Vi bruker smarttelefonen på soverommet og nesten alle av oss har med seg telefonen uansett hvor vi går, skriver Kampanje.com.

I undersøkelsen har de blant annet sett på nordmenns handlevaner på telefonen. Resultatet viser at mange bedrifter ikke er flinke nok til å lage mobile løsninger.

- Litt over en fjerdedel av de spurte oppgir at de har kjøpt noe med telefonen, og dette er først og fremst småkjøp med lavere beløp. Når det gjelder større kjøp ser vi at færre gjør disse via telefonen og det tror vi henger sammen med at nettsidene for mobiltelefoner ikke er gode nok, forteller Kyrre Edquist-Hansen.

Trege betalingsløsninger

Han jobber som kommersielt ansvarlig i FINN.no og sitter i INMAs gruppe som ser på hvordan mobile display kan brukes som markedsføringskanal.

- Vi ser at teknologiske kjøp i for eksempel App-store fungerer, men at ting tar for lang tid på andre typer kjøp.

I undersøkelsen der litt over tusen personer er spurt, sier over halvparten at de sjekker mobiltelefonen sin hver time. Billetter, musikk, film og spill er typiske kjøp fra telefon. Edquist-Hansen sier folk er mye på farta når de bruker mobilen og at de derfor trenger raske løsninger. Hele 41 prosent av de som oppgir å ha handlet via mobilen de siste 12 månedene, sier at de har avbrutt et kjøp via mobilen, ofte på grunn av trege nettsider eller kompliserte betalingsløsninger.

- Betalingsløsningene og nettsidene er ikke optimaliserte og raske nok for mobiltelefonbruk enda. Mange av de spurte sier at de har startet kjøp, men at de har avbrutt fordi det går for sakte.

- Ikke satset nok

De som handler mest på telefonen er de mellom 33 og 45 år. Her har 45 prosent handlet tjenester via telefon. Men potensialet er større og derfor har ikke de som har brukt mye penger på å utvikle mobilsider kastet bort pengene, mener Edquist-Hansen.

- Vår konklusjon er heller at det ikke er satset nok. Folk sier de ikke er redde for å handle på telefonen, så det handler om hva man møter på andre siden av søket. Jeg tror vi må lære opp annonsører og brukere til at dette lar seg gjøre, og at bedriftene må ta innover seg at folk bruker mobiltelefon mye mer enn før.


Les også: Google har stor vekst i Norge