
Design Thinking – implementering av nye muligheter
I et hav av mulige metoder for innovasjon, hadde det ikke være fint med en løsning som er både tydelig, effektiv og gøy? Ifølge Monica Hannestad er Design Thinking nesten litt som et kinderegg: Du får design, teknologi og business i samme pakke.
– Det som er litt skjønt med å få en god idé, er at det er veldig lett å forelske seg i den.
Forelskelse gjør jo, som sikkert mange har erfart, at tankene svirrer dit hen hele tiden. Kanskje overser man også med vilje en del feil. For «det er jo bare litt skjønt, er det ikke?». Og egentlig er det sikkert bare du selv som legger merke til det som ikke stemmer. Dermed finpusser man videre og videre til man til slutt er helt overbevist om at dette er det eneste riktige, og at her er det bare å gå til marked.
Monica Hannestad, Partner i selskapet Demos Norge, forteller at tallene viser at 9 av 10 gründere mislykkes – et tall som holder seg stabilt til tross for at støtteordninger og fokus på gründerskap har økt, nesten med eksponentiell kraft det siste tiåret.
En ting som vi alle har erfart er hvor enkelt det er å ha et videomøte i dag sammenliknet med for tre måneder siden.