Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
iphone-2
404

Det er fremdeles få som shopper via mobilen

En ny undersøkelse utført av TNS Gallup og bransjeorganisasjonen INMA, viser at ni av ti har med seg smarttelefonen overalt, men få kjøper varer og tjenester med den.

 

Vi bruker smarttelefonen på soverommet og nesten alle av oss har med seg telefonen uansett hvor vi går, skriver Kampanje.com.

I undersøkelsen har de blant annet sett på nordmenns handlevaner på telefonen. Resultatet viser at mange bedrifter ikke er flinke nok til å lage mobile løsninger.

- Litt over en fjerdedel av de spurte oppgir at de har kjøpt noe med telefonen, og dette er først og fremst småkjøp med lavere beløp. Når det gjelder større kjøp ser vi at færre gjør disse via telefonen og det tror vi henger sammen med at nettsidene for mobiltelefoner ikke er gode nok, forteller Kyrre Edquist-Hansen.

Trege betalingsløsninger

Han jobber som kommersielt ansvarlig i FINN.no og sitter i INMAs gruppe som ser på hvordan mobile display kan brukes som markedsføringskanal.

- Vi ser at teknologiske kjøp i for eksempel App-store fungerer, men at ting tar for lang tid på andre typer kjøp.

I undersøkelsen der litt over tusen personer er spurt, sier over halvparten at de sjekker mobiltelefonen sin hver time. Billetter, musikk, film og spill er typiske kjøp fra telefon. Edquist-Hansen sier folk er mye på farta når de bruker mobilen og at de derfor trenger raske løsninger. Hele 41 prosent av de som oppgir å ha handlet via mobilen de siste 12 månedene, sier at de har avbrutt et kjøp via mobilen, ofte på grunn av trege nettsider eller kompliserte betalingsløsninger.

- Betalingsløsningene og nettsidene er ikke optimaliserte og raske nok for mobiltelefonbruk enda. Mange av de spurte sier at de har startet kjøp, men at de har avbrutt fordi det går for sakte.

- Ikke satset nok

De som handler mest på telefonen er de mellom 33 og 45 år. Her har 45 prosent handlet tjenester via telefon. Men potensialet er større og derfor har ikke de som har brukt mye penger på å utvikle mobilsider kastet bort pengene, mener Edquist-Hansen.

- Vår konklusjon er heller at det ikke er satset nok. Folk sier de ikke er redde for å handle på telefonen, så det handler om hva man møter på andre siden av søket. Jeg tror vi må lære opp annonsører og brukere til at dette lar seg gjøre, og at bedriftene må ta innover seg at folk bruker mobiltelefon mye mer enn før.


Les også: Google har stor vekst i Norge

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Slik påvirkes menneskene i endringsprosessene

Ordet endringsledelse har blitt et stadig viktigere tema i et næringsliv som preges av raskt tempo og hyppige omskiftninger. Men hva skjer egentlig med mennesket i slike prosesser? LederNytt har snakk...
Skap best mulig endringsprosess og nå målene

Slik får du sterkere relasjoner til dine medarbeidere

«Medarbeiderskap» er et begrep du nok kjenner til, men kanskje er du usikker på hva det egentlig betyr. Det handler om relasjonene til medarbeiderne dine, og medarbeiderne seg imellom. Hva kjennetegne...
Hvorfor er det viktig med gode relasjoner til til kolleger, partnere og kunder?
Annonsér her!
Annonsér her!

Kan mindfulness gjøre deg til en bedre leder?

Det er vel knapt noen i 2019 som ikke har hørt om mindfulness, teknikken som gjør oss mer oppmerksomme på oss selv, livet vårt og de rundt oss. Men det du kanskje ikke har tenkt på, er at mindfulness ...
Er du mindful eller sløv?
hr HR

Om HR ikke selv tar grep, må ledere kreve det

Rekruttering og onboarding av ledere anses alt for ofte som to adskilte prosesser. Samtidig legges det mer vekt på å spå fremtidig jobbprestasjoner enn å tilrettelegge for gode samarbeidsrelasjoner. I...
Rekruttering og onboarding

10 tegn som bør gjøre deg bekymret for en kollega

Har du en kollega som hyppig er borte fra jobb på mandager eller som stadig ber om forskudd på lønn? Da bør det ringe noen varselklokker. Vi tilbringer mye tid sammen med de vi jobber med. Ofte er...
Når kollegaer endrer atferd

Har du de riktige strategi verktøyene på plass?

Enhver moderne bedrift møter i dag digitale forretningsmodeller, krav om transformasjon og raskere innovasjon. Men de færreste bedrifter er bygget for stadig ending og dynamiske strategier. Flere lene...
Strategi og innovasjon har vært sett på som to ulike deler
Annonsér her!
Annonsér her!

Mennesker og maskiner – slik utvikler du strategier for den digitale verden

I dagens høyteknologiske virkelighet er det viktigere enn noen gang å ha solide bedriftsstrategier. Men hvordan utvikler vi egentlig strategier for en digital virksomhet i en tid der kunstig intellige...
Digitale strategier

Personlig ansvar i lederskapet

Å forplikte seg handler om å ta ansvar for egne holdninger. Hvis du ikke er forpliktet går det ut over resultatene. Hvilke resultater prøver du å skape? Hvor forpliktet er du? Tar du personlig ansvar ...
Gjør du ting på autopilot i din respons til omgivelsene?

Digitaliser eller forsvinn

Det kan virke hardt og brutalt, men for å lykkes med digitalisering må man følge med i timen. Det er helt avgjørende å ha kunnskap om hvilke krefter som påvirker bedriftene og hvilken strategi styret ...
Digital ledelse

Slik leder du inn i fremtiden

Fremtidens ledelse kommer til å bli preget av økende kompleksitet og økende hastighet. Den menneskelige siden vil stort sett forbli uendret. Bedriftene trenger ledere med læringsglede og endrings...
Læringsglede, endringsglede og rollemodeller
Annonsér her!
Annonsér her!

Lytter du til ditt indre barn? Tør du å slippe det frem?

Jeg husker godt en av mine første møter med arbeidslivet. Som de fleste barn oppvokst i millenniumsgenerasjonen er man godt innført i hva mobbing er og at dette er noe som skal plukkes vekk i tidlig a...

Er bedriftens sykefraværsarbeid basert på lykke og fromme?

Vet du hva som ligger bak sykefraværet i bedriften din? Klarer dere å fange opp de sammensatte årsakene i tide til å unngå sykemelding? LederNytt har snakket med bedriftssykepleier og sykefraværsekspe...
Sykefravær