kan man imidlertid benytte en felles søknad for de 25 medlemslandene.

Tekst: Solrun Figenschau Skjellum, Adm dir Oslo Patentkontor

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Ferskinger i arbeidslivet

Sommerjobb sesongen er rett rundt hjørnet og mange har en ungdom i huset som skal prøve seg i sin aller første jobb. Men hva venter egentlig ungdommen i arbeidslivet? Hvordan kan vi ruste dem og hjelp...

Arbeidsgivere bør ta mer økonomisk ansvar

Den siste tiden kunne en undersøkelse fra SSB fortelle oss at folk med forbrukslån og kredittkortgjeld har lavere livskvalitet. Dette vekker bekymring hos både forbrukerøkonomer og psykologer, men arb...
Annonsér her!
Annonsér her!

Hvordan være en god leder i økonomisk krise

For å forberede seg på en økonomisk nedgang er det vanlig å tenke mer praktisk: man jobber tettere på teamet sitt og øker både tempo og arbeidsmengde. Men i stedet for å gi energi og skape tillit, sli...
Les mer....

Se på AI som din beste venn – i stedet for noe som skal ta over jobben din

Du trenger ikke være redd for at AI skal ta jobben din. Tenk heller på hva AI kan gjøre for å lette arbeidshverdagen både for deg selv og dine ansatte. 

Fremragende ledere er synlige og mentalt til stede

Å være mentalt til stede som leder betyr å være fullt engasjert og oppmerksom i øyeblikket, spesielt i interaksjoner med andre. Dette er spesielt viktig i stressende tider. En leder som er til stede i...
Les mer

Fokuset ditt er et kraftig verktøy - legg merke til om det du velger å tenke på og snakke om gir eller tapper deg for energi

Se for deg følgende situasjon: Hodet og viljestyrken sier at du må være effektiv, produktiv og få ting gjort. Men følelsene saboterer alle gode forsetter – du føler deg frustrert, kraftløs og mismodig...
Annonsér her!
Annonsér her!

Skal du komme inn som leder i et faglig tungt miljø uten akademisk bakgrunn, må du være meget klok på hvordan du håndterer folkene og bruker kompetansen deres

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer for deg som leder. Du må vite hvordan du best leder slike faglig tunge miljøer, samt hvordan du iva...
Les mer....

6 avgjørende tips for å mestre effektiv teamledelse

Du kan ha svært dyktige medarbeidere, men det er effektiv teamledelse som styrer dem i riktig retning og hjelper dem med å lykkes. Her er noen tips for hvordan du effektivt kan lede teamet ditt.

Resultatene kommer når du lar folk bli gode på egne premisser

Teamledelse del 5

Det er ikke alltid sånn at teamarbeid skaper bedre resultater. Alt avhenger av om de som er i teamet, fungerer optimalt og er i stand til å samarbeide. For å skape et velfungerende team, bør du først ...

Ved å fokusere på styrkene til hver enkelt medarbeider og deg selv, forløser du et stort potensial til enestående prestasjoner

Vil du ha produktive ansatte må du skape engasjement og entusiasme. Med  fokus på styrker og verdier hos alle ledere og ansatte vil bedriften oppnå bedre utvikling og økt produktivitet.“Mange bedrifte...
Les mer....
Annonsér her!
Annonsér her!

Mange organisasjoner kartlegger hva de er gode på i sine strategiprosesser, men unngår i strategiprosessen å ekskludere ting de ikke skal drive med

Strategi handler om verdiskaping. De viktigste dimensjonene ved strategisk tenkning, retning, relasjoner til interessenter og ressursmobilisering, forteller oss hva som må til for å lykkes med strateg...
Les mer....

Seks trinn for å løse konflikter på arbeidsplassen

I kampens hete oppstår det ofte kaos. Da hjelper det å ha en plan du kan følge. Det finnes ingen løsning som passer alle, men det finnes velprøvde metoder for hvordan du kan håndtere en konflikt steg ...