Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
iphone-2
404

Det er fremdeles få som shopper via mobilen

En ny undersøkelse utført av TNS Gallup og bransjeorganisasjonen INMA, viser at ni av ti har med seg smarttelefonen overalt, men få kjøper varer og tjenester med den.

 

Vi bruker smarttelefonen på soverommet og nesten alle av oss har med seg telefonen uansett hvor vi går, skriver Kampanje.com.

I undersøkelsen har de blant annet sett på nordmenns handlevaner på telefonen. Resultatet viser at mange bedrifter ikke er flinke nok til å lage mobile løsninger.

- Litt over en fjerdedel av de spurte oppgir at de har kjøpt noe med telefonen, og dette er først og fremst småkjøp med lavere beløp. Når det gjelder større kjøp ser vi at færre gjør disse via telefonen og det tror vi henger sammen med at nettsidene for mobiltelefoner ikke er gode nok, forteller Kyrre Edquist-Hansen.

Trege betalingsløsninger

Han jobber som kommersielt ansvarlig i FINN.no og sitter i INMAs gruppe som ser på hvordan mobile display kan brukes som markedsføringskanal.

- Vi ser at teknologiske kjøp i for eksempel App-store fungerer, men at ting tar for lang tid på andre typer kjøp.

I undersøkelsen der litt over tusen personer er spurt, sier over halvparten at de sjekker mobiltelefonen sin hver time. Billetter, musikk, film og spill er typiske kjøp fra telefon. Edquist-Hansen sier folk er mye på farta når de bruker mobilen og at de derfor trenger raske løsninger. Hele 41 prosent av de som oppgir å ha handlet via mobilen de siste 12 månedene, sier at de har avbrutt et kjøp via mobilen, ofte på grunn av trege nettsider eller kompliserte betalingsløsninger.

- Betalingsløsningene og nettsidene er ikke optimaliserte og raske nok for mobiltelefonbruk enda. Mange av de spurte sier at de har startet kjøp, men at de har avbrutt fordi det går for sakte.

- Ikke satset nok

De som handler mest på telefonen er de mellom 33 og 45 år. Her har 45 prosent handlet tjenester via telefon. Men potensialet er større og derfor har ikke de som har brukt mye penger på å utvikle mobilsider kastet bort pengene, mener Edquist-Hansen.

- Vår konklusjon er heller at det ikke er satset nok. Folk sier de ikke er redde for å handle på telefonen, så det handler om hva man møter på andre siden av søket. Jeg tror vi må lære opp annonsører og brukere til at dette lar seg gjøre, og at bedriftene må ta innover seg at folk bruker mobiltelefon mye mer enn før.


Les også: Google har stor vekst i Norge

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Å bygge tillit som leder – koronatider eller ikke

Tillit er grunnleggende i enhver bærekraftig relasjon. Også mellom ledere og medarbeidere. Tillit har i det aller siste fått mye oppmerksomhet, og det sies at tillit er vanskelig å bygge opp, men lett...

Styrken i positiv kommunikasjon

Det er viktig å både tenke positivt, og samtidig utnytte kraften i positiv kommunikasjon. Gjør det til en vane å kommunisere positivt. Ved å snakke om dine ambisjoner, mål og drømmer, gjør du deg selv...
Annonsér her!
Annonsér her!

Ledelse i Koronaens tid

Landet står oppe i en ekstraordinær situasjon. Handlinger fra politisk ledelse har som mål å få nordmenn til å minimere de negative konsekvensene av smitteutbredelsen. Hvordan kan disse handlingene se...

Begeistringsledelse i koronaens tid

Boken «Kjærlighet i koleraens tid» av Gabriel García Márquez er svært rik på sanser og følelser. Dramatisk er det også i norsk arbeidsliv akkurat nå. Selv om det er tusentalls permitterte, ser det lik...

COVID-19 byr også på positive muligheter

Mediabildet er for tiden preget av skumle overskrifter og dystre nyheter. Den siste tiden har vært vanskelig for de fleste av oss. For mange har livet fått en brå vending. Bedrifter og mennesker har m...

Destruktiv ledelse – dessverre like aktuelt i koronatider som ellers

Du har sikkert møtt en eller flere selv. Den destruktive lederen. Han eller hun som først og fremst er opptatt av seg selv og sin egen karriere. Destruktiv ledelse og destruktive ledere har vært aktue...
Annonsér her!
Annonsér her!

Digitale Team

Digital leder, digitalt teammedlem? En helt eller delvis ny situasjon for deg? Her er noen tips i disse hjemmekontortider for å legge forholdene til rette slik at overgang til fjernarbeid blir så smid...
Les mer

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller prosjektteam med viktige oppgaver har heller ikke rom for å mislykkes. Akutt-team trener kontinuerli...

Forbrukertrendene som kan sende merkevaren din utenfor stupet

Bedrifter og merkevarer står i dag ovenfor større trusler – og muligheter – enn noen gang før. Stikkordet er digitalisering, og resultatet er forbrukertrender som kan bety vinn eller forsvinn for enhv...

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunikasjon ved å fokusere på blant annet tilstedeværelse, tillit og kroppsspråk? LederNytt har bedt Synne...
Les mer
Annonsér her!
Annonsér her!

Gode beslutninger i toppledelsen – vanskeligere enn noen gang?

Tiden vi er inne i – de voldsomme endringene, usikkerheten om fremtiden og det at vi nå må jobbe spredt for alle vinder – gjør det vanskeligere enn noen gang før å ta robuste topplederbeslutninger. I ...
Les mer

Koronaledelse – same same, but different?

God og effektiv ledelse er med på å sikre initiativ, kreativitet, eierforhold til arbeidsoppgavene, ansvarsfølelse og dermed en kollektiv forpliktelse. Jeg vil påpeke følgende: God og effektiv ledelse...
Les mer