Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
iphone-2
404

Det er fremdeles få som shopper via mobilen

En ny undersøkelse utført av TNS Gallup og bransjeorganisasjonen INMA, viser at ni av ti har med seg smarttelefonen overalt, men få kjøper varer og tjenester med den.

 

Vi bruker smarttelefonen på soverommet og nesten alle av oss har med seg telefonen uansett hvor vi går, skriver Kampanje.com.

I undersøkelsen har de blant annet sett på nordmenns handlevaner på telefonen. Resultatet viser at mange bedrifter ikke er flinke nok til å lage mobile løsninger.

- Litt over en fjerdedel av de spurte oppgir at de har kjøpt noe med telefonen, og dette er først og fremst småkjøp med lavere beløp. Når det gjelder større kjøp ser vi at færre gjør disse via telefonen og det tror vi henger sammen med at nettsidene for mobiltelefoner ikke er gode nok, forteller Kyrre Edquist-Hansen.

Trege betalingsløsninger

Han jobber som kommersielt ansvarlig i FINN.no og sitter i INMAs gruppe som ser på hvordan mobile display kan brukes som markedsføringskanal.

- Vi ser at teknologiske kjøp i for eksempel App-store fungerer, men at ting tar for lang tid på andre typer kjøp.

I undersøkelsen der litt over tusen personer er spurt, sier over halvparten at de sjekker mobiltelefonen sin hver time. Billetter, musikk, film og spill er typiske kjøp fra telefon. Edquist-Hansen sier folk er mye på farta når de bruker mobilen og at de derfor trenger raske løsninger. Hele 41 prosent av de som oppgir å ha handlet via mobilen de siste 12 månedene, sier at de har avbrutt et kjøp via mobilen, ofte på grunn av trege nettsider eller kompliserte betalingsløsninger.

- Betalingsløsningene og nettsidene er ikke optimaliserte og raske nok for mobiltelefonbruk enda. Mange av de spurte sier at de har startet kjøp, men at de har avbrutt fordi det går for sakte.

- Ikke satset nok

De som handler mest på telefonen er de mellom 33 og 45 år. Her har 45 prosent handlet tjenester via telefon. Men potensialet er større og derfor har ikke de som har brukt mye penger på å utvikle mobilsider kastet bort pengene, mener Edquist-Hansen.

- Vår konklusjon er heller at det ikke er satset nok. Folk sier de ikke er redde for å handle på telefonen, så det handler om hva man møter på andre siden av søket. Jeg tror vi må lære opp annonsører og brukere til at dette lar seg gjøre, og at bedriftene må ta innover seg at folk bruker mobiltelefon mye mer enn før.


Les også: Google har stor vekst i Norge

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus leder tør å vise sårbarhet – Som menneske bærer du på en historie som gjør deg til den du er, og som ...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Tre geniale tips for å få slutt på uenighet – både på jobb og privat

Det er ingen hemmelighet at diskusjoner kan bli opphetede – både på arbeidsplassen, med venner og i hjemmet. Og selv om du prøver å løse dem fredfullt, kan de i verste fall ende i konflikter som tar s...
Hvordan diskutere
Annonsér her!
Annonsér her!

Legendarisk kundeservice et lederansvar!

Å levere eksemplarisk kundeservice har alltid vært sett på som en måte for virksomheter å få lojale kunder og øke virksomheters konkurransekraft. Nettopp på grunn av dette, er mange virksomheter fokus...
kundetilfredshet og lojalitet

Er du digitalt hekta?

De fleste av oss er å finne med en mobil i hånda og øynene på en eller annen skjerm. Det kan av og til være vanskelig å legge det digitale livet vekk og være «offline». Er vi i ferd med å bli en digit...
Bruk av teknologi i en digital hverdag.

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare noen år siden. Unge medarbeidere tar den nye, digitale virkeligheten på strak arm, mens de som er e...
Som leder bør man stille forventninger til læring.

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbeidsmiljøet, hvordan arbeidet er organisert og hvor god bedriften er på konflikthåndtering. Mobbin...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen
Annonsér her!
Annonsér her!

Mange slutter i jobben fordi de ikke får faglig og personlig utvikling

I dag skifter vi jobber raskere enn før og dette setter nye krav til ledelsen. Når vi gjør noen google søk for å finne årsak så er det en faktor som gjentar seg og det er: De fleste slutter i jobben f...
Personlig utvikling

På deg selv kjenner du ikke andre

Hvordan kan vi bli mer oppmerksomme på hvordan vi bruker egne reaksjoner og måter å være på når vi skal forstå andre mennesker? Med litt mindre projisering kan mange konflikter unngås. Projiserin...
Projisering brukes ofte som forsvarsmekanisme

Hva betyr det at jobbsøkeren passer?

Når arbeidsgiver velger blant kandidatene, og kandidatene velger blant jobbtilbudene, velger de begge noen de mener passer for seg, og som gir det de trenger eller ønsker seg. Men hva og hvem skal ...
Ansettelser

Ønsker du mer produktive medarbeidere?

Match deres arbeidsplaner med deres indre klokker. Det kan også forbedre helse, trivsel og levetid. Vil du at dine medarbeidere skal være mer produktive – og også gladere og friskere? Selvsagt gjør...
Produktivitet
Annonsér her!
Annonsér her!

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på mennesker, høy tillit til medarbeiderne, økt involvering og rask tilpasningsevne. Enkelte bedrifter har...
Suksess med agile ledelsesfilosofi

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de skjuler en gjesp? Her får du ekspertens beste tips til hvordan du skal få de rundt deg interessert ...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.